آذربایجان شرقی یکی از قطبهای تولید دارو در کشور محسوب میشود و سه کارخانه بزرگ دارو سازی کشور در این استان فعالیت دارند، کارخانه هایی که بخش قابل توجهی از داروی مورد نیاز استان و کشور را تامین می کنند و برخی از اقلام تولیدی این داروها در کشور منحصر به فرد هستند اما در هفته های اخیر این کارخانه ها با مشکلاتی در زمینه تولید دارو مواجه هستند. مشکلاتی که بی مربوط به تحریمها نبوده و موجب اخلال در تامین ارز، دسترسی به مواد اولیه ،  بازارهای صادراتی و در نتیجه کاهش تولید شده  موضوعی که شهروندان استان انعکاس آن را در کمبود برخی اقلام دارویی در داروخانه ها مشاهده می کنند در این میان ۱۵ هزار نفر دارو ساز ومتخصص این حوزه در استان  نیز با اماو اگرهایی برای ادامه کار و ثبات شغلی روبرو شده اند.

ضرورت همراهی مسئولان دولتی با تولید کنندگان دارو

رئیس انجمن داروسازان استان با بیان اینکه تولید و عرضه دارو در استان مستلزم همکاری مسئولان دولتی است می گوید: با وجود اینکه داروبا قیمت کم به دست شهروندان می رسد اما  بخشی از هزینه های  ارزی تولید دارو برای تولید کنندگان از بازار آزاد تامین می شود که منجر به کاهش شدید دامنه سود برای تولید کنندگان می شود.

حجت اله یزدان شناس خاطر نشان می کند: تولید کنندگان دارو مشکلات بدهی شرکتهای بیمه گر را هم متحمل میشوند و دولت برای کاهش بدهی این شرکتها ، تولید کنندگان را تحت فشار گذاشته تا داروها علی رغم افزایش قیمت با همان قیمت سابق یا افزایش حداقلی عرضه شود و در حال حاضر حاشیه سود تولید دارو بین ۵ تا ۱۴ درصد است.

وی خاطر نشان می کند:  با وجود اینکه ضرورت همراهی مسئولان دولتی با تولید کنندگان دارو احساس می شود اما سیاستهای متغیر دولت در مرکز کشور موجب می شود تا نتوانیم برنامه ریزی مشخصی برای ادامه تولید داشته باشیم.

وی پیشنهاد می کند: بخشی از مشکلاتی که می تواند در حوزه استانی مدیریت شود به مسئولان استانی واگذار شده و موضوعات دیگر توسط شخص استاندار در شورای عالی گفتگوی دولت و بخش خصوصی درتهران مطرح و نتیجه گیری شود چرا که برخی مشکلات مختص استان بوده و باید مدیریت استانی صورت گیرد.

مشکلات بانکی شرکتهای بیمه ای

مدیر عامل یکی از شرکتهای تولید کننده دارو در استان با بیان اینکه شرکتهای دارو سازی استان قابلیت صادرات دارو به کشورهای دیگر را هم دارند و ارز آوری می کنند ،یادآور میشود: صادرات دارو به کشورهای دیگر به واسطه حساسیت درمانی آن نیاز به اخذ مجوزهای مختلفی دارد که برخی از این مجوزها با موضوع تحریم در هم آمیخته و نیاز به برنامه ریزی مسئولان استانی و کشوری برای حل این مشکل هستیم.

محیط مافی با بیان اینکه شرکتهای دارو سازی نیاز به تزریق ارز کافی و با قیمت مناسب دارند ، عنوان می کند: این در حالی است که تخصیص ارز با مشکل صورت می گیرد و با توجه به وارداتی بودن مواد اولیه با مشکلاتی در تولید دارو و تزریق به موقع به بازارروبرو می شویم.

به گفته این فعال تولید کننده دارو ، شرکتهای بیمه ای بدهی سنگینی به این کارخانه ها دارند و از طرف دیگر این کارخانه ها هم از بازپرداخت به موقع دیون بانکی ناتوان مانده اند و بر این اساس نیاز به مداخله دولت برای تهاتر بدهی های بانکی با بیمه ای وجود دارد.

وی خاطر نشان می کند: بانکهای عامل باید همکاری بیشتری با شرکتهای تولید کننده دارو برای تامین داروی مورد نیاز مردم داشته باشند و به این کارخانه ها به عنوان شرکتهای تجاری توجه نشود.

تدبیر دولت برای جلوگیری از بحران در تولید وعرضه دارو

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه بیش از ۹۷ درصد داروی مورد نیاز کشور در داخل تولید می شود می گوید: تنها سه درصد داروی مورد نیاز وارداتی است اما مواد اولیه داروهای تولید شده در داخل که بخش قابل توجهی در استان تولید میشود وارداتی بوده و نیاز به ارز دارد.

محبوب نعمتی با بیان اینکه این دانشگاه پیش بینی های لازم برای تامین ارز در ماه های گذشته را انجام داده بود عنوان می کند: تلاش شده بود تا مواد اولیه کافی وارد و ذخیره شود و برای ماه های آتی نیز تلاش می کنیم تا شرکتهای دارو سازبا بحران مواجه نشوند.

وی عنوان می کند: برای چابک سازی حل مشکلات همچنین با توجه به استانی بودن برخی موانع در صددتفویض اختیارات وزارت علوم به استان در حوزه دارو هستیم و مشکلاتی هم که باید در مرکز حل شود با مدیریت استاندار قابل حل شدن است.

به گفته این مقام مسئول مشکل اصلی شرکتهای تولید کننده دارو در استان تامین ارز مورد نیاز و مشکلات بانکی بوده و این مشکلات به واسطه حضور بانکها در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان مطرح و نتیجه گیری میشود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تبریزیادآورمیشود:جلسات کارشناسی در استان برگزار میشود تا موضوع تامین مواد اولیه و تامین سود کارخانه های دارو سازی بررسی شود و با توجه به اینکه داروجزو کالاهای حیاتی برای سلامت محسوب میشود باید به صورت جدی تر مشکلات کارخانه های دارو سازی استان حل و فصل شود.

وی از بازار مناسب صادرات داروی استان در کشورهای اطراف خبر داده و تاکید می کند: تلاش می کنیم تا مشکلات صادراتی ناشی از تحریمها در این حوزه را هم حل کنیم تا بازارهای  مناسب را حفظ کنیم.