مدیر کل دامپزشکی آذربایجان شرقی با بیان اینکه در شب گذشته ۴۵۵ تن مرغ در استان کشتار شده گفت: وضعیتی کاملا روانی بر بازار مصرف مرغ از سوی مردم حاکم شده که منجر به تشکیل صف های طولانی میشود.

به گزارش صنعت خبرلری   در دو ماه گذشته کمبود مرغ به قیمت مصوب دولتی موجب تشکیل صف های طولانی مقابل مرغ فروشی ها شده و این در حالی است که مسئولان بهداشتی نقش این صف ها در تشدید کرونا را بی تاثیر نمی دانند.

گزارش میدانی خبرنگار صنعت خبرلری  نشان می دهد که مردم و فروشندگان مرغ از وضعیت به وجود آمده گله مند هستند اما گویا عطش وصف ناپذیری برای خرید مرغ میان عده ای از مردم به وجود آمده است.

ناصر رحیمی مرغ فروش چهار راه لاله تبریز است که از مراجعه مکرر برخی شهروندان برای خرید مرغ اظهار تعجب می کند و می گوید: جالب است که عده ای هر هفته دو بار برای خرید مرغ به صف می شوند و واقعا نمی دانم این همه مرغ را کجا ذخیره می کنند.

وی تصریح می کند: عملیات عرضه مرغ به شهروندان با حضور مسئولان بازرسی و بهداشتی صورت می گیرد ومرغ فروشان مکان تقلب را هم ندارند و بنابراین اکثر مرغ فروشها به جز ساعات معدودی تعطیل هستند و نمی توانیم جوابگوی سوالات بی شمار شهروندان باشیم.

وی اغلب افراد در صف را بازنشستگانی میداند که با افزایش حقوق بازنشستگی به دنبال ذخیره پولهای خود هستند و ادامه می دهد: هربار حداکثر دو مرغ به خریداران داده میشود که حدود ۱۰۰ هزار تومان یا کمتر خرج برمی دارد و این مبلغ برای شهروندان هزینه ای نیست و برخی به فکر ذخیره مرغ برای ماه رمضان هستند.

کبری بیاتی شهروند تبریزی است که به گفته خود تا کنون ۸ مرغ را ز ۴ مرغ فروشی تبریز خریده و مدعی است که هنوز نتوانسته به تعداد کافی مرغ خریداری کند.

وی به خبرنگار صنعت خبرلری می  گوید: ۸ مرغ دیگر هم می خرم تا برای ماه رمضان و میهمانی های این ماه کمبودی نداشته باشم ولی لازم است که این صفها برچیده شود.

اما از سویی دیگر برخی شهروندان که حال و حوصله ایستادن در صف را ندارند خرید گوشت ۱۴۰ هزار تومانی را ترجیح می دهند و این در حالی است که قیمت مصوب گوشت قرمز ۱۱۵ تا ۱۲۰ هزر تومان است.

ماهری شهروند تبریزی است که در این زمینه می گوید: صفهای طولانی و چند ساعته مرغ به ریسک ابتلا به کرونا نمی ارزد اما انگار عده ای عاشق این صفها هستند و مسئولان هم تدبیری ندارند.

در همین زمینه امیر حسین بهداد مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی به خبرنگار صنعت خبرلری  می گوید:  تظیم بازار به طور کلی در حیطه کار دامپزشکی نیست ولی سامانه قرنطینه کل کشور که زیر نظر سازمان فعالیت می کند می تواند در این راستا از ستاد تنظیم بازار نیز موفق تر عمل نماید .

وی ادامه می دهد: کافی است ورودی ها و خروجی ها را در کشتارگاه ها مشخص نماییم در این صورت نظارت ستاد تنظیم بازار می تواند دقیق تر اعمال گردد و سهمیه ها هم دیگر سر از قطعه بندی ها در نمی آورند یا زیر میزی قطعه و به نرخ آزاد فروخته نمی شوند .هر چند همیشه جای گشت های مشترک خالی است

 بهداد ادامه می دهد: همکاران بنده در در دامپزشکی نهایت همکاری را با متولیان امر داشته اند‌. البته ناگفته نماند که سلامت مرغ که در حوزه وظایف دامپزشکی است، در بهترین شرایط هست.

و ی بیان می کند: میزان کشتار هم نسبت به سالهای قبل حداقل در استان ما افزایش داشته و بمیزان مطلوب کشتار مرغ داشته و در کشتارگاه در اختیار سازمان صنعت و معدن و تجارت قرار گرفته است.

وی با اشاره به صفوف مرغ می گوید: در مورد صفوف جلوی مراکز عرضه میبایست متولیان امر توضیح دهنداما ذکر این نکته لازم است که جو روانی بر بازار مصرف مرغ حاکم شده و در حالی که شب گذشته ۴۵۵ تن کشتار مرغ داشته ایم اما بازهم مردم مقابل مرغ فروشیها صف می بندند.

لازم به ذکر است میزان کشتار روزانه مرغ در استان حدود ۲۵۰ تن بود.