مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی از ارائه طرح میدان حکومتی صاحب‌آباد به استانداری آذربایجان شرقی خبر داد.

به گزارش  صعتیمیز ،  فرزین حق‌پرست بعد از ظهر امروز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: میدان تاریخی صاحب‌آباد و به تبع آن عمارت تاریخی نصریه و مسجد حسن پادشاه از آثار ارزشمند دوره آق قویونلوها است که طرح احیای آن به عنوان بزرگترین میدان حکومتی تاریخ ایران از اولویت‌های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی است.

وی گفت: یکی از بخش‌های این میدان حکومتی مجموعه عمارت نصریه است که شامل مدرسه، بیمارستان، مسجد و … می‌شود که مطالعات آن در سال‌های گذشته صورت گرفته است.

حق‌پرست ادامه داد: به دلیل عدم تخصیص بودجه، مرمت در این مجموعه از سال ۹۰ متوقف گردیده است اما اداره کل به منظور حفاظت از بنای گنبدخانه مسجد حسن پادشاه دسترسی به آن را محدود نموده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی گفت: در سال‌های اخیر هیچ‌گونه تغییری در این مجموعه صورت نگرفته است و تمام اجزاء آن از جمله کتیبه‌ها کاملا سالم هستند و طرح مطالبی با عنوان تاراج کتیبه‌های این مجموعه در رسانه‌ها به هیچ عنوان صحیح نیست.

حق‌پرست با اشاره به اینکه مجموعه از دو بخش مجزا تشکیل شده است افزود: قسمتی که در دسترس عموم قرار دارد حیاط مدرسه نصریه است که با توجه به وجود سرویس بهداشتی در آن مورد استفاده عموم و کسبه بازار تبریز قرار می‌گیرد که شب‌ها به منظور حفاظت بیشتر بسته می‌شود و قسمت گنبدخانه مسجد دور از دسترس عموم قرار دارد و رفت و آمدی به آن صورت نمی‌گیرد.

وی با اشاره به ارائه طرح میدان حکومتی صاحب‌آباد به استانداری آذربایجان شرقی و نیز شورای عالی شهرسازی کشور گفت: طرح جامع این میدان از سوی اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی ارائه شده و با توجه به نقش مجموعه‌های مختلف در بررسی آن تا کنون نهایی نگردیده است که امیدواریم با توجه بیشتر مدیریت عالی استان تصویب این طرح تسریع شود تا در کنار آن مجموعه عمارت نصریه و مسجد حسن پادشاه نیز به نحوی که شایسته نام تبریز است مرمت و احیا شود