محمد کاشفی در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به راندمان پایین برخی از نیروگاه‌های تولید برق حرارتی اظهار کرد: برخی از نیروگاه‌های کشور به دلیل فرسودگی با کاهش شدید راندمان حتی به میزان زیر ۱۵ درصد نیز مواجه هستند و علاوه بر هدر رفت انرژی منابع آبی کشور را نیز تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

این کارشناس حوزه انرژی تصریح کرد: در سال‌های اخیر به دلیل تثبیت قیمت برق مشکلات فراوانی در بخش سرمایه‌گذاری زیرساخت صنعت برق ایجاد شده  و عملاً توسعه این صنعت متناسب با میزان مصرف نبوده است.
 
وی افزود: علاوه بر راندمان پایین نیروگاه برخی از این نیروگاه‌های برق حرارتی آلودگی‌های فراوانی بر محیط زیست تحمیل می‌کند، این تاثیر به مراتب از راندمان پایین نیروگاه‌ها نیز اثر منفی بیشتری بر اکو سیستم  دارد.

کاشفی بیان کرد: این مشکلات در کاهش راندمان پایین نیروگاه برق حرارتی در شرایطی ادامه داشته که کشور ایران با داشتن شرکت‌های فنی مهندسی بزرگ که تولید کننده بزرگ توربین‌های نیروگاه‌های برق حرارتی است، با مشکلات فراوانی در این بحش  مواجه است.

این کارشناس حوزه انرژی تصریح کرد: سرمایه گذاری در بحث نیروگاه حرارتی به دلیل زمان‌بر بودن ساخت این واحد‌های صنعتی نیاز به اقداماتی از سال‌های گذشته نیز داشته است و با سرمایه گذاری‌های ضربتی امکان افزایش ظرفیت بر وجود ندارد در این شرایط استفاده از انرژی‌های نو و نیروگاه‌های کوچک مقیاس می‌تواند بخشی از کمبود برق را تامین کند.

وی افزود: نیروگاه‌های کوچک مقیاس به دلیل تامین انرژی در منطقه می‌تواند باعث کاهش تلفات و از لحاظ پدافند غیر عامل در شرایط بهتری نسبت به سایر نیروگاه‌های برق حرارتی بزرگ مقیاس باشد، اما باید نرخ تضمینی خرید برق در این واحد‌ها مشخص شود.