روایت یک دهه کار و بیکاری

برای ارائه تصویر درست از وضعیت اشتغال در کشور باید دو متغیر «نرخ مشارکت اقتصادی» و «نرخ بیکاری» به‌طور توامان مورد توجه قرار گیرند. در کشورهایی نظیر ایران که دارای سطح مشارکت اقتصادی پایین‌تری نسبت به میانگین جهانی هستند، هر واحد تغییر در نرخ مشارکت اقتصادی تاثیر معناداری بر نرخ بیکاری خواهد گذاشت. برای مثال در سال گذشته با وجود ایجاد بیش از ۶۴۰ هزار شغل و رسیدن به قله اشتغال‌زایی‌ در دهه گذشته، نرخ بیکاری حدود ۱٫۴ درصد افزایش یافت.

 

کج‌راه ایرانی حمایت از مصرف‌کننده

نگاهی به روند شکل‌گیری موضوع حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، گویای بهبود چشمگیر در رشد و ارتقای الگوهای حمایتی در اکثر کشورهای جهان است. در مقابل، بررسی قوانین و عوامل موثر بر حقوق مصرف‌کنندگان در ایران حاکی از عدم شفافیت اهداف، ضعف در استراتژی و برنامه‌ریزی‌های مورد نیاز است و به نظر می‌رسد کشور در یک کج‌راهه حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان قرار گرفته است. موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی با بررسی تجربه موفق سه کشور استرالیا، مالزی و انگلیس، به آسیب‌شناسی وضعیت ایران و عوامل موثر بر حمایت موثر از حقوق مصرف‌کنندگان پرداخته است

 

 

 

کارنامه چهار ساله محیط کار

بررسی مرکز پژوهش‌های مجلس از کارنامه چهارساله محیط کسب و کار ایران در سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ از بهبود ۳۲‌پله‌ای ایران در فضای کسب و کار حکایت دارد؛ بهبودی که همگي به دلیل اصلاح اطلاعات اشتباه ارسال شده در سال‌هاي گذشته رخ داده است. علاوه بر اين رتبه واقعي ايران به دلايلي به‌جز اصلاح اطلاعات ارسالي، در سال‌هاي ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶، سه رتبه بهتر و در سال ۲۰۱۷، سه رتبه بدتر شده است؛ با این شرایط می‌توان گفت سه رتبه بهتر شدن واقعي سهولت کسب وکار در ايران طي مدت زمان مذکور، بر اثر پسرفت سه رتبه‌اي ایران در سال۲۰۱۷ خنثي شده است.