سیزدهمین دوره مسابقات ملی خلاقیت های علمی و پژوهشی لکوکاپ ۱۳ اردیبهشت سال ۹۷ در دانشگاه صنعتی شریف برگزار میشود و همانند دوره های گذشته تعدادی از خردسالان و نوجوانان استان در این مسابقات شرکت می کنند. شرکت کنندگان استانی در دوره های گذشته به طور متوسط ۱۰  نماینده در میان نفرات برگزیده داشته اند ولی در این دوره با توجه به تعداد بیشتری از ثبت نام کننده ها ، انتظار می رود تعداد بیشتری از نخبه های استانی در این مسابقات حضور موفق تری داشته باشند.

دست پر تیم آذربایجان شرقی در مسابقات ملی خلاقیت

مربی دوره های آموزشی خلاقیت های علمی و پژوهشی می گوید: ثبت نام برای سیزدهمین دوره مسابقات ملی خلاقیت های علمی و پژوهشی لکوکاپ ۱۳ اردیبهشت سال ۹۷ از نیمه دوم دی ماه در تبریز به مدت ۱۵ روز انجام شده و  با ثبت نام و پذیرش تیم ها در حال حاضر ۴۰ تیم آماده حضور در مسابقات کشوری هستند.

سویلا سجودی می گوید: این مسابقات در دو بخش مسابقاتی و کارگاهی برگزار میشود که فوتبال مقدماتی ، فوتبال پیشرفته ابتدایی ، فوتبال متوسطه ، پارک نوری  ، لکولب ابتدایی  و جنگجو ابتدایی از بخشهای مسابقات ابتدایی و کمیکار کارسوقی

لکوکمیکارو ، دومینو ابتدایی  و دومینو بزرگسالان از مسابقات بخش کارگاهی هستند. در این دوره از رقابتها در ۷ رشته مسابقاتی و کارگاهی حضور خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه دوره های آمادگی و تمرینی برای مسابقات به صورت فشرده آغاز شده اذعان می کند:  کلاسهای تمرینی در محل آموزشگاه خلاقیت و نوآوری به  عنوان نماینده  مسابقات استان آغاز شده و برنامه های تمرینی در مجتمع فرهنگی هنری ۲۹ بهمن تبریز اجرا میشود.

وی تاکید می کند: کودکان ۳ ساله تا نوجوانان ۱۵ ساله در این دوره ها شرکت می کنند و امسال خردسالترین شرکت کننده در این مسابقات کشوری از آذربایجان شرقی به نام علیسا دهقانی است و تا دوره پیش دانشگاهی نیز شرکت کننده داریم.

وی با بیان اینکه لکوکاپ ۱۳، بزرگترین فستیوال دانش آموزی کشوراست خاطر نشان می کند: تمامی شرکت کنندگان کارگاه‌های پژوهشی لوح یادبود نفیس و  گواهی گذراندن کارگاه پژوهشی مربوطه را دریافت می کنند.همچنین ۳ شرکت کننده برتر هر کارگاه پژوهشی مجوز ورود به  مسابقات جهانی لکوکاپ را دریافت می کنند.

سجودی با بیان اینکه آذربایجان شرقی در دوره های گذشته جزو ۵ استان برتر این مسابقات بوده یادآور میشود: در این دوره از مسابقات نابغه های نونهال ایران سورن و سورنا نوروزی نیز تیم استان را همراهی می کنند که امیدوار به کسب رتبه های برتر هستیم.

استعداد یابی از درون خانه

مادر خردسالترین شرکت کننده در سیزدهمین دوره مسابقات ملی خلاقیت های علمی و پژوهشی لکوکاپ ۱۳ می گوید: اینکه فرزندم دراین دوره از رقابتها شرکت می کند برای من و دیگر اعضای تیم هیجان انگیز است اما علیسا دهقانی از همان یکی دو سال اول تولد استعداد و هوش برتر خود را به نمایش گذاشت و این توانایی ذهنی موجب شد تا فرزندم را در دوره های خلاقیت ثبت نام کننم.

فاطمه رشتبریان ادامه می دهد: تفاوت علیسا در توجه ویژه به اجسام و کالاهای الکترونیکی و تمرکزی است که بر روی نظم دهی دارد. برای همین لوازم برقی خراب در منزل را دور ننداختیم و فرزندم با این اجسام سرگرم است.

وی ادامه می دهد: استعداد یابی باید  از درون خانه  شروع شود و والدین برای این موضوع وقت بگذارند هرچند که این موضوع برای والدین کمی سخت خواهد بود اما مسیر استعداد یابی به ویژه برای کودکان خردسال باید از درون خانه ها شروع شود.

وی به هزینه های ثبت نام و شرکت در دوره های آموزشی خلاقیت هم اشاره کرده و اذعان می کند: هزینه های شرکت در این دوره ها چندان زیاد نیست و یک خانواده متوسط هم می تواند فرزندان خود را در این دوره ها ثبت نام کند. ضمن اینکه تمرینات درون منزل هم هزینه زیادی ندارد و تمرکز و همت خانواده ها را طلب می کند.

تندیس بلورین دانشگاه تهران  در دست نابغه های دوقلوی تبریزی

مادر دوقلوهای  نابغه تبریزی می گوید: از ۲ سالگی شروع به آموزش فرزندانم در رشته‌های کامپیوتر، ریاضی، زبان‌های انگلیسی و ترکی استانبولی، گلف، رباتیک و شطرنج طی گذراندن کلاس‌های مختلف کردم. در چهارسالگی پسرانم از طریق یکی از روانشناسان  بنام تبریزی، به همایش HSE در دانشگاه تهران که همایشی بود در مورد ارتباط کودک با محیط زیست، دعوت شدند تا به صورت نمادین در آن شرکت کنند.

کتایون ظهیری ادامه می دهد: پس از دوره ای کارشناسانه  پسرانم تاییدیه شرکت در همایش را کسب کردند و در شهریور ماه سال ۱۳۹۵ در نمایشگاه HSE که بسیاری از بزرگان کشور و اساتید برجسته علمی حضور داشتند، فرزندانم  تندیس بلورین دانشگاه تهران را دریافت کردند.

وی با اشاره به حضور دو فرزند خود در در سیزدهمین دوره مسابقات ملی خلاقیت های علمی و پژوهشی لکوکاپ ۱۳ می گوید:امیدوارم بتوانیم در این دوره از مسابقات هم حضور موفقی داشته باشیم به ویژه در بخش چرتکه که تمرینات زیادی داشته اند و مهارت زیادی دارند.