مدير شعب بانک صنعت و معدن آذربايجان شرقي گفت: بنابه آمار اعلام شده از سوی  سازمان صمت ومسئولان استانداری ۴۲۰ میلیارد تومان تسهیلات این تبصره پرداخت شده که ۲۴۰ میلیارد تومان که بیش از ۶۰ درصد بوده از سوی بانک صنعت و معدن استان پرداخت شده است.

قهرمان موحدي نوجه ده در گفتگو با خبرنگار صنعت خبرلری با بیان اینکه رسانه ها درزمینه انتقال اخبار اقتصادی و فعالیت های بانکی باید ظرافت های خاصی را رعایت کنند گفت:  اعداد و ارقام حساسیت خاصی درزمینه های بانکی و مالی دارد و مشخص ترین شاخص یک رسانه اعتماد و صداقت  است و اگر این فضای اعتماد فراهم شود میتوان تعامل بیشتری داشت و در تمامی حوزه ها همکاری کرد.

وی گفت: در سال ۹۹ باتوجه به شیوع کرونا برخی واحدهای تولیدی دچار مشکل شدند و از این رو حمایتهایی از آنها از طرف دولت باعنوان بسته های حمایتی صورت گرفت و بانکها هم  به ویژه بانک صنعت  ومعدن به خاطر ارتباط با صنعت دراین زمینه ورود کردند .

مدير شعب بانک صنعت و معدن آذربايجان شرقي ادامه داد: واحدهای صنعتی که با وجود مشکلات به کار خود ادامه می دهند مورد حمایت قرار گرفتند و این بانک هم دو نوع تسهیلات پرداختی داریم که شامل تسهیلات سرمایه ثابت برای واحدهایی که می خواهند طرح خود را توسعه یا بازسازی کنند و برخی واحدهای فعال هم که به دنبال تداوم اشتغال و استمرار تولید هستند، نقدینگی تزریق میشود که مانند خون در بدن است.

وی بیان کرد: تسهیلات پرداختی از محل  تبصره ۱۸ یکی از بسته های حمایتی دولت بود که بانک صنعت و معدن هم یکی از بانکهای عامل در این زمینه است و بنابه آمار اعلام شده از سوی  سازمان صمت ومسئولان استانداری ۴۲۰ میلیارد تومان تسهیلات این تبصره پرداخت شده که ۲۴۰ میلیارد تومان که بیش از ۶۰ درصد بوده از سوی بانک صنعت و معدن استان پرداخت شده وخوشبختانه  اکثر این پرداختی ها برای سرمایه ثابت بوده که به صورت هدفمند و هوشمندانه انتخاب شده اند تا طرح های اثر گذار انتخاب و حمایت شود.

وی ادامه داد: در میان این واحدها طرح های مناسبی انتخاب شده اند که کارخانه شیرین وطن از جمله این صنایع است  که اشتغال آفرینی بالای ۵۰۰ نفری خواهد داشت و با تزریق ۴۰ میلیارد تومان جهش تولید در آن در حال رخ دادن است ، همچنین  شیشه آذر نیز سرمایه گذاریهای کلانی انجام می دهد و حدود ۲ الی ۳ هزار میلیارد تومان خودشان سرمایه گذاری کرده اند و ما هم با حدود ۳۰ الی ۴۰ میلیارد تومان تسهیلات به آنها کمک می کنیم تا تحول های خوبی در استان صورت گیرد.

وی ادامه داد: این تسهیلات با میانگین ۱۷ درصد پرداخت می شود و قرار شده پس از آغاز به کار این واحدها یارانه ای هم به آنها پرداخت شود و درصد سود کاهش هم پیدا کند.

این مسئول بانکی مهم ترین شاخصه بانک صنعت و معدن را آشنایی با حوزه صنعت دانست و گفت: این بانک با اطلاعات کامل در این حوزه فعال است و مانند یک کلینک تخصصی صنعت و کارشناسانه عمل می کنند و کارشناسان این بانک نیز کارشناسان فنی و مالی هستند و نقاط ضعف و قوت واحدهای صنعتی را می دانند و مانند مشاوری در کنار واحدهای صنعتی هستند.

