وزیر صنعت، معدن و تجارت بر ضرورت افزایش سرمایه گذاری و تولید برای صادرات تاکید کرد و گفت: متاسفانه امسال ظرفیت های تولید برای جهش اقتصادی مهیا نیست.

به گزارش صنعت تبریز به نقل از ایرنا ، محمدرضا نعمت زاده روز شنبه در همایش بین المللی سیاست های صنعتی و تجاری برای توسعه صادرات و اشتغال در ایران، افزود: توسعه صادرات و رونق اقتصادی کشور در گرو تحقق شیوه اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش بنیان است.
وی اظهار داشت: توجه به سیاست های اقتصاد مقاومتی و صادرات غیرنفتی با وجود تحریم ها در ماه های گذشته به طور نسبی از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است.
نعمت زاده تصریح کرد: بنابراین همواره باید در جهت رفع موانع تجارت خارجی، برنامه ریزی های منطقی در بخش صادرات غیرنفتی داشته باشیم، زیرا رفع تحریم ها به خودی خود کاری را از پیش نمی برد و نیازمند همدلی و همفکری سه قوه، تشکل ها و سازمان های کشوری، اتاق های بازرگانی و نمایندگی های سرمایه گذاران خارجی است تا از فرصت های پیش آمده به نحو مطلوب بهره گیری شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: برای ایجاد جهش در اقتصاد باید به سهم تجارت خارجی از تولید ناخالص داخلی توجه کرد در همین راستا دولت و کارآفرینان تدابیر جدیدی تدوین و اجرا کنند.
وی بر ضرورت افزایش سرمایه گذاری و تولید برای صادرات تاکید کرد و گفت: متاسفانه امسال ظرفیت های تولید برای جهش اقتصادی مهیا نیست.
نعمت زاده اظهار داشت: باتوجه به نیاز بازارهای هدف سرمایه گذاری باید تدوین و تبیین شود، در غیر این صورت راه به جایی نخواهیم برد.
وی به برنامه های سیاسی و اقتصادی در جهت تشویق صادرات تاکید کرد و ادامه داد: ضرورت توجه به سرمایه گذاری، سرمایه در گردش بخش صادرات و اختصاص تسهیلات مکفی به صادرات و فاینانس های تجاری از ملزومات رشد و جهش اقتصادی کشور است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه به ازای یک سرمایه گذاری خارجی، دو واحد به ظرفیت های صادراتی یک کشور اضافه می شود، گفت: کشور ما به دلیل مشکلات اقتصادی داخلی و پابرجابودن بخشی از تحریم ها در شرایط کنونی متاسفانه از این مزیت بی بهره مانده است.
به گفته وی، صادرات کالا باید با کیفیت بالا و دانش بنیان صورت پذیرد و نباید نقش جوانان و استعدادهای کشور در این زمینه نادیده گرفته شود.
وی با تاکید بر نقش شبکه های مجازی در امر بازاریابی و جذب سرمایه گذاران خارجی و مراوادت تجاری بین المللی، افزود: توسعه برندسازی در جهت توسعه صادرات و رقابت پذیرکردن بخش تولید با منظور معافیت از ۵۰ درصد مالیات می تواند نکته مورد توجه تولیدکنندگان و تاجران داخلی باشد.
وی، همچنین دستیابی به صادرات و استفاده از استعدادهای داخلی و نگاه به دیدگاه های تاجران بزرگ در سطح بین الملل و بهره مندی از خدمات حمل و نقل و ترانزیت، توانایی های رایانه ای و صادرات دانش بنیان را از عوامل موثر بر رونق و جهش اقتصادی کشور برشمرد.
نعمت زاده، با اشاره به ضرورت حمایت از شرکت های بزرگ و تولیدی صادراتی، گفت: توجه به بخش صادرات شرکت های بزرگ می تواند برای شرکت ها و تولیدی های کوچک و زیردست مقیاس قرار گیرد.