مدیر عامل سازمان قطار شهری تبریز و حومه :  ایستگاه های جدید متروی تبریز پس از اتمام عملیات زیر زمینی و همزمان با بهره برداری به اتمام می رسد تا مشکلات مترو برای شهروندان کمتر شود.

متروی تبریز با وجود اینکه نزدیک به دو دهه از زمان آغاز اجرای آن می گذرد اما تنها در چند سال اخیر توانسته است چهره کاربردی خود را به شهروندان نشان دهد اما با این وجود متروی تبریز از شهرهای دیگری که  عملیات اجرایی آن همزمان آغاز شده عقب تر است و علاوه بر آن در مراحل احداث ایستگاه ها همچنین نحوه عملیات حفاری  با ایرادتی روبرو بوده که انتقاد شهروندان را هم در بر داشته است.  علاوه بر این در تهیه نقشه های خطوط چهار گانه مترو هم انتقاداتی در تعیین مسیرها وجود دارد و مهمتر از همه همزمانی اجرای این طرح  با مشکلات مالی و ارزی هم موجب شده تا مدیران مترو در تامین منابع مالی مشکلاتی داشته باشند.

ایستگاه های خاک خورده متروی تبریز

 علی موذنی یکی از شهروندان تبریزی ساکن در مسیر خط یک متروی تبریز است که به گفته خود چند سالی است با عملیات اجرایی  ایستگاه های مترو در این مسیر درگیر بوده و اخلال در مسیر رفت و آمد به خانه همچنین گرد و خاک ناشی از این عملیات اجرایی را تحمل می کند اما در عمل خبری از افتتاح مترو در خطوط پایانی مترو نیست.

وی با بیان اینکه ایستگاه های مترو پس از چندین سال در منطقه غرب تبریز به بهره برداری رسیده اما از آن استفاده ای نمی شود می گوید: تا کنون چندین بار شیشه های ایستگاه مترو شکسته شده و این محل کم کم متروکه میشود. چندین سال برای ساخت این ایستگاه ها زمان سپری شده اما خبری از بهره برداری نیست.

 این شهروند تبریزی همچنین به طبقات خالی  در ایستگاه های مترو هم اشاره می کند و می گوید: این طبقات به فروشگاه هایی اختصاص یافته که فعلا خالی است و به نظر می رسد واگذاری صورت نگرفته و تنها به عمیق تر شدن مترو منجر شده و علاوه بر آن منظره خوشایندی هم ندارد.

وی از یکسان بودن ایستگاه های مترو در مسیر ائل گلی تا میدان ساعت هم اشاره کرده و خاطر نشان می کند: این ایستگاه ها همگی چهره یکسانی دارند و از سنگهای گران قیمت هم استفاده شده در حالی که می شد از تنوع در طراحی ایستگاه ها هم استفاده کرد.

اتلاف منابع آبی در زمان حفاری مترو

قاسم مجاوری یکی دیگر از شهروندان ساکن منطقه غرب تبریز است که به گفته خود شاهد خروج منابع آبی در زمان حفاری مسیر مترو دراین منطقه بوده است وی با بیان اینکه این منابع آبهای زیر زمینی باید مدیریت شود می گوید: چندین بار انتقاداتی در این زمینه به مهندسان حاضر در این منطقه داده ایم که امیدواریم روشهای بهتری برای حفاری بدون اتلاف منابع آبی پیدا شود.

Image processed by CodeCarvings Piczard ### FREE Community Edition ### on 2016-10-29 09:54:54Z | http://piczard.com | http://codecarvings.com

این شهروند تبریزی با اشاره به سابقه وجود قونقا در تبریز عنوان می کند: شاید اگر بخشی از خطوط مترو به ویژه در مناطق کم سطح رو زمینی کار شود منجر به عدم دستکاری منابع آبی هم شود و علاوه بر آن در هزینه ها هم صرفه جویی صورت گیرد.

تغییرات در متروی تبریز به نفع شهر

مدیر عامل سازمان قطار شهری تبریز و حومه با بیان اینکه متروی تبریز در خط اول و در فازهای سه گانه امسال به بهره برداری کامل می رسد می گوید: تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا ضمن رفع نواقص فعلی در خط اول تمام ایستگاه ها تا پایال سال به بهره برداری برسد وبرای این منظور سرعت ریل گذاری روزانه به ۱۲۰ متر رسیده که رکورد قبلی ۷۰ متر را شکسته است.

مصطفی مولوی با اشاره به متروکه ماندن برخی ایستگاه های خط اول یادآور میشود: این مشکل تا پایان امسال حل میشود و برای خط دوم نیز تا زمانی که حفاری زیر زمینی به اتمام نرسد احداث ایستگاه ها صورت نمی گیرد و اینکار برای همراهی با شهروندان و عدم ایجاد مشکلات ترافیکی طولانی مدت است چرا که عملا امکان نگهداری از ایستگاه های خالی را به واسطه هزینه بر بودن نداریم.

وی با اشاره به اتلاف منابع آبی درزمان حفاری خاطر نشان می کند: در این روش حفاری مهمترین ثروت شهر به هدر می رفت که در حال حاضر روش فریزکردن منابع آبی و حفاری همزمان را در پیش گرفته ایم که امیدواریم روش موفقی در حفاری باشد.

وی از به کار گیری روشهای جدید در طراحی ایستگاه های جدید هم خبر داد و گفت : همسان بودن چهره ایستگاه های فعلی را قبول داریم اما در طراحی ایستگاه های جدید از روشهای خلاقانه تری استفاده می شود و شهروندان این تغییرات را مشاهده خواهند کرد.

مدیر عامل سازمان قطار شهری تبریز و حومه با تاکید بر اینکه در مراحل ساخت مترو هزینه ها مدیریت می شود عنوان کرد: تغییراتی صورت گرفته مانند حذف طبقات در برخی ایستگاه ها که منجر به کاهش هزینه ها هم می شود این طبقات برای استقرار فروشگاه ها و مراکز خدماتی در نظر گرفته شده بود امادر حال حاضر این طبقات خالی است که هزینه بر سازمان تحمیل می کند.

وی همچنین به تغییراتی در مسیرهای خطوط مترو اشاره کرده و بیان می کند: یکی از این تغییرات حذف مسیر میدان آذربایجان تا فرودگاه است که به علت هزینه بر بودن از حفاری در زمین خوداری شده و روشهای دیگری مانند تراموا در نظر گرفته میشود چرا که این مسیر عملا مسافرچندانی نخواهد داشت.

وی یادآور میشود: اتصال بیمارستان بزرگ عالی نسب به متروی تبریز با تغییر در نقشه مترو اقدام مهمی است که موجب ارتقای پدافند غیر عامل تبریز در مواقع بحرامی می شود.

مولوی با عذر خواهی و تشکر از شهروندانی که در زمان اجرای عملیات مترو متحمل دردسرهایی شده اند ، خاطر نشان کرد: تلاش ما این است که از بروز ترین تکنولوژی در اجرای مترو استفاده کنیم که در کشور هم بی نظیر باشد و با این روشها ضمن سرعت بخشیدن به اجرای مترو امیدواریم در کوتاه مدت به سطح خدمات دهی مترو همانند شهرهای مشابه در کشوربرسیم.