وی تاکید کرد: یکی از بزرگترین طرح های صنعتی استان ذوب فولاد میانه است   که ۲۵۴میلیون یورو تسهیلات پرداخت میشود که فایناس دارد وبانک صنعت و معدن هم عاملیت فاینانس را دارد و با تکمیل این واحد تولیدی در میانه زنجیره کامل تولید فولاد در استان رخ خواهد داد و بانک صنعت  و معدن باشناسایی هوشمند این ظرفیت از آن حمایت می کند.

وی خاطر نشان کرد: در زمینه تسهیلات سرمایه در گردش هم حدود ۳۵۰ میلیارد تومان پرداختی داشتیم که هم از سهم منابع داخلی استان و هم از طریق چانه زنی با تهران جذب کرده ایم.چون سهم این بانک ازمنابع استانی به خاطر تعداد کم شعب کم است ولی تخصیص منابع نسبت به منابع ۴۰۰ درصد است که دربانکهای دیگر ۵۰ درصد و نهایت۷۰ درصد است که  ازمنابع استانی و چانه زنی با تهران صورت گرفته است.

وی ادامه داد: آذرحدید بناب هم یکی از طرح های مورد حمایت این بانک است  که امسال به بهره برداری رسید و برای ۴۰۰ نفر اشتغال ایجاد میکند وشمش فولاد به ظرفیت تولید استان اضافه شده و واحدهای تولید میلگرد استان که از نظر شمش کمبود داشتند با راه اندازی این کارخانه ، نیازشان رفع میشود و

۲۰۰ هزار تن در سال  تولید شمش دارد وبرای فاز دوم هم ۴۰۰ هزار تن تولید خواهد شد.

موحدی عدم وجود برق کافی درشهرک های صنعتی را از دیگر مشکلات واحدهای تولیدی دانست و گفت:بانک صنعت و معدن استان با شناسایی این کمبود از احداث نیروگاه های کوچک حمایت کرد و در حال حاضر  دو نیروگاه کوچک دردو شهرک صنعتی آخولا و سلیمی با ظرفیت ۲۵مگا بایت راه اندازی شده که با گاز کارمی کند و آلایندگی هم نسبت به نیروگاه های دیگر بسیار کمتر است.

وی خاطر نشان کرد: یکی دیگر از اقدمات مهم با توجه به شناخت ظرفیت های صنعت استان حمایت از صنعت چرم استان است که با توجه به عدم تولید چرم مناسب در قطب چرم استان ، ورود کردیم و اکنون چرمهای با کیفیتی در استان تولید میشود که برای  ۱۰۰ نفر هم اشتغال زایی شده و به کشوری مانند ایتالیا هم صادرات دارد.

مدير شعب بانک صنعت و معدن آذربايجان شرقي ادامه داد:این بانک با حداقل کارمندان و حدود ۳۰ نفر یکی از بهترین عملکردها را درزمینه حمایت هدفمند و هوشمندانه از واحدهای تولیدی داشته است.

 وی به همکاری با دستگاه های صنعتی و اقتصادی استان اشاره کرد و گفت جذب کامل کمکهای فنی و اعتباری  سازمان صمت وجذب کمکهای شهرک های صنعتی به واحدهای تولیدی از طریق بانک صنعت و معدن از دیگر اقدامات این بانک بود که  انجام دادیم.

وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر تعاملات مالی و بانکی همراه با دیگر تعاملات به سمت دیجیتالی شدن پیش رفته است گفت: باید با این فضا آشنا شویم و در فضای مجازی و دیجیتالی هوشمندانه عمل کنیم و تصمیم های مناسبی بگیریم و اقتصاد  هوشمند در کنار بانک و گمرک هوشمند به همراه دیگر مولفه های بانکی باید طراحی شود.

وی تاکید کرد: بانک صنعت ومعدن درزمینه بانکداری دیجتالی هم ورود خوبی داشته است و برای بانکداری دیجیتال برنامه ریزی کرده ایم و اکنون باید تمامی داده ها به صورت دیتا و داده ارائه شده و تصمیم گیریها بااین تعاملات صورت گیرد.