نشست هم اندیشی مدیران دفاترمشاوره شغلی و کاریابی خارجی سراسرکشور در تبریز برگزار شد.

میراحد حسینی مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان در این نشست که باهمکاری موسسه آرمان در تبریز برگزارشد با اشاره به فعالیت موسسات کاریابی خارجی گفت:فعالیت این موسسات داری برکات خاصی است واین موسسات نیروی کاربه کشورهای خارجی اروپایی و دیگرکشورهااعزام میکنند و موسسه آرمان هم یکی ازموسسات فعال کشور درحوزه کاریابی خارجی است.
وی عنوان کرد:فعالیت این موسسات در راستای اهداف وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی بوده و باتوجه به پرشدن ظرفیت اشتغال درکشوراعزام نیروی کار به خارج نیزدارای اهمیت خاصی است و چون در دهه های اخیر رشد جمعیتی درکشورزیاد بود این رشد جمعیتی درسالهای فعلی به نیروی کارزیادی منجر شده که باید برای این نیروها ایجاد کارکرد ووباتوجه به محدودیت اشتغال در داخل اعزام به خارج که ارز آوری راهم به دنبال دارد دراولویت قرار میگیرد.
وی عنوان کرد: طرحی به وزارت خانه پیشنهاد دادیم که نیروی کار مازاد توسط موسسات بین المللی کاریابی به خارج اعزام شود واین تجربه موفق پیش ازاین درکشورهای دیگر وجود دارد.
حسینی با اشاره به اعزام ۲هزار نفر نیروی کار به خارج ازکشور ادامه داد:پیش بینی ها برای اعزام۵هزار نفر به خارج است.
وی با بیان اینکه در آذربایجان شرقی۱۴۰هزار نفربیکاروجود دارد گفت:حدود ۴۰هزار نفر بیکار ارادی دراستان وجود دارد که یا تمکن مالی دارند یا پیر بوده و قدرت کار ندارند و تنها۱۰۰هزار نفر بیکار غیر اداری وجود دارد.
وی تاکیدکرد:مردم آذربایجان شرقی ازبیکاری تنفر دارند و آذریها برای پیدا کردن کار به همه نقاط کشورحتی خارج میروند و دراستان۳۷شهرک صنعتی وجود دارد و استانی صنعتی است که تنها شهرک سرمایه گذاری خارجی کشور دراستان فعال است که برای۳۷۰۰نفر کار ازاین طریق ایجاد شده است.
مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان اظهار امیدواری کرد:این نشست یک روزه منجر به دستیابی به اهداف وزارتخانه شود و بتوانیم تکنولوژی خارجی را هم ازاین طریق به کشور وارد کرد.
علی جهانگیری معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی در نشست هم اندیشی مدیران دفاترمشاوره شغلی و کاریابی خارجی سراسرکشور که به همت موسسه آرمان در تبریز برگزارشد با بیان اینکه انتقال فرهنگ کار و تلاش و تکنولوژی مهمترین نتیجه اعزام نیروی کار به خارج است عنوان کرد:با توجه به اصلاح قانون سرمایه گذاری خارجی امکان سرمایه گذاری بیشتر فراهم شد و ایرانیان ازجمله آذریهایی که سالهای متمادی خارج ازکشور کار میکردند سرمایه گذاری خوبی ازجمله احداث هتل را انجام دادند.
وی تصریح کرد:نیروی کار ایرانی درتماس با شهروندان خارجی سفیران اجتماعی و فرهنگی هم محسوب میشوند و سطح تماس مناسبی صورت میگیرد و روش کار و مدیریت اقتصادی هم ازاین نوع به کشور منتقل میشود.
اکبر نیا مدیر کل کاریابی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی هم دراین نشست با بیان اینکه تلاش میشود هرسه ماه یکباراین نشست ها برگزار شود گفت:آغاز این نشست ها درسالجاری درتبریز برگزار شده و امیدواریم جلسات تخصصی هم دراین حوزه تا پایان سالجاری برگزارشود.
وی تصریح کرد:برون رفت این نشستها انتقال تجارب و هم اندیشی درحوزه کاریابی خارجی است وباید بستری فراهم شود تااین تجارب مورد استفاده قرارگیرد.
وی تاکید کرد:سیاستهای کلی اشتغال توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده و اعزام نیروی کار به خارج هم مورد تاکید مقام عالی وزاتخانه است و کمیته ویژه ای هم دراین زمینه با ترکیب مدیران مربوطه کشوری اعم از وزارت خارجه و دیگر وزارتخانه ها تشکیل شده است.
وی یادآورشد:باید حرکت نوینی درحوزه اعزام نیروی کاربه صورت گسترده به خارج از کشور صورت گیرد و باتوجه به دوبرابرشدن تعداد کاریابی های این حوزه افزایش اعزام دوبرابر نبوده است.
وی ادامه داد:هدفگذاری اعزام نیروی کار به خارج برای یکسال آتی ۵هزار نفر است و برای سالهای آتی تا۱۰هزار نفر است.
وی بااشاره به فعالیت۱۲۰کاریابی خارجی درکشور خاطر نشان کرد: از این تعداد تنها حدود ۵۰نفرعضو انجمن مربوطه شده و اگرتعداد بیشتری عضو انجمن شود و دفترمستقلی داشته باشد فعالیتها هم بیشترخواهد بود.