تنها با یک اظهار نظر بازرس انجمن بهداشت و ایمنی مواد غذایی بازار شیر تبریز دچاررکود شده است.

۲۸ دی ماه بود که در برنامه تلویزیونی سلام صبح به خیر شبکه سه  بازرس انجمن بهداشت و ایمنی مواد غذایی ایران مدعی شد که شیرهای پاستوریزه موجود در بازار آلوده به سم آفلاتوکسین هستند و می‌تواند منجر به بروز سرطان کبد شوند.
بازرس انجمن بهداشت و ایمنی مواد غذایی ایران در این برنامه زنده تلویزیونی به آماری استناد کرد که به گفته وی  نتیجه پژوهش تعدادی از اساتید دانشگاهی بوده است. طبق آنچه او اعلام کرده ۶۲  درصد نمونه‌های شیر پاستوریزه آلوده به سم آفلاتوکسین بوده‌اند.

تنها پس از دو ساعت از این اظهار نظر دو پایگاه خبری محلی در تبریز این اظهار نظررا در فضای مجازی پخش کردند و در کمتر از چند ساعت این خبر به سرعت در فضای مجازی تبریز منتشر شد. نگرانی خانواده ها افزایش پیدا کرد و تنها در همان روز فروش شیر پاستوریزه در تبریز با چالش جدی مواجه شد.

اهمیت این موضوع به حدی بود که استاندار آذربایجان شرقی چند ساعت پس از انتشار این خبر در اتاق بازرگانی تبریز و در جلسه گفتگوی دولت و بخش خصوصی این خبر را تکذیب کرد.

تکذیب توسط بالاترین مسئول اجرایی استان

محمدرضا  پور محمدی در حاشیه این جلسه اظهارات خود را با استناد به پیگیریهای شخصی خود از دستگاه های ذیربط دانسته و عنوان کرد: با توجه به نگرانیهای عمومی که در جامعه ایجاد  شد از دستگاه های مربوطه از جمله اداره کل استاندارد و دامپزشکی و دستگاه های بهداشتی و درمانی نظارتی پیگیر صحت و سقم آن شدیم که آنان هم این موضوع را رد کردند.

وی ادامه داد: لازم است کارشناسان در اظهارنظرهای خود دقت لازم را داشته باشند و از بیان مطالب غیرمستند و ایجاد ناامنی روانی در جامعه خودداری کنند؛ خبرنگاران نیز در انتشار اخبار و اظهارنظرهای اعلامی اعتبار و صحت آنها را دقیق‌تر بررسی کنند.

پور محمدی البته خاطر نشان کرد که پیگیر این موضوع و تبعات آن در روزهای آتی نیز خواهد بود.

از سوی دیگر یکی از مدیران آزمایشگاه های بخش خصوصی تبریز که دکترای دامپزشکی نیز دارد نوع طرح موضوع را نادرست دانسته و بیان می کند: اینکه گفته شود ۶۲ درصد شیرها آلوده هستند بیشتر یک جنجال رسانه ای است و کمکی به سلامت جامعه نمی کند.

امین بلیلا ادامه می دهد: سم آفلاتوکسین در اغلب مواد غذایی وجود دارد اما میزان آن مهم است و اینکه چه میزان از آن و چه مدت مصرف می تواند موجب بیماریهایی مانند سرطان شود.

وی خاطر نشان می کند: طبق بررسیهایی که در آزمایشگاه خود به عنوان یک آزمایشگاه مستقل و البته تائید شده مسئولان نظارتی داشته ام این سطح از آلودگی  بیماری زا را تکذیب می کنم.

وی تصریح می کند: در کشورهای مختلف حد مجاز متفاوتی برای مایکوتوکسین ها در نظر گرفته می شود که در کشورما بر اساس استاندارد ملی ۹۳و۵۹۲۵ حداکثرمجاز ۰٫۱ میکرو گرم در کیلوگرم برای محصول شیر تعریف شده است و بطور کلی هیج نوع غذای آلوده به مایکوتوکسین با میزان بالای حد مجاز نباید مورد مصرف انسان قرار بگیرد .

نگرانی های مردمی

شاهین مجیدیان از شهروندان تبریزی است که به گفته خود طی دو روز اخیر شیر خریداری نکرده و نگران از سلامت این ماده غذایی است. به گفته وی مردم از تکذیب مسئولان برداشت عکس دارند و احساس می کنند که مسئولان با آنان صادق نیستند.

وی خاطر نشان می کند: شیر پاستوریزه را بسته ای ۳۲۰۰ تومان می خریم که ۹۰۰ گرم است واین در حالی است که شیر فله ای کیلویی ۳۰۰۰ تومان است و ارزان تر از شیر پاستوریزه است و اگر حاضر به خرید شیر گرانتر هستیم به این دلیل است که امیدواریم سالمتر باشد.

تکذیب تعجب برانگیز کارشناس برنامه تلوزیونی

ناهید علیپور از دیگر شهروندان تبریزی است که اخبار فضای مجازی را تعقیب می کند ومی گوید: نکته جالب ماجرا این است که تنها پس از چند ساعت همان کارشناس گفته های خود را تکذیب کرده است و این تکذیب منجر به بی اعتمادی بیشتر شده است.

وی به حس ناامنی ایجاد شده در جامعه اشاره کرده و بیان می کند: ای کاش مسئولان به جای تکذیب سریع با حضور در کارخانه های تولید شیر خودشان لیوانی از همین شیر ها را می نوشیدند و از پیگیری تکذیب سریع خبر توسط همان فرد خوداری می کردند چرا که مردم اینگونه اظهار نظرهای سریع و تکذیب را باور نمی کنند.

کاهش فروش شیر

علی سلیمی از نمایندگان فروش شیر پاستوریزه در تبریز است که از کاهش ۶۰ درصدی شیر در ۲۹ دی ماه خبرمی دهد و می گوید: در آخرین روز دی ماه هم فروشمان تعریفی نداشته و مردم نسبت به سلامت شیرها مطمین نیستند.

وی خاطر نشان می کند: تنها نکته ای که می توانم در مقایسه سلامت شیرهای فله ای و پاستوریزه بگوین این است که شیرهای فله ای با دبه های در باز به مغازه ها منتقل می شود و ممکن است آلودگی های بیشتری هم به خود بگیرند اما شیرهای پاستوریزه در همان کارخانه و زیر نظر کارشناسان بسته بندی می شوند.

وی تاکید می کند: بازار لبنیات پیش از این هم به واسطه گرانی ها تعریف چندانی ندارد و تنها شیرهای کم چرب و ماست کم چرب فروش خوبی داشت که قیمت پائینتزی هم داشت و اکنون این بازار هم با مشکل مواجه شده که امیدواریم مسئولان در این زمینه همت و برنامه ریزی داشته باشند.