توسعه نامتوازن بافت شهری در منطقه ۷ تبریز نیاز این منطقه را به مسیر گشایی بیش از گذشته کرده است.

 

توسعه تبریز در بخش غربی آن همواره مشکلات شهری عمده ای را در پی داشته است. تراکم بافت شهری خدمات رسانی به این منطقه از شهر را با مشکل مواجه کرده  واز سوی دیگر با رشد نامتوازن شهر روستاهای متعددی  در غرب به تبریز ملحق شده اند که  تعدادی از این روستاها اکنون جزوی از شهر بوده و تعدادی دیگر نیز مانند کجوار منطقه ویژه محسوب می شوند. یکی از دغدغه های مسئولان شهری و امدادی خدمات رسانی به محلات متراکم این منطقه از تبریز است و با توجه به ساخت و ساز غیر اصولی امکان تردد خودروهای امدادی در بخشی از غرب تبریز عملا غیر ممکن شده است. همچنین بخشی از راه های مواصلاتی در این بخش از شهر همان راه های روستایی هستند که از چند دهه قبل مورد استفاده قرار می گیرند. این راه های کم عرض که برخی خاکی نیز هستند حوادث متعددی را در پی داشته است.اعضای شورای اسلامی شهر و مسولان شهری در سالهای گذشته بر حل مشکل این منطقه با مسیر گشایی های جدید تاکید داشته اندهرچند که این اقدام موجب هزینه های سنگینی برای مدیریت شهری محسوب می شود.

تردد دشوار در قم باغی

یکی از شهروندان ساکن قم باغی در تماس با صدای همشهری از مشکل تردد خودروها در قم باغی گله کرده و می گوید: این منطقه در سالهای اخیر با هجوم جمعیت از شهرها و روستاهای اطراف مواجه بوده و خانه های زیادی به صورت متراکم ساخته شده اند. دسترسی از بافت قدیمی به بیرون از این منطقه دشوار بوده و خودروهای سواری نیز به سختی در این مسیر تردد میکنند.

به گفته هدایت نظری آسفالت فرسوده و دست اندازهای متعدد همچنین کوچه های شیب دار این منطقه موجب میشود تا درزمان بارندگی تردد با مشکل بیشتری همراه باشد.

وی به نامه های متعدد اهالی به شورای شهر و مسئولان شهری منطقه ۷ اشاره کرده و بیان می کند: بازدیدهایی از این منطقه صورت گرفته و وعده هایی نیز داده شده اما برخی اهالی در برابر تخلیه خانه های خود و موفقیت اجرای طرح های مسیر گشایی مقاومت کرده و خواستار در نظر گرفتن  زمین های جایگزین برای آنها داخل طرح هادی هستند.

 

ضرورت دهها مسیر گشایی در تبریز

عضو شورای اسلامی تبریز می گوید: در قالب بودجه  سال جاری شهرداری تبریز به مناطق کم برخوردار بویژه ساماندهی و تملک و مسیرگشایی در مناطق  غرب تبریز از جمله کجوار، خلجان ، آناخاتون، قراملک، شهرک ارم و ده ها منطقه دیگر توجه جدی شده است.

کریم صادقزاده بیان می کند:  شورای شهر تلاش کرده با تصویب بودجه  اعلامی دین خود را به اقشار آسیب پذیر ادا کند و مقرر شد شهرداریهای پر درآمد در کنار مناطق کم محروم از جمله غرب تبریز و انجام مسیر گشایی های لازم باشد.

وی عنوان می کند: دو منطقه کرکج و کندرود نیز نیازمند توجه در زمینه مسیر گشایی هستند که در سالهای اخیر اقداماتی برای تعریض مسیرها صورت گرفته اما نیاز غرب تبریز بیشتر است.

مسیر گشایی بر اساس نظر کارشناسی

عضو شورای اسلامی تبریز می گوید: در زمینه مسیرگشایی در تبریز طی سالهای گذشته اقداماتی صورت گرفته که غیر کارشناسی بوده و برخی از این پروژه های عمرانی حالت نمایشی نیز داشته اند در حالی که از ابتدا باید به صورت کارشناسی و با مطالعات لازم طرح های مسیر گشایی  واحداث تقاطع های غیر هم سطح صورت می گرفت تا مشکلات و هزینه های بعدی پیش نیاید.

فریدون بابایی اقدم تاکید می کند:در خصوص مسیر گشایی ها نظر کمیته املاک که در قالب تبصره های بودجه سال جاری  تصویب شده ملاک عمل قرار خواهد گرفت.

وی عنوان کی کند: اعتبار توسعه روستاهای الحاقی با تناسب تعداد ۹ روستا  و انجام مسیر گشایی های بیشتر باید به صورت ویژه مورد توجه باشد.

بابایی اقدم تاکید می کند: بودجه عمرانی شهرداری تبریز در سال ۱۳۹۷ مبلغ ۱۴۸۸ میلیارد از  کل بودجه ۲۷۷۰ میلیارد تومانی است  که  سهم روستاهای الحاقی و انجام پروژه های عمرانی در این بخش رشد بیشتری را به نسبت سالهای قبل ثبت کرده است.

تداوم مسیر گشایی در مناطق محروم غرب تبریز

شهردار منطقه ۷ تبریز می گوید: با توجه به مطالبات شهروندان و نیاز مناطق محروم و روستاهای الحاقی واقع در این منطقه شهری اقدامات زیر بنایی از جمله تعریض مسیرها ، مسیر گشایی جدید و آسفالت معابر همچنین اصلاح راه هایی روستایی قدیمی آغاز شده و امسال نیز به صورت ویژه دنبال می شود.

علی فرخی شهردار با بیان اینکه اجرای  پروژه  های مسیر گشایی اولویت های کاری سال ۹۷ به حساب می آید ، اعلام می کند: همیاری و همکاری اهالی لازمه اصلی اجرای این پروژه بوده و  پیگیر توافق با صاحبان املاک واقع در مسیرها  و حل مشکل ترافیکی چندین ساله این مناطق هستیم.

وی بیان می کند: در حال حاضر برای خلجان و قم باغی واقع در این منطقه برنامه جدی داریم وطول کل مسیرگشایی قم باغی هزار  متر عرض آن ۱۸ متر است که  فاز اول آن به بهره برداری رسیده  و بزودی فاز ۲ عملیات تملک املاک واقع در مسیر به تعداد ۷۰  باب شروع می شود. مسیر گشایی خلجان نیز خیابانی ۱۸ متری است.

شهردار منطقه ۷  اجرای این پروژه  ها را تسهیل تردد شهروندان ، وسایل نقلیه و ایجاد حلقه های ارتباطی مناسب بین معابر و مسیر های اصلی و فرعی منطقه غرب تبریز حیاتی دانسته و یادآور میشود: شهردار تبریز و اعضای شورای شهر نیز بر حل مشکلات زیر ساختی ارتباطی این منطقه تاکید ویژه دارند.