اجازه ندهید در جلسه از جملات تحریک آمیز استفاده شود که موجب آشوب در جلسه می شود حفظ خونسردی در تمامی جوانب مدیریتی تان شما را موفق می دارد

محمود زرین

نقش مدیر: دانستن چگونگی به حداکثر رساندن عملکرد زیردستان نقطه قوت مدیر است. زیردستان دوست دارند شما بعنوان مدیر نه ماشین برایتان مهم باشند. برخی معتقدند محبت و علاقه به زیر دستان نشانه ضعف آنهاست اما توجه و علاقه به این معنا نیست که زیردستان نباید کار کنند. و توجه به زیر دست نقاط قوت مدیر است برخی به غلط معتقدند در صورت توجه به کارمند نمی توان با قاطعیت برخورد کرد و در برابر تقاضا همیشه پاسخ مثبت باید داد. اما برای ایجاد ارتباط صحیح با زیردستان باید آنها را شناخت. اگر به کارمندان علاقمند، بی توجهی کنید قطعا از کار بیزار خواهند شد و از طرفی اگر صرفا به مشکلات توجه شود خیلی زود مشکلی که قبلا نبوده بوجود خواهد آمد.

کمک به کارمندان برای آمادگی پذیرش بازنشستگی: کارکنان بعد از اتمام خدمت نگران در پارک رها شدن بعد از سی سال هستند در کشورهایی که مشکل اشتغال نیست کارمندان ایده های جدید می دهند تا مقبول سازمان باشند و سازمان، برای اشتغال پاره وقت و همچنین آمادگی از لحاظ روحی و روانی تلاش می کنند و کارمند را برای بازنشستگی آماده می کنند.

گوش دادن را بیاموزید: یکی از رازهای موفیت خوب گوش دادن است بعضی مدیران فکر می کنند کارکنان باید به تک تک کلمات آنها گوش دهند و در صدد ارضای این نیاز بر می آیند. باید بخاطر بسپارید شما دو گوش و یک زبان دارید بنابر این باید دو برابر آنچه می گویید بشنوید. با اینکار خواهید فهمید که اوضاع در سازمان از چه قرار است.

تاثیر تکبر: یکی از مشکلات جدی جوانان تکبر است مدیر بدون داشتن تکبر می تواند از ارتقای خود به مراتب بالای مدیریتی احساس غرور کند، اما این احسای غرور باید نوعی اعتماد به نفس مخفی باشد. خودپسندی می تواند دلیلی باشد که مشکل بتوانند شنونده خوبی باشد و باید با علاقمندی گوش داد تا طرف مقابل بداند به آنچه می گوید علاقه مندید. با نگاه، با تکان دادن سر، ارائه بموقع نظر و…

مقابله با اشتباه: این مسئله کاملا طبیعی است که انسان مرتکب اشتباه شود اما چگونگی برخورد شما با آن مهم است. هرگز تلاش نکنید اشتباه را مخفی کنید و برای آن دلیل تراشی کنید و یا به گردن دیگران بیندازید.

آماده سازی جانشین : معمولا مدیران نگران خود هستند اما اگر جانشین مناسبی نداشته باشید منتظر ارتقاء نباشید و باید درجا بزنید پس جانشین خود را زود انتخاب کنید تا آموزش لازم را ببیند. قسمتی از کارهایتان را به او محول کنید ممکن است او به جایگاه بالاتری دست یابد در اینصورت شما مشهور میشوید و نگران نباشید. البته زیردستان هم می فهمند اینگونه فرصت ها وجود دارند و تلاش بیشتری می کنند.

تنظیم وقت خود: بدون برنامه ریزی زمانی برای کارها  در واقع پرداختن برای کارهای روزمره را انجام داده ایم. روشهای تنظیم وقت متفاوتی هست و موفقیتهای بسیاری از این کار بدست آمده، کارهایتان را لیست کنید و بنویسید با خط کشیدن بر روی کارهایی که انجام داده اید احساس سبکی و موفقیت می کنید و کارهایی که به کرار می نویسید و انجام نمی شود ما را خسته می کند و احساس می کنیم اهمال کاری شده پس هر طور شده آن را انجام می دهید.

تکلیف منزل یا مشق شب: امروزه اکثر مدیران اینکار را می کنند که اگر این کار مرتبا تکرار شود در واقع نوعی در تنظیم امور خود دچار ضعف شده اید البته خوب است کارهی خلاقانه را در صورت آرام بودن محیط به خانه برد. کیف دستی مدیر شامل وسایلی است که همواره در منزل و اداره به آنها احتیاج دارد.

مدت زمان بسته یا تعطیل: هر اداره می تواند روشی داشته باشد بنام تعطیلی دو ساعته، یعنی اداره کار معمول خود را دارد اما هیچ کس تماس تلفنی درون سازمانی نمی گیرد، هیچ ملاقات و جلسه نیست حتما مزیت این نظریه را در بعد از وقت اداری و یا پایان هفته خواهید دید.

لورن بلکر معتقد است اگر ادارات تمامی جلساتی را که بیش از دو نفر است برای یک سال ممنوع شود بهره وری تمام کشورها تا میزان قابل توجهی افزایش می یابد.

نحوه شرکت در جلسات: پیشنهاد میشود یک نفر جانشین تحت عنوان جلسه برو انتخاب و مطمئن باشید او می تواند بجای بیست نفر باشد اگر جلسه مهمی اتفاق افتاد که البته خیلی بعید است نماینده می تواند فشرده ای از آن را در اختیارتان قرار دهد.پیشنهاد میشود دستور جلسه چند روز قبل اعلام شود تا شرکت کننده بتواند در جلسه فعال باشد مدیران نباید به سادگی در جلسات تسلیم شوند و برخی احساس می کند نباید سکوت کنند و مبادا سکوت آنها جهل تلقی شود و صرفا بخاطر خالی نبودن عریضه نباید صحبت کرد مطالب خود را باید مطالعه و به دقت انتخاب کرد. اجازه ندهید در جلسه از جملات تحریک آمیز استفاده شود که موجب آشوب در جلسه می شود حفظ خونسردی در تمامی جوانب مدیریتی تان شما را موفق می دارد و نقطه نظراتتان را منطقی و در قالب عبارات قابل فهم ارئه دهید و البته اداره جلسه و همچنین بطور مسلط سخنرانی کردن روشهای علمی ، عملی و آموزشی دارد.

با سپاس و تشکر از حوصله ای که بخرج دادید، امید است مطالب ارائه شده مفید فایده واقع شده باشد.

منبع: کتاب مدیر تازه کار – اثر لورن بلکر