خبر کوتاه و متاثر کننده بود. دومان مرد. سگی که خدمات زیادی را در طول ۱۱ سال خدمت در هلال احمر آذربایجان شرقی انجام داده بود، عاقبت به دلیل بیماری و کهولت سن از جمع هلالی احمری ها به طرز غم انگیزی جدا شد.

 به گزارش صنعتیمیز ، یکی از سختی های مربیان سگ های امداد هلال احمر و یا سایر نهادهایی چون پلیس و آتش نشانی رابطه احساسی است که بین مربی و سگ ایجاد می شود. مربی سگ امداد و نجات هلال احمر نیز که از بابت از دست دادن این سگ بسیار ناراحت است، در مورد دومان می گوید: دومان سگ شماره یک امداد و نجات استان بود و حس های بسیار قوی داشت که باعث می شد تا موفقیت هایش در تمام ماموریت ها تضمین شود.

«یاشار شادپور» ادامه می دهد: برای نمونه دومان تنها سگی بود که می توانست عملیات هلی بورد انجام داده و بارها در چنین ماموریت هایی به همراه من شرکت کرد. به خصوص اینکه در حادثه در کوهستان بزقوش در شرایط سخیت موفق شد فرود آمده و جسد کوهنورد حادثه دیده را شناسایی کند.

وی اظهار می کند: این نوع سگ ها معمولا زنده یاب هستند اما دومان حس های بیشتری داشت و می توانست اجساد را نیز خیلی دقیق شناسایی کند.

شادپور می گوید: دومان صبورترین و مهربان ترین سگی بود که دیده ام. به خصوص در مانورهای امداد و نجات با دانش آموزان مدارس ارتباط خوبی داشت و هیچگاه بی حوصله یا عصبانی نمی شد.

وی تصریح می کند: تمام مرکز از این که دومان را از دست داده اند ناراحتند و خاطرات زیادی از این سگ که در تمام طول عمر خود به بشریت خدمت کرده است در اذهان باقی مانده است.

 

ماموریت های دومان

دومان در ۱۲ بهمن ۱۳۸۴ به دنیا آمد و ۴۵ روزه بود که آموزش های این سگ در هلال احمر استان زیر نظر یاشار شادپور آغاز شد. بعد از ۲ سال آموزش آماده ماموریت های امداد و نجات شد و ۴ سال نیز در اردوهای مشترک با متخصصان آلمانی تجربه های بالایی کسب کرد. دومان اولین سگی بود که در حادثه زلزله ورزقان به منطقه رسید و ۱۸ مورد زیر آوار مانده زنده و فوتی را کشف کرد. این سگ در بیش از ۳۰ عملیات حاضر بود و بزرگترین عملیات های نجان این سگ به حاثه زلزله ورزقان و زلزله وان ترکیه مربوط می شود. دومان هفته گذشته به دلیل بیماری سرطان و کهولت سن هلال احمری ها را تنها گذاشت.

 

سگ های جایگزین

آراز یکی دیگر از سگ هایی بود که ۳ سال قبل از دومان مرده بود. هم اینک ۲ مربی مرکز امداد و نجات هلال احمر تبریز باتیس را جایگزین دومان و آیاز را جایگزین آراز کرده اند و ماموریت های این مرکز همچنان ادامه دارد.