بیکاری به عنوان یکی از معضلات مهم جامعه به تنهایی می تواند ناهنجاری های زیادی خلق کند، سرقت، اعتیاد و حتی جنایت از پیامدهای منفی بیکاری است. نرخ بیکاری در میان تحصیل کردگان دانشگاه‌های کشور نیز کم نیست.

کارگروه اشتغال که در سال های قبل نیز فعالیت خود را در استان آغاز کرده، امسال نیز فعال تر خواهد بود. این استان ظرفیتهای بالقوه بسیاری برای ایجاد اشتغال دارد که به اعتقاد کارشناسان می تواند علاوه بر ریشه کنی بیکاری در استان برای کارگران دیگر استانها نیز ایجاد اشتغال کند. وجود بیش از ۱۰ هزار واحد صنعتی که بخشی از این واحدها در سالهای اخیر نیمه تعطیل یا غیر فعال هستند می تواند با کمی برنامه ریزی و نو آوری درماشین آلات و روشهای تولید به واحدهای کارآفرین برای بیکاران مبدل شود. در این میان برنامه ریزی و همت مسئولان برای رفع مشکلات واحدهای صنعتی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. یکی از ادارات مرتبط با کارآفرینی و رفع مشکلات اداره کل  تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان است که می تواند با گره گشایی در بسیاری از موارد موجبات بازگشت امید به کار و کوشش را در میان کارگران و کارفرمایان فراهم کند.

در خصوص فعالیت های اداره کل  تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در زمینه اشتغال با یونس طاهری، معاون کارآفرینی تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی گفت و گویی انجام دادیم.

نرخ بیکاری استان چقدر است؟

طبق آخرین آمار مرکز آمار کشور در سال ۹۴، نرخ بیکاری استان،  هفت و سه دهم درصد بود. کمترین  آمار بیکاری در بین سایر استان های کشور متعلق به این استان است.  آمار بیکاری استان پایین تر از  میانگین کشوری است. البته این میزان بیکاری نیز در استان پذیرفتنی نیست و باید به سمت ریشه کنی بیکاری حرکت کرد.

مشکلات متعددی در واحدهای کارگری استان وجود دارد و ضرورت فعالیت کارگروه های تخصصی دراین زمینه احساس میشود. در استان مشخصا چه برنامه هایی در حال اجرا است کارگروه تخصصی اشتغال در استان تشکیل شده  و ذیل  شورای برنامه ریزی استان است. هر سال برنامه هایی برای رفع بیکاری جامعه در قالب این کارگروه اجرایی می شود. بیش از پیش این کارگروه را فعال تر خواهیم کرد. مقرر شده  موانع اشتغال زایی آسیب شناسی و حل شود. همچنین از منابع برخی دستگاه ها و کارگروه برای رفع موانع اشتغال بهره مند خواهیم شد.همچنین در نظر داریم وضعیت اشتغال فعلی استان را به تثبیت رسانده و اشتغال جدید نیز ایجاد کنیم.

آمار و ارقام اشتغال زایی دراستان چه می گوید و در سال گذشته چه میزان اشتغال برای بیکاران فراهم شده و چگونه می توان این آمار را راستی آزمایی کرد؟

در کشور یک سامانه رصد ملی اشتغال وجود دارد.طبق این سامانه، ، برای ۳۷ هزار نفر در استان اشتغال ایجاد شده است. کاربران و تحلیل گران می توانند با مراجعه به این سایت از صحت اطلاعات ارائه شده مطمئن شوند.

در سال ۹۶ برای افزایش اشتغال زایی چه اقداماتی در نظر گرفته اید؟

در سال ۹۶ برای افزایش اشتغال زایی در استان در قالب کارگروه تخصصی اشتغال، برنامه هایی چون طرح تکاپو، کارورزی  فارغ التحصیلان، مهارت آموزی در محیط کار واقعی و فراهم کردن نظام جامع اطلاع رسانی بازار کار عملیاتی خواهد شد.

با توجه به اینکه بسیاری از مهارت آموزیها در محیط های غیر کاری و دور از فضای کارخانه است که مهارت عملی زیادی در پی ندارد،مهارت آموزی در محیط کار واقعی چگونه انجام می شود ؟

این کار  با همکاری فنی وحرفه ای و دستگاه های اجرایی استان انجام می شود و مربیان فنی و حرفه ای به جای آموزش در محل این مرکز در کارخانجات آموزشها را ارائه می دهند.

چه منابعی برای رفع بیکاری در استان  تخصیص یافته است؟

در سال ۹۵، در قالب کارگروه اشتغال، تعدادی از متقاضیان برای دریافت تسهیلات در سامانه ثبت نام کردند، اکنون اعتبار ۵ میلیارد تومان برای حمایت از مشاغل خانگی ابلاغ شده است.همچنین از دستگاه های اجرایی برای اشتغال زایی منابعی درخواست شده است.

از دستگاه های اجرایی استان نیز درخواست کردیم در سال جاری، برنامه های اشتغال زایی خود را به دبیرخانه اداره کل ارسال کنند، تا در دستور کار کارگروه اشتغال قرار بگیرد.

به نظر شما در چه زمینه ای می توان در استان به اشتغال زایی بیشتری دست یافت؟

صنعت فرش یکی از رشته های اشتغال زای استان است.در نظر داریم در این رشته، با رفع موانع اشتغال زایی را افزایش داده  و اشتغال موجود در این رشته را نیز تثبیت کنیم.همچنین آموزش های جدیدی در این زمینه ارائه خواهیم کرد.