قرار گرفتن استان در محور مواصلاتی غرب و شمال غرب کشور و مرکزیت حمل و نقل بار شمال غرب کشور موجب شده تا این استان بیش از ۲۳ هزار کامیون و تریلی باری را در خود جای دهد کامیونها و تریلی هایی که نه تنها حمل و نقل بار استان را بر عهده دارند بلکه حمل و نقل بار به استانهای مجاور ، کشورهای همسایه همچنین مرکز کشور را نیز بر عهده گرفته اند بنا بر اعلام مسئولان روزانه بیش از ۴۰ هزار تن بار توسط کامیون داران استان جابجا میشود .همین موضوع موجب شده تا شهرهایی مانند بستان آباد در شرق استان و مرند در غرب این استان به عنوان دو شهر مرکزی حمل و نقل بار محسوب شده و بیشترین تعداد کامیونهای شمال غرب کشور در این دو شهر ثبت شده اند. از سوی دیگر اهمیت حمل و نقل جاده ای در این استان موجب شده تا تقریبا کامیونی از رده خارج نشود و عمر برخی کامیونهای فعال در این استان بیش از ۶۰ سال هم می رسد و با وجود هزینه های بالای نگهداری این کشنده ها ، مالکان ترجیح می دهند تا از این وسائط حمل و نقل استفاده کنند در اواخر بهار امسال بود که وجود برخی اعتراضات صنفی کامیون داران در کشور موجب شد تا زمزمه های اعتزاضی در استان هم شنیده شود اما این موضوع با ورود مسئولان و همکاری کامیون داران حل شد اما در روزهای اخیر هم با زمزمه هایی از افزایش قیمت مواد مصرفی مانند لاستیک همچنین روغن موتور و دیگر هزینه های نگهداری کامیون و تریلی ها کامیون داران شنیده میشود که با مشکلات مضاعف تری مواجه شده اند به نحوی که ادامه فعالیت برای آنان عملا ممکن نیست.با اینحال به نظر می رسد با توجه به شرایط موجود اراده ای برای افزایش قیمت کرایه حمل و نقل که می تواند نتیجه منفی و افزاینده بر قیمت کالاها داشته باشد در استان دیده نمی شود.


درآمد کم ، هزینه بالا
یکی از کامیون داران مرندی که ساکن روستای پیام در نزدیکی این شهر بوده و کارحمل و نقل بار بین استانی را انجام می دهد به خبرنگارهمشهری می گوید: کامیون دارانی که خودروی جدید و قدیمی دارند با دو مشکل به ظاهر مجزا مواجه هستند که در نهایت به کاهش درآمد آنان منجر شده است.
احمد یامی پور با بیان اینکه خریداران تریلی های جدید با مشکل پرداخت اقساط علاوه بر هزینه های دیگر روبرو هستند بیان می کند: هر تریلی حدود ۵۵۰ تا ۶۰۰ میلییون قیمت دارد که در ابتدا حدود ۲۰۰ میلیون پرداخت می شود و مابقی در مدت ۴ سال پرداخت میشود میزان اقساط هم نزدیک به ۸ میلیون تومان است که برای هر ماه بسیار سنگین است.
وی خاطر نشان می کند: از طرف دیگر هزینه حمل و نقل و کرایه بار افزایش محسوسی نداشته است به نحوی که برای حمل و نقل بار بین شهرستانی برای خودروهای خاور و کامیون بسته به فاصله شهرها بین یک تا دو میلیون کرایه دریافت می شود که برای کامیون داران با این شرایط مقرون به صرفه نیست.
وی تصریح می کند: کامیونهای جدید و قدیم هزینه های استهلاکی مشترک مانند تعویض روغن و تایر را دارند و بسته به میزان مصرف ماهانه یا هر سه ماه یا شش ماه یکبار و یا سالانه تعویض روغن دارد اما خودروهای قدیمی تر هزینه های مضاعف تری دارند که شامل هزینه های تعمیر و تعویض قطعات می شود، البته بسیاری از کارهای تعمیراتی حتی شستشوی کامیون توسط خود کامیون داران انجام می شود تا هزینه ها کاهش پیدا کند.


عدم افزایش قیمت لاستیک در بازار
رئیس اتحادیه لاستیک فروشان تبریز به خبرنگار همشهری می گوید: در حال حاضر کمبودی از نظر لاستیک در تبریز و استان نداریم و به تمام کامیون داران لاستیک به قیمت قانونی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تحویل داده میشود.
بیوک خدایی با بیان اینکه هر کامیون و تریلی سالانه به طور متوسط یکبار تعویض لاستیک دارد بیان می کند: قیمت ها امسال تغییری نکرده و هزینه ای که بابت تعویض لاستیک به کامیون دار تحمیل میشود نمی تواند تاثیر چندانی در افزایش هزینه های حمل و نقل داشته باشد.
وی از سوء استفاده عده ای از رانندگان از شرایط موجود انتقاد کرده و بیان می کند: بار کم شده و برخی هم بیکار شده اند ولی این نباید موجب جو سازی شود ضمن اینکه در جلسه اخیری که در محل استانداری برای بررسی مشکلات کامیون داران برگزار شد ، مسائل آنان بررسی شده و در این میان برخی تحریکات و شیطنت ها قابل لمس است.