رئیس اتحادیه قصابان تبریز : متأسفانه در برخی تعاونی‌های ادارات تبریز نیز ضایعات گوشت دامی و گوشت مرغ را با عنوان گوشت چرخ شده دراختیارمردم قرار می‌دهند. به همین دلیل اقدامات اتحادیه در این زمینه به‌تنهایی مؤثر واقع نمی‌شود. اتحادیه نمی‌تواند بر همه مراكز عرضه گوشت نظارت كند.
آذربایجان شرقی به دلیل برخورداری از مراتع غنی، یكی از مهم‌ترین مراكز دامداری كشورمحسوب می‌شود. همچنین وجود منابع آب نسبتاً خوب و دائمی در نقاط مختلف استان وشرایط اقلیمی متفاوت، امكان پرورش حیوانات دامی را در استان فراهم كرده است. اما در این میان به دلیل موقعیت مرزی و نزدیكی به كشورهای عراق و تركیه، فرصت مناسبی برای سودجویان و قاچاق دام فراهم كرده و زمینه کسادی بازار دامداران و قصابان استان را فراهم کرده است. به عبارتی دیگر سودجویان ضربه بزرگی را به اقتصاد دامی استان وارد كرده‌اند. فروش دام‌ در بازار غیر‌قانونی  ، فعالیت قصابان مجوز‌دار استان را نیز تحت‌الشعاع قرار داده است. اتحادیه قصابان تبریز بر قیمت‌ها و وضعیت بهداشت واحدهای فعال ومسائلی از این قبیل نظارت دارد. اتحادیه قصابان تبریز درسال‌های اخیر با افزایش آگاهی مردم برای تهیه گوشت سالم روبه‌رو بوده است. مردم انتظار دارند از قصابی‌ها گوشت سالم و بهداشتی تهیه كنند. «ایوب حاج آقاپورفرشكار» رئیس اتحادیه قصابان تبریز در گفت‌وگو با همشهری به بیان فعالیت‌های واحدهای صنفی قصابان و نگرانی‌های فعالان این صنف ومشكلات پیش روی آنان پرداخته است.
  • چند نفر در این حرفه در تبریز فعالیت می‌كنند و وضعیت بازار چگونه است؟

درحال حاضر ۸۰۰ واحد فعال تحت پوشش اتحادیه قصابان تبریز قرار دارند. كسادی بازار درمیان فعالان این صنف سبب شده وضعیت اقتصادی واحدهای فعال نامناسب شود. اگرچه موقعیت مكانی و ویژگی‌های جغرافیای آذربایجان شرقی امكان ایجاد یك قطب قوی در حوزه كشاورزی و منابع طبیعی و دام را برای کشور فراهم كرده است، اما سودجویان از موقعیت ویژه استان  سوءاستفاده كرده و حیوانات دامی را به كشورهایی از جمله تركیه وعراق قاچاق می‌كنند و این اقدام موجب تضعیف اقتصاد دامی استان شده است. در این زمینه اتحادیه به همراه مسئولان مربوطه و پاسگاه‌های برون مرزی استان به‌صورت جدی وارد عمل شده و تلاش می‌شود قاچاق دام به حداقل برسد.

  • چه مشكلاتی در كشتارگاه حیوانات دامی وجود دارد؟ وضعیت قیمت كشتارحیوانات دامی چگونه است؟

كشتاردامی غیرمجاز به دست افرادی كه تخصصی در این حرفه ندارند  وضعیت اقتصادی نامناسبی را برای كاركنان كشتارگاه استان به وجود آورده است. به عبارتی دیگر با كاهش میزان كشتاردامی بعدازمدتی كشتارگاه استان قادر به ادامه فعالیت نخواهد بود. درسال جاری هزینه خدمات كشتار افزایش كمتری داشته است. افزایش هزینه‌های كشتارگاهی درگوشت گوساله۱۰هزارتومان و درگوشت گوسفند ۲هزارتومان بوده است.

  • چه عواملی در قیمت‌گذاری گوشت مؤثراست؟

باتوجه به نوسانات قیمت گوشت در بازار، آذربایجان شرقی تنها استانی است كه توانسته قیمت گوشت را در سطح پایین نگه دارد. به عبارتی در تهران، مشهد، اصفهان وسایر كلانشهرها قیمت فعلی گوشت به ازای هر کیلو بیش از ۴۵ هزارتومان است. درحالی كه قیمت گوشت در تبریز درحدود ۳۵هزارتومان است. از طرفی دولت با كنترل مناطق برون مرزی می‌تواند نقش بسزایی در تعیین قیمت گوشت ایفاكند.

  • كنترل مرزها چه تأثیری در قیمت گوشت می‌تواند داشته باشد؟

با توجه به اینكه افزایش قاچاق گوشت موجب كاهش عرضه می‌شود و از طرفی تقاضا نیز ثابت است یا افزایش می‌یابد، بنابراین با كنترل مرزها و جلوگیری از قاچاق قیمت گوشت نوسانات زیادی نخواهد داشت.

  • چرخه تولید و عرضه گوشت در استان به چه نحوی است؟

در اكثر كشورها گوسفندان در بیشتر ایام سال به‌صورت آزاد پرورش می‌یابند و در فصل زمستان و شرایط نامساعد هوا در محیط‌های بسته نگهداری می‌شوند. ازسوی دیگر زمستان فصل زاد و ولد گوسفندان محسوب می‌شود به همین دلیل میزان تولید و صادرات گوشت در این فصل كاهش می‌یابد. از طرفی دستفروشان بازاری برای سود بیشتر اقدام به فروش گوشت به‌صورت آزاد می‌كنند. با اینکه تمام مسائل مربوط به عرضه گوشت برعهده واحدهای فعال این صنف است اما متأسفانه مسئولان استان برای كنترل این موارد و برخورد با فعالان غیر‌مجاز اقدامی انجام نمی‌دهند. علاوه براین مردم برای حفظ سلامتی خود بهتر است گوشت، كله‌پاچه ومواردی از این قبیل را از واحدهای تحت پوشش اتحادیه تهیه كنند.

  • برای جلوگیری از فروش گوشت چرخ كرده فله‌ای اتحادیه چه تمهیداتی در نظرگرفته است؟

اتحادیه بر فعالیت اعضای رسمی خود نظارت كاملی دارد تا گوشت‌های ناسالم از جمله چرخ كرده‌های فله‌ای مشكوك به شهروندان عرضه نشود. متأسفانه برخی از واحدهای مرغ‌فروشی برای سود بیشتر ضایعات گوشت از جمله چربی حیوان را تحت عنوان گوشت چرخ كرده به فروش می‌رسانند. با وجود اینكه قیمت گوشت خام بیش از ۳۵ هزارتومان است، واحدهای مذكورگوشت چرخ كرده را ۱۸تا۲۰ هزارتومان به فروش می‌رسانند. متأسفانه در برخی تعاونی‌های ادارات تبریز نیز ضایعات گوشت دامی و گوشت مرغ را با عنوان گوشت چرخ شده دراختیارمردم قرار می‌دهند. به همین دلیل اقدامات اتحادیه در این زمینه به‌تنهایی مؤثر واقع نمی‌شود. اتحادیه نمی‌تواند بر همه مراكز عرضه گوشت نظارت كند.
علاوه براین نمایندگان دامپزشكی استان موظفند به‌صورت جدی اقدامات لازم را در زمینه حذف فروش گوشت چرخ كرده انجام دهند

نویسنده: فرناز رنجبر‌/ تبریز – خبرنگار همشهری