مدیر کل راه و شهرسازی استان : در ۴ دهه اخیر سالانه حدود ۲۰ هزار مسکن در آذربایجان شرقی احداث شده که بیش از ۱۴۰ هزار واحد خالی از سکنه است.

سه ماهه اول هر سال برای فعالان مسکن ، مستاجران و افرادی که قصد خرید یا فروش خانه را دارند ایامی تعیین کننده است، قیمت املاک برای یک سال در این ایام مشخص می شود و  مالکان و مستاجران برای تعیین نرخ کرایه سال جدید با هم چانه می زنند اما در سالهای اخیر وضعیت مسکن در کشور وبه تبع آن در استان وضعیت چندان مطلوبی ندارد اما در آذربایجان شرقی بازار مسکن با توجه به حضور قوی تر نظام مهندسی همچنین تعداد خانه های احداثی بیشتر به نسبت سهم کشوری متفاوت تر است. در حالی که این استان حدود ۴ تا ۵ درصد جمعیت کشور رادر خود جای داده اما درصد خانه های احداثی در این استان حدود ۶ درصد کشوراست.حضورفعلان مسکن استان درراس انجمن های انبوه ساز کشوری همچنین افزایش خانه های خالی در این استان موجب شده تا آذربایجان شرقی در بازار مسکن سالجاری دغدغه های بیشتری داشته باشد.

نقش تعیین کننده دلالان در بازار مسکن

رئیس اتحادیه مشاورین املاک تبریز با بیان اینکه رکود بازار مسکن در ۱۰ سال گذشته همچنان تداوم دارد یادآور میشود:خریداران عادی از این بازار نگران بوده و استرس دائمی در مورد آینده آن وجود دارد ، عدم ثبات قیمت ارز و طلا بر بازار مسکن سایه انداخته و در نتیجه وضعیت کسب و کار در این حوزه چندان ر   ضایت بخش نیست.

اسماعیل نعمتی خاطر نشان می کند: در سال گذشته ساخت و ساز مسکن به طور متوسط در تبریز ۵۰ درصد کاهش داشته که این موضوع در سالهای گذشته نیز وجود داشت و با توجه به ارزیابی که از بازار مسکن استان وجود دارد، عدم رونق امسال نیز وجود خواهدداشت.

وی با بیان اینکه سال گذشته ، سال خوبی برای شهروندان از نظر خرید و فروش خانه نبود می گوید: در حالی که شهروندان واقعی نظاره گر بازار بودند عده ای دلال با جو سازی در بازار و ایجاد جو روانی قیمت ها را بالا بردند و خریداران واقعی از بازار مسکن فاصله گرفته اند  و قدرت خرید مسکن برای شهروندان عادی بازهم کاسته شده است.

ضرورت اجرای طرح جامع مسکن در استان

رئیس کانون سراسری انبوه سازان کشور وعضو هیئت مدیره اتاق بازرگانی تبریز با بیان اینکه سه موضوع حمایت از تولید کنندگان مسکن ، حمایت از خریداران واقعی و حل مسائل کلان اقتصادی می تواند منجربه رونق بازار مسکن استان شود می گوید: در حالی که سایه مالیاتهای سنگین بر فعلان مسکن فشار می آورد دلالان توانسته اند با بازار سازی سود اصلی را ببرند و در نتیجه این نظام اقتصادی کاهش تولید مسکن در استان رخ می دهد.

جمشید برزگر با بیان اینکه توان اقتصادی و سرمایه فعلان مسکن استان کاهش بسیاری پیدا کرده عنوان می کند: در مقابل تحولات شدید قیمت ارز حمایتی از این فعالان صورت نگرفته و فعلان این بخش با کاهش شدید سرمایه خود مواجه شده و از سال ۹۱ تا کنون تراز منفی دارند.

وی عنوان می کند: حل مشکل مسکن هم راه حل کشوری دارد و هم اینکه می توان با برش استانی هم اقدام کرد درزمینه راه حل های استانی به دفعات موضوع با مسئولان استانی در میان گذاشته شده و سوال این است که چرا طرح جامع مسکن در استان از چندسال قبل اجرایی نشده است.

وی خاطر نشان می کند: می توان در استان زمین های ارزان یارایگان در اختیار انبوه سازان قرار داد و آنان نیز متعهد می شوند خانه هایی مناسب با قیمت کمتر برای  خریداران واقعی مسکن استان تامین کنند که منجر به رونق تولید در حوزه مسکن شده و دهها صنف وابسته به بازار مسکن را هم رونق بخشد

۳۰ هزار عضو نظام مهندسی در استان

رئیس سازمان نظام مهندسی  ساختمان استان با بیان اینکه در تعیین قیمت ساختمان علاوه بر قیمت مصالح ، قیمت زمین ، نیروی انسانی و مسائل اداری نقش مهمی دارند می گوید: نوسان در هر بخش یا سوء مدیریت موجب اخلال در قیمت ها و در نتیجه رکود بازار میشود و یکی از نتایج رکود در بازارمسکن اخلال دراشتغال ۳۰ هزار عضو نظام مهندسی ساختمان استان است که یکی از قوی ترین نظام مهندسی های کشور به شمار می رود.

علی طوماری با بیان اینکه آذربایجان شرقی سهم بزرگی از جمعیت ۵۰۰ هزار نفری اعضای نظام مهندسی کشور را دارد عنوان می کند: در ۷ شاخه نظام مهندسی ساختمان در استان حضور داریم و این فعالیت موجب شده تا کیفیت ساختمانها در استان بالاتر رود ضمن اینکه مهندسان سعی می کنند تا اطلاعات عمومی در مورد مسکن رابه خریداران و مصرف کنندگان واقعی منتقل کنند تا آنان در معاملات زیان ده نباشند.

وی با بیان اینکه با رکود فعلی علاوه بر بیکاری مهندسان و اقشار دیگر وابسته به مسکن زمان انتظار برای مسکن دار شدن هم افزایش پیدا کرده ، خاطر نشان می کند: زمان انتظار برای مسکن دار شدن در استان کمتر از ۷ سال بود اما اکنون  به اعتقاد کارشناسان به بیش از ۱۲ سال هم می رسد.

ساخت سالانه ۲۰ هزار مسکن در استان

مدیر کل راه و شهرسازی استان با بیان اینکه در در ۴ دهه اخیر سالانه حدود ۲۰ هزار مسکن در آذربایجان شرقی احداث شده عنوان می کند: این تعداد در سالهایی که مسکن مهر احداث میشد تا ۳۰ تا ۴۰ هزار واحد در سال هم رسیده بود.

محمد سلطانی ادامه می دهد: در سال گذشته به  حدود ۲ میلیون متر مربع مسکن در استان مجوز احداث داده شده که در تبریز و شهرهای دیگر این مجوزها داده شده  ورویکرد مسکن و شهرسازی حذف واسطه ها و رسیدن مسکن به دست خریداران و مصرف کنندگان واقعی است.

وی با بیان اینکه درحدود  5 درصد مساکن استان خالی از سکنه است عنوان می کند: بیش از ۱۴۰ هزار مسکن خالی دراستان وجود دارد که منجربه ادامه رکود مسکن در استان شده استو

سلطانی با بیان اینکه طرح جامع مسکن در مرحله اجرا با مشکلاتی در کشور و استان مواجه شده عنوان می کند: بااینحال از بهمن ماه سال گذشته مقرر شده این طرح در ۱۰ بخش اجرایی شود و برای افق ۱۴۰۳ برنامه ریزی شود.

وی خاطر نشان می کند: با تکمیل جمعیت پذیری مسکن مهر استان ، را ه اندازی سامانه املاک همچنین باز آفرینی در ۶۳۰۰ واحد مسکونی در استان می توان رکود فعلی بازار مسکن استان را تا حدی مرتفع کرد.