به گزارش صنعت تبریز ، عباسعلی اسدی بعد از ظهر امروز در نشست خبری به مناسبت انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در زمینه برگزاری انتخابات ۶۲۳ نفر در انتخابات مجلس شورای ثبت‌نام کرده‌اند، اظهار داشت: ۳۱ نفر انصراف داده‌اند و ۳۶۰ نفر نیز تائید صلاحیت شده‌اند که شامل حدود ۵۸ درصد ثبت نام‌کننده‌ها هستند.

رئیس هیئت نظارت و بازرسی انتخابات آذربایجان‌شرقی ادامه داد: ۱۱۱ نفر عدم احراز شده‌اند که حدود ۱۸ درصد است و ۱۲۱ نفر نیز ردصلاحیت شده‌اند که ۱۹٫۵ درصد را شامل می‌شود.

وی بیان کرد: از امروز بر اساس قانون افراد رد صلاحیت شده و عدم احراز شده تا سه روز فرصت دارند شکایات خود را اعلام کنند و مدارک خود را نیز ضمیمه کنند.

دو نفر از نمایندگان فعلی استان در انتخابات مجلس شورای اسلامی رد صلاحیت شده‌اند.

اسدی تاکید کرد: بعد از این سه روز بررسی‌ها ادامه پیدا کرده و ۱۶ بهمن نفرات اعلام شده و کسانی که ردصلاحیت می‌شوند فرصت اعتراض دارند و در ۲۷ بهمن اعلام نهایی اسامی می‌شود.

رئیس هیئت نظارت و بازرسی انتخابات آذربایجان‌شرقی افزود: افراد عدم احراز صلاحیت شده کسانی هستند که در استان شناخته نشده‌اند و احراز نشده‌اند که محتمل بود در ادامه در مورد این افراد مشکلی پیش آید.

اسدی یادآور شد: از نظر تائید صلاحیت بیشترین تائیدی از ورزقان با ۷۸ درصد و کمترین تائیدی نیز متعلق به بناب با ۴۰ درصد هست.

وی افزود: دو نفر از نمایندگان فعلی استان در انتخابات مجلس شورای اسلامی رد صلاحیت شده‌اند.

اسدی تاکید کرد: روند تائید صلاحیت‌ها شده بر اساس مستندات قانونی بوده و تابع فشارهای غیرمعمول و غیرمنطقی نیستم و اگر کسی اعتراضی داشته باشد می‌تواند از طریق مجاری قانونی عمل کند.

برخی با وجود داشتن محکومیت و جرم تشویش علیه جمهوری اسلامی، توسط هیئت اجرایی تاییدصلاحیت شده بودند!

وی خاطرنشان کرد: بر اساس فرمایش رهبری عمل به قانون در زمینه انتخابات فصل‌الخطاب بوده و این مورد را مصداق حق‌الناس می‌دانیم.

رئیس هیئت نظارت و بازرسی انتخابات آذربایجان‌شرقی اظهار داشت: بر اساس ماده ۳۰ قانون انتخابات افراد محروم از داوطلب‌شدن در انتخابات مشخص شده‌اند که از جمله این افراد کسانی هستند که در تحکیم مبانی رژیم سابق نقش داشته‌اند.

وی افزود: مالکین بزرگ زمین‌خوار، وابستگان تشکیلاتی و هواداران احزاب، سازمان‌ها و گروه‌هایی که غیرقانونی بودن آنها ثابت شده و نیز محکومان به ارتداد نیز نمی‌توانند در انتخابات ثبت‌نام کنند.

تائید صلاحیت‌های مشکوک

اسدی بیان کرد: برخی از کسانی که به جرم اغتشاش علیه جمهوری اسلامی ایران محکوم شده‌ بودند از ثبت نام در انتخابات منع شده‌ بودند ولی متاسفانه عده‌ای از این افراد توسط هیئت‌های اجرایی تائیدصلاحیت شده بودند.

وی گفت: مشهورین به فساد و متجاهر به فسق، محکومین به مسائل و حدود شرعی(مگر توبه کنند)، معتادان و قاچاقچیان موادمخدر، مهجورین (کسانی که عقل آنان زایل شده است)، وابستگان به رژیم سابق و محکومین به خیانت و سوءاستفاده مالی نیز نمی‌توانند در انتخابات مجلس شورای اسلامی نام‌نویسی کنند.

رئیس هیئت نظارت و بازرسی انتخابات آذربایجان‌شرقی بیان کرد: کسانی که ثبت‌نام می‌کنند باید قبل از این کار شرایط را با خود بسنجند و در صورتی که دارای شرایط نباشند از ابتدا ثبت نام نکنند.