در استان آذربایجان‌شرقی ۶۰ واحد معادن سنگ وجود دارد و ۱۵ واحد معدن مس در مرحله اکتشاف قرار دارد اما یک واحد فرآوری استاندارد در استان وجود ندارد و در تمام سالهای گذشته شرکت مس ایران دراین زمینه مانع تراشی کرده است.
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن آذربایجان‌شرقی با اظهار ناراحتی و انتقاد از شرکت ملی صنایع مس ایران افزود: اما متاسفانه در اردیبهشت ماه سال گذشته گزارشی از سوی شرکت ملی صنایع مس ایران به دست ما رسید که با دلایل مختلف که هیچ گونه توجیهی برای ما ندارد ادعا کردند ساخت واحدهای تغلیظ و ذوب در مجمع مس سونگون توجیه اقتصادی ندارد.

به گزارش صنعت تبریز به نقل از فارس ، فریدون جعفری ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: فاز اول کنسانتره مجتمع مس سونگون با ظرفیت ۱۵۰ هزار تن در حال فعالیت بود و ما کنسانتره را برای فرآوری به کرمان می‌فرستادیم تا اینکه در سال ۸۶ با فشار مسئولان و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی شرکت ملی صنایع مس ایران ایجاد واحد فراهم‌آوری در مجتمع مس سونگون را پذیرفت.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن آذربایجان‌شرقی افزود: آنها اظهار می‌کردند حداقل تولید کنسانتره برای ایجاد واحد ذوب، باید ۶۰۰ هزار تن باشد و بر همین اساس بهانه تراشی‌ها و دلائل نامعلوم فاز دوم و سوم تولید کنسانتره مجتمع مس سونگون را تعطیل کردند.

جعفری خاطرنشان کرد: البته ما در همان زمان وصول این گزارش با تهیه یک گزارش مفصل و جامع و با رد هر گونه ادعاهای وارده در این خصوص ثابت کردیم که ایجاد واحد تغلیظ، اسید و ذوب مس در مجتمع مس سونگون توجیه اقتصادی دارد و نسخه‌ای از این گزارش را به استانداری آذربایجان‌شرقی ارائه کردیم.

وی تصریح کرد: با وجود همه اقدامات صورت گرفته و ارائه گزارشات جامع و مفصل و با وجود سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیارد تومانی، متاسفانه تلاش‌های ما به به جایی نرسید و روند تعطیلی پروژه ذوب مس سونگون ادامه داشته و در نهایت با تعطیلی این واحدها مواجه شدیم.

جعفری با اشاره به وجود معادن سنگ در استان آذربایجان‌شرقی اظهار داشت: در استان آذربایجان‌شرقی ۶۰ واحد معادن سنگ وجود دارد و ۱۵ واحد معدن مس در مرحله اکتشاف قرار دارد اما باید گفت حتی یک واحد فرآوری استاندارد در