چند کیلومتر مانده به تبریز از سمت شرق و غرب این شهر میتوان مجموعه ای ساختمانهای چندین طبقه را مشاهده کرد که در ظاهر شباهتی به خانه های مسکونی ندارند و بیشتر شبیه مجتمع های مسکونی کارخانجات هستند، اطراف این واحدهای مسکونی خالی از هر گونه مجتمع های تجاری و تفریحی و پارک و زیر ساختهای شهری است و تنها با یک راه ارتباطی به جاده اصلی منتهی به شهر متصل میشوند. نمونه بارز این شهرک را می توان در شهرک شهریار در شرقی ترین منطقه تبریز و شهرک صیاد شیرازی مشاهده کرد که اغلب خانه های این دو شهرک خالی از سکنه هستند.
این شهرک ها معمولا خارج از محدوده شهر هستند اما به زحمت داخل مناطق شهری جای گرفته اند.
شهرک شهریار در گیر و دار مشکلات صنایع و دوری از شهر
این شهرک که دورتر از محدوده شهرداری منطقه ۵ است و بیشتر به آرپا دره سی و شهر خواجه می تواند مرتبط باشد اما در محدوده شهرداری تبریز و منطقه ۵ قرار گرفته و ساکنان آن همواره از ضعف خدمات شهری گله مند هستند.
وجود کارخانه های مختلف آلاینده صوتی و بهداشتی در اطراف این شهرک نبود امنیت برای تردد شهروندان به ویژه هنگام شب ، عدم راه اندازی ترمینال های تاکسی رانی و اتوبوسرانی مناسب همچنین مشکلات مربوط به سندهای اداری زمین ها و املاک این شهرک از جمله مشکلات شهرک شهریار در شرق تبریزاست.
مالکان این واحدها که به امید افزایش قیمت زمین و خانه در این شهرک نزدیک به دو دهه است که زمین را خریداری کرده اند و اقدام به احداث خانه نموده اند اما خبری از افزایش قیمت ورونق شهر نشینی در آن نیست هرچند که به نظر می رسید این شهرک با استقبال مناسبی مواجه شود اما گذشت زمان نشان می دهد که شهرک سازی آنهم خارج از تبریز هرچند که با مولفه های آب و هوایی مناسب هم همراه باشد نتیجه دهی خوبی ندارد.
مشکلات پیش روی شهرک شهید صیاد شیرازی
منطقه ای که امروز به نام شهرک شهید صیاد شیرازی در غرب تبریز شناخته می شود ۲۰ سال قبل احداث شده است.این شهرک بعد از پلیس راه تبریز – مرند قرار دارد و باتوجه به فاصله زیادی که از تبریز دارد به نظر می رسد در تقسیم بندی های جغرافیایی جزو محدوده شهری صوفیان قرار گرفته باشد. در سالهای اول مصوب شدن این شهرک تعداد قابل توجهی پروانه ساختمانی توسط شهرداری تبریز صادر شد اما مسئولان صوفیان با اداره این شهرک توسط شهرداری تبریز با این استدلال که این شهرک خارج از محدوده تبریز قرار دارد مخالف بودند. ادامه کشمکش ها بر سر این شهرک در ۲۰ سال گذشته از یک سو و رکود مسکن از سوی دیگر موجب شد تا شهرک شهید صیاد شیرازی عملا با رکود مواجه شود. در سالهای اخیر و پس از رایزنی های متعدد این شهرک در محدوده استحفاظی شهرداری منطقه ۶ قرار گرفت.این شهرک که به عنوان غربی ترین منطقه مسکونی محدوده تبریز مطرح است با قرار گرفتن در جوار سد امند از آب و هوای مطلوبی برخوردار است اما بی توجهی به توسعه زیر ساختهای آن موجب شده تا این شهرک در حالت رکود به سر برده و اکثر خانه های احداثی در آن خالی بماند. همچنین در این شهرک می توان زمین های خالی زیادی را مشاهده کرد که اقدامات اولیه برای احداث واحد مسکونی در آن انجام شده اما خبری از ادامه کار نیست. بیشترین مغازه های این شهرک اختصاص به مشاورین املاکی دارد که به گفته خودشان کارشان چند سالی است از سکه افتاده و دیگر کسی مایل به خرید زمین و خانه در این شهرک نیست. یکی از بزرگترین مشکلات این شهرک راه دسترسی به جاده تبریز- مرند و صوفیان است که ساکنان فعلی آن رابا مشکلات بیشتری روبرو کرده است.
توسعه این شهرک ها و تبدیل آنها به قطب های سکونی در غرب و شرق تبریز همچنین احداث مجتمع های تجاری و احداث پارک و ترمینال های تاکسی و اتوبوس رانی از برنامه های لازم است که با انجام این اقدامات مشکلات شهرک ها می تواند گام به گام حل شود از سوی دیگرایجاد مشوق های لازم برای سرمایه گذاران از جمله تخفیف در عوارض ساختمانی و همکاری شهرداری در تامین زمین برای سرمایه گذاران می تواند رونق را به این شهرک ها بازگرداند.

سید مرتضی احمدپور – روزنامه نگار