معاون وزیر راه و شهرسازی، با اشاره به معرفی ۶ طرح ریلی به صندوق توسعه ملی ، جزئیات تسهیلات ارزی این طرح ها را اعلام کرد.
به گزارش صنعتیمیز ، امیر امینی در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی،گفت: دو خطه کردن قطار برقی اصفهان – اهواز، برقی کردن قطار تهران – مشهد، طرح خط ریلی گرگان – بجنورد – مشهد، راه‌آهن قزوین – رشت – انزلی و احتمالاً خط ریلی میانه – تبریز، به صندوق توسعه ملی برای دریافت تسهیلات معرفی می‌شود و برای راه‌آهن شیراز – بوشهر نیز در حال مذاکره با صندوق هستیم.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی، گفت: برای ساخت خط ‌آهن برقی اصفهان – اهواز حدود ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورو ، خط آهن گرگان – بجنورد – مشهد حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار ، برقی‌سازی خط آهن مشهد – تهران ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار، احداث خط آهن قزوین – رشت – انزلی حدود ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان معادل ۵۴۵ میلیون یورو ، برای استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی به ما مجوز داده‌اند و تکمیل خط آهن قزوین – رشت – انزلی با هزینه‌های جانبی ، حدود ۷۰۰ میلیون یورو اعتبار می‌خواهد.

وی، ادامه داد: خط آهن شیراز – بوشهر نیز مجوز استفاده از ۲۵۰ میلیون یورو تسهیلات صندوق توسعه ملی را دارد اما همه هزینه‌های آن حدود ۴۵۰ تا ۵۰۰ میلیون یورو اعتبار می‌خواهد.

براساس این گزارش؛ بند تبصره ۵ قانون بودجه ۹۴ به صندوق توسعه ملی اجازه داده است به سرمایه گذاران بخش خصوصی یا تعاونی برای طرح های توسعه ای شقوق مختلف حمل و نقل بدون انتقال مالکیت و با معرفی وزارت راه و شهرسازی و تضمین سازمان ها و شرکت های تابعه و ذیربط این وزارتخانه در قبال دریافت حق دسترسی تا استهلاک اصل سرمایه و سود آن از استفاده کنندگان ، تسهیلات بدهد.