حلقه مفقوده یک حرکت

نقش رسانه‌‌ها به صورت اخص و اعم آن در حمایت از صنعت و تولید داخلی  بسیار مهم و تاثیرگذار است اما نقش تاثیر گذاری را از رسانه ها اعم از صدا  وسیما ، رسانه های مکتوب و رسانه های مجازی مشاهده نمی شود.

 به گزارش صنعت تبریز ، در کنار تلاش برای گسترش فرهنگ استفاده از کالای ایرانی و حمایت از تولید داخلی، نکته مهم اما ظریفی وجود دارد، که بی‌توجهی به آن موجب بی‌ثمر بودن دیگر اقدامات خواهد شد.
نقش رسانه‌‌ها به صورت اخص و اعم آن در این وهله بسیار مهم و تاثیرگذار است.
قاچاق کالا و استفاده از کالاهای خارجی مهمترین مانع بر سر راه تولیدات داخلی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی است. مبارزه با قاچاق کالا در سال‌های اخیر در کشورمان به عنوان یک مقوله ویژه مورد توجه دولتمردان، اقتصاددانان، تولیدکنندگان و حتی عامه مردم قرار گرفته است. فرمان رهبر معظم انقلاب در این خصوص خود گواه دیگری از دغدغه سکاندار انقلاب به این پدیده شوم است.
پیش از این، نبود سیاست واحد در زمینه برخورد با قاچاق کالا و ارز و برخی اختلاف نظرها در مقوله مبارزه با قاچاق کالا در سالیان گذشته باعث ناکارآمدی و ناتمام ماندن مبارزه با این پدیده شوم شده بود، هر چند با تصویب قانون جامع مبارزه با قاچاق کالا و ارز روند مبارزه تغییر اساسی خواهد کرد.
اغلب کارشناسان بهترین راه مبارزه با قاچاق کالا را حمایت از تولیدات داخلی می‌دانند.
توجه به چند موضوع مهم در خصوص مبارزه با قاچاق کالا می‌تواند در سال «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» اثرگذاری بیشتری داشته باشد؛ افزایش کمیت و کیفیت کالاهای تولید داخل، فرهنگ‌سازی برای ترویج و تبیین استفاده از کالاهای ایرانی و قبح مصرف کالاهای خارجی، توجه به واحدهای تولیدی و رفع مشکلات آن‌ها، حمایت از کارآفرینان و سرمایه گذاران ایرانی و رفع دغدغه‌های آنان برای افزایش سرمایه گذاری، ارائه تسهیلات بیشتر و بهتر به تولید کنندگان و سرمایه گذاران، کاهش تعرفه‌ها و عوارض برای تولیدکنندگان از مهم‌ترین موضوعات است.
در این بین، نقش دستگاه‌های فرهنگی و به ویژه رسانه‌ها برای تحقق شعار «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» بسیار پرنگ‌تر و مهم‌تر از سایر دستگاه‌هاست. اگر مردم نسبت به این موضوع توجه نکرده و کالای خارجی را به محصولات ایرانی ترجیح دهند، مسلما برنامه‌ها و سیاست‌ها در نظر گرفته شده، عقیم خواهند ماند.
لذا باید در وهله اول ایرانیان خود به مبارزه با قاچاق کالا پرداخته و با خرید محصولات و تولیدات داخلی و نخریدن محصولات خارجی اولین گام و مهم‌ترین گام را در این راه بردارند، هرچند این مهم بدون کمک رسانه‌ها و به ویژه رسانه ملی میسر نمی‌شود. رسانه‌ها در این میان می‌توانند مشاور تولیدکنندگان و مردم باشند و با نگاه ریز بین خود معایب و کاستی‌ها و همچنین سلیقه مردم و رضایت و نارضایتی مصرف‌کنندگان را به تولیدکننده ایرانی منتقل سازند.
بهتر است رسانه‌ها با تبلیغ کالاهای ایرانی و تشویق ایرانیان به استفاده از محصولات داخلی، وظیفه خود را به نحو احسن انجام داده و فرهنگ تولید و مصرف کالای ایرانی را به عنوان یک راهبرد در رأس برنامه‌های سال ۹۱ خود قرار دهند. رسانه‌ها برای انجام وظیفه خود در این عرصه پرتلاش حضور خواهند یافت و با استفاده از ظرفیت‌های بالایی که دارند، راهکارهای فراوانی در این ارتباط ارائه خواهند داد.

از سویی دیگر صنایع داخلی و تولید کننده ها هم خواسته یا ناخواسته دیواری میان خود و رسانه ها کشیده اند که این امر به فاصله بیشتر رسانه و صنعت منجر شده و صاحبان صنایع برای بیان مواضع خود کمتر می توانند از توان رسانه ها بهره مند شوند.