بی توجهی به الگوی کشت قیمت برخی صیفی جات را تا کمتر از ۵۰۰ تومان هم کاهش داده است.

قیمت های  متناوب بالا و پائین  محصولات کشاورزی  معمولا هرچند سال یکبار در آذربایجان شرقی رخ می دهد هرسال که محصولی گران و کمیاب باشد باید منتظر وفور وقیمت بسیار ارزان آن در بازار محصولات کشاورزی استان بود. همین چند ماه قبل بود که قیمت گوجه فرنگی در بازار خرده فروشی تا ۹ هزار تومان هم می رسید و با آغاز فصل کاشت گوجه فرنگی نه تنها زمینهای کشاورزی بلکه باغچه های منازل بسیاری از شهروندان به کشت گوجه که فرایندی ساده دارد اختصاص پیدا کرد. تداوم این روند منجر به کاهش بسیارزیاد قیمت این محصول شد اتفاقی که در ماه اخیر برای هندوانه هم رخ داد و نشان داد که مدیریت الگوی کشت محصولات کشاورزی دراستان چندان مناسب نیست.

 انوع محصولات کشاورزی کمتر از۵۰۰ تومان

در حالی که فروشگاه های میوه و سبزی گوجه فرنگی را در تبریز و شهرهای دیگر استان بین ۲۵۰۰ تا ۳ هزار تومان می فروشند  اما وانتی ها این محصول را بین ۱۵۰۰ تا ۱۷۰۰ تومان می فروشند و در میادین می توان گوجه فرنگی را بین هزار تا هزار و ۲۰۰ تومان به صورت عمده خرید اما در مزارع وضعیت خرید بدتر است و هر کیلو گوجه فرنگی در شهرهایی مانند ملکان که تولیدگوجه فرنگی در آن سالانه بیش از ۵۰ تن است کمتر از ۵۰۰ تومان آنهم به صورت نقدی خریداری می شود.چند ده کیلومتر آنطرفتر در اطراف ایلخچی ، پیاز نیز وضعیت مشابهی دارد و پیازی که تا همین چند ماه قبل به علت قیمت های بالای ۱۵ هزار تومانی اش دست مایه طنز شده بود اکنون حدود ۷۰۰تومان از کشاورز خریداری می شود. بامجان هم وضعیت مشابهی دارد و تقریبا مشتری برای این محصولات که اتفاقا پر آب هم هستند پیدا نمی شود.

دغدغه کشاورزان و زیان های انباشته

«سلیم بهادری » از کشاورزان ملکانی  از وضعیت فروش صیفی جات گله کرده و می گوید: در حالی که برای هر کیلو بذر به طور متوسط تا ۵۰ هزار تومان بلکه بیشتر پرداخته ایم و قیمت هر ساعت آب چاه هم اکنون بالای ۱۰ هزار تومان است و دستمزد کارگران مزارع هم روزانه بالای ۱۰۰ هزار تومان رسیده مجبوریم محصولات کشاورزی خود را به قیمت های زیر هزار تومان حتی کمتر از ۵۰۰ تومان بفروشیم.

وی بیان می کند: وضعیت به گونه ای است که حتی چیدن برخی از این محصولات به ویژه گوجه فرنگی هم برایمان به صرفه نیست و هرکس که بخواهد میتواند از مزارع به صورت رایگان گوجه فرنگی بچیند در چنین شرایطی ادامه کار برایمان صرفه ندارد و اگر کسی هم محصولات را بچیند از فاسد شدن زمین جلوگیری کرده است.

به گفته این کشاورز ملکانی کارخانجات رب هم از خرید گوجه فرنگی امتناع می کنند تا قیمت ها را پائینتر هم بیاورند و بهانه شان هم تکمیل ظرفیت تولید بوده و از طرفی گلخانه های بزرگ تولید گوجه فرنگی دراستان یکی پس از دیگری آغاز به کار می کنند که مانع فروش محصولات صیفی کشاورزان دیگر شده است.

۸۰۰هکتار زمین زیر کشت گوجه فرنگی در ملکان

مدیر جهاد کشاورزی ملکان با بیان اینکه در حال حاضر با انبوهی از تولید گوجه فرنگی در این شهرستان روبرو هستیم تاکید می کند: افزایش محسوس تولید به نسبت سال گذشته را شاهد هستیم و این در حالی است که پیش از این گوجه فرنگی را از ردیف الگوی کشت این شهرستان خارج کرده بودیم.

«حسن علیوند» بیان می کند: در ۸۰۰ هکتار از اراضی ملکان گوجه فرنگی کاشته شده و با وجود اینکه همه محصول برداشت نشده اما پیش بینی های موجود حاکی از برداشت ۵۰ هزار  تن گوجه فرنگی تنها دراین شهرستان است در حالی که ظرفیت پذیرش کارخانه رب فعال دراین منطقه کمتر از ۳۰ هزار تن سالانه است.

وی بیان می کند: با همکاری کشاورزان و مدیران کارخانه موجود تلاش شده تا ظرفیت تولید رب دراین کارخانه به بیش از ۳۰ هزار تن برسد و با توجه به دوری نسبی از بازارهای مصرف انبوه مانند تبریز باید به فکر تولید محصولاتی مانند رب باشیم.

بی توجهی کشاورزان به تذکرات جهاد کشاورزی استان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه همه ساله الگوی کشت به کشاورزان ارائه می شود تااز کاشت بیش از تقاضای محصولات کشاورزی جلوگیری شود بیان می کند: در الگوی کشت امسال نه تنها محصولاتی مانند گوجه فرنگی و پیاز در برخی مناطق وجود نداشت بلکه محصولاتی مانند هندوانه که پر آب هستند هم جزو خطوط قرمز محسوب میشود اما در عمل با بی اعتنایی جامعه کشاورزی روبرو شدیم.

«اکبر فتحی» خاطر نشان می کند: حتی در برخی شهرها مانند هشترود مجبور به ورود عملی تر شدیم و تذکر کتبی به کشاورزان دادیم تا از کشت این گونه محصولات که تقاضای کمتری به نسبت عرضه خواهند داشت خوداری کنند و مروجان کشاورزی به صورت موردی به آنان مراجعه کردند تا منطبق بر الگوی کشت عمل شود.

وی ادامه می دهد: محصولی که امسال در اولویت الگوی کشت قرار داشت کلزا بود و حتی خرید تضمینی هم برای آن در نظر گرفته شد و باتوجه به کم مصرف بودن این محصول از نظر آبی مورد توجه ما نیز بود که تقریبا منطبق بر برنامه بود اما انتظارمان بیشتر از این بود و با وجود اینکه کشاورزان به اردوهای یک روزه آموزشی هم دعوت شدند اما عدم همکاری انان موجب مشکلاتی برای آنان و تلف شدن منابع آبی ، خاکی ، کود و نیروی انسانی شده است.

وی خاطر نشان می کند: با توجه به کشت انبوه محصولاتی مانند گوجه فرنگی با اینکه خرید تضمینی نداریم اما به دنبال خرید حمایتی هستیم و با دو کارخانه بزرگ رب خارج از استان هم علاوه بر کارخانه های داخل استان قرار دادهایی منعقد شده تا ظرفیت تولید خود را با خرید گوجه فرنگی از استان بالا ببرند تا در ماه های آینده با کمبود رب و افزایش قیمت این محصول هم روبرو نشویم.

وی از مشکلات بازار صادرات گوجه به ویژه به کشور عراق هم گله کرده و بیان می کند: متاسفانه موانعی دراین زمینه وجود دارد که صادرات گوجه فرنگی به این کشور را مختل کرده و هر ساله بازار خوبی در این کشور برای گوجه فرنگی استان داشتیم اما مشکلات فرا استانی مانع از صادرات به موقع این محصول شده است.