دبیرکل انجمن صنایع لوازم‌خانگی ایران گفت: نهاده‌های تولید متناسب با قیمت و متناسب با میزان مصرف شان در قیمت تمام شده لوازم‌خانگی تاثیرگذار هستند 

با وجود اینکه لوازم خانگی مشمول قیمت‌گذاری تکلیفی نیست، اما مواد اولیه آن همچون مس، آلومینیوم، برنج، پتروشیمی و فولاد همگی مشمول قیمت‌گذاری جهانی هستند؛ یعنی به‌طور مثال در ورق‌های فولادی قیمت‌های پایه از متال‌بولتن گرفته شده، در نرخ روز ارز و همچنین حاشیه رقابتی که در بورس اتفاق می‌افتد ضرب شده و قیمت روز این مواد اولیه به دست می‌آید.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم‌خانگی ایران در این زمینه به ایرنا گفت: خوشبینانه آن است که مواد اولیه به اندازه کافی در بورس عرضه شود، این در حالی است که ایامی را به یاد می‌آوریم که مواد اولیه در بورس تا ۴۰ درصد بالای قیمت پایه معامله شده یا تولیدکننده به ناچار با چند برابر قیمت از بازار آزاد خریداری کرده است.

هاشمی تاکید کرد: بر این اساس، نهاده‌های تولید متناسب با قیمت و متناسب با میزان مصرف شان در قیمت تمام شده لوازم‌خانگی تاثیرگذار هستند و بدون موافقت سازمان حمایت امکان افزایش قیمت از سوی واحد‌های تولیدی محال است.

وی افزود: در این زمینه یا باید تابع قوانین اقتصاد آزاد باشیم، یعنی هزینه‌های تولید با سود عادلانه‌ای جمع شده و به قیمت تمام‌شده برسیم که در این صورت واحد‌ها نمی‌توانند به دلخواه خود قیمت‌ها را افزایش دهند.

هاشمی اضافه‌کرد: در حالت دوم، اگر دولت و حاکمیت دغدغه مردم را دارد باید مکانیسمی تعریف تا تعادل در قیمت‌ها حاکم شود، نه اینکه قیمت مواد اولیه جهانی بوده، اما قیمت کالای نهایی به صورت دستوری تعیین شود.