تزیین لباس یکی از هنرهای جذاب و دوست داشتنی است که اغلب خانم های باسلیقه تبریزی تمایل خاصی به انجام آن دارند و ترجیح می دهند با صرف هزینه ای بیشتر ظاهر زیباتری به لباس های خود ببخشند. صنعت تبریز ، خوش پوشی بانوان تبریزی و تمایل آنان به استفاده از لباسهای شیک و مجلسی موجب شد تا فعالیت در این زمینه رنگ و بوی هنری هم به خود بگیرد و افرادی که مهارت بیشتری در تزئین لباس دارند ، دستمزد بیشتری هم دریافت کنند .در این میان کارگاه هایی نیز در تبریز فعال شدند که دوخت زیور آلات بر روی لباسها را انجام داده و بانوان هنرمندی در این کارگاه ها فعال شدند که با صرف زمان و انرژی زیاد این زیور آلات را بر روی لباسها می می دوختند. این کارگاه ها در سالهای اخیر با رونق خوبی روبرو بوده و تعداد قابل توجهی از بانوان در منازل نیز این کار را انجام داده و به اقتصاد خانواده کمک می کردند. اما با افزایش واردات لباسهای مجلسی آماده از کشورهای همسایه که با قیمت پائینی نیز به فروش می رسد، بازار دوخت زیور آلات و تزئین لباس نیز دچار رکود شده وبانوان تبریزی ترجیح می دهند با کمی پاساژ گردی در مرکز شهر به ویژه پیاده گذر تربیت و خیابان امام خمینی لباس مورد علاقه خود را پیدا کنند.
کاهش ۷۰ درصدی فعالیت دوخت بر روی لباس
یکی از بانوان تبریزی که کارگاه دوزندگی روی لباس در خیابان ولیعصر تبریز دارد از کاهش چشمگیر سفارشات در سالهای اخیر خبر داده و می گوید: در گذشته حداقل با ۲۰ بانوی هنرمند تبریزی طرف قرار داد بودیم که دوزندگی بر روی لباس را انجام می دادند و با تحویل لباسهای دوخته شده دستمزد خوبی هم دریافت می کردند، اما در حال حاضر تنها با ۵ بانوی هنرمند همکاری می کنیم .
نسرین طیبی ادامه می دهد: هزینه دوخت زیور آلات و تزئین لباس به طور معمول برای هر دست لباس مجلسی زنانه ۳۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان است در حالی که با همین مبلغ می توان دو تا سه دست لباس مجلسی معمولی در بازار پیدا کرد.
وی خاطر نشان می کند: البته تعدادی از بانوان مشکل پسند تا یک میلیون تومان هم برای تزئین لباس پرداخت می کنند و در مقابل از لباسی منحصر به فرد بهره مند میشود که آنان را در مجالس انگشت نما می کند. دوخت و تزئین این گونه از لباسها یک تا دوهفته زمان می برد و بانوان هنرمندی هم بر روی این لباسها کار می کنند.
وی ادامه می دهد: این لباسها و دوخت انجام شده اثری هنری است اما تنها یک یا حداکثر سه بار پوشیده می شود و پیشنهاد کرده ایم تا بانوانی که این لباسها را نیاز ندارند، آنها را برای عرضه در نمایشگاهی هنری توسط این موسسه در اختیار ما بگذارند.


بیکاری بانوان هنرمند دست دوز

یکی از بازاریان تبریزی که در طبقه فوقانی پاساژ کیان تبریز ، کارگاه دوخت لباس دارد به خبرنگار همشهری می گوید: تا چند سال قبل تعداد زیادی از بانوان تبریزی که نیاز مالی داشتند با مراجعه به این کارگاه ، سفارشات دوخت بر روی لباس را انجام می دادند که با افزایش واردات و لباسهای آماده خارجی این بانوان بیکار شده اند.
مجید چوداری ادامه می دهد: برای تزئین بر روی هر لباس ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان پرداخت می کردیم که البته کیفیت کار نیز بازاری بود و چندان ظرافتی وجود نداشت.
وی بیان می کند: بانوانی که سفارش قبول می کردند در محیط خانه و درزمان بیکاری این دوزندگی را انجام می دادند و هرفرد می توانست در هفته ۵ تا ۱۰ لباس بدوزد و تحویل دهد . این فعالیت موجب افزایش درآمد برای خانواده نیز میشد.
وی ادامه می دهد: ورود ماشین آلاتی که خود دوزندگی و تزئین لباس را انجام می دهند در رکود بازار دست دوزی بر روی لباس بی تاثیر نیست و از طرف دیگر موجب شده تا این هنربه صورت تخصصی تر در اختیار بانوان محدودی قرار گیرد که برای کار خود دستمزد زیادی هم دریافت می کنند.
وی از رونق نسبی سفارش دوخت و تزئین لباس عروسی در ماه های اخیر نیز خبر داده و ادامه می دهد: در ماه های منتهی به محرم و صفر رونق این بازار بیشتر میشود و در برخی ایام تا سه سفارش در هفته نیز دریافت کردیم.
وی پیشنهاد می کند: در آستانه تبریز ۲۰۱۸ این هنر توسط مسئولان میراث فرهنگی حمایت شود و از مسافران و گردشگرانی که به تبریز می آیند سفارش دوخت و تزئین لباس های محلی گرفته شود تا هم به اقتصاد این هنر کمک کند و هم اینکه هنر دوخت روی لباس این منطقه در کشور و نقاط دیگر جهان معرفی شود.