كرسی از وسایل گرمایشی سنتی به ویژه در مناطق سردسیر است، اما سال‌هاست که با گسترش شهر‌نشینی و افزایش تنوع وسایل گرمایشی دیگر خبری از کرسی در خانه شهرنشینان نیست. اگرچه در مناطق روستایی استان هنوز هم كرسی‌های قدیمی خواهان دارد، اما با این‌حال تولید كرسی در بازار چوب‌فروشان تبریز كه به نام «سامان میدانی» مشهور است رونق چندانی ندارد. «اكبر جلالی» پیر مردی عصا به دست است كه در مغازه كوچك نجاری خود به تولید و فروش كرسی‌های قدیمی مشغول است. وی در گفت‌وگو با صنعت تبریز  از كسادی بازار كرسی و بی‌میلی شهروندان تبریزی به این وسیله گرمایشی می‌گوید.

  • استفاده از كرسی در گذشته بیشتر معمول بوده. علت آن را چه می‌دانید؟

كرسی یك وسیله گرمایشی بسیار اقتصادی و مقرون به صرفه است. این وسیله با حفظ گرمای داخل خود می‌تواند چند نفر را گرم كند و در عین حال كمترین اتلاف انرژی را داشته باشد. در گذشته كه تأمین سوخت مشكل بود، مردم با استفاده از یك گونی زغال می‌توانستند بیشتر از یك ماه از سرما در امان بمانند در حالی كه امروزه ده‌ها و بلكه صدها برابر انرژی گرمایشی به هدر می‌رود و مردم مدام از سرما گله‌مند هستند.

  • به نظر شما استفاده از كرسی علاوه بر جلوگیری از هدر رفت انرژی، چه فواید دیگری دارد؟

پایین تنه  بدن کسی که از کرسی استفاده می‌کند از سرما در امان است و با توجه به اینکه بسیاری از بیماری‌‌های استخوان مربوط به پا و به ویژه زانوها می‌شود، گرمای کرسی باعث گرم نگه داشتن استخوان‌های پا شده و در نتیجه فرد دچار بیماری‌های استخوان نمی‌شود. در گذشته بیماری‌های مفصلی و درد استخوان مانند امروز نبود. از همه مهم‌تر اینکه كرسی خانواده را دور هم جمع می‌كند. همه در اطراف یك كرسی و در فضایی عاطفی مشغول كارهای خود هستند. مطالعه زیر كرسی یكی از بهترین كارها در شب‌های زمستان است.

  • در حال حاضر وضعیت فروش كرسی چگونه است؟ آیا این حرفه برای شما سود دارد؟

فروش كرسی بسیار كم شده و در حال حاضر هفته‌ای یك كرسی هم فروش نداریم. در گذشته روزانه چند كرسی می‌فروختیم. البته در این اواخر برخی خانواده‌ها برای ویلاهای شخصی خود كرسی‌هایی می‌خرند، اما مگر تعداد افرادی كه ویلا دارند چند نفر است؟ من هم در این شغل عمر و جوانی خود را صرف كرده‌ام و برای كار دیگری آمادگی ندارم. در این مغازه كه موروثی پدرم بوده و به‌صورت اجدادی در این صنف مشغولم، منتظر مشتریانی هستم كه‌گاه و بیگاه خرید می‌كنند. به لحاظ اقتصادی این شغل توجیهی ندارد و اندك فعالان تولید‌كننده كرسی هم در حال تغییر شغل هستند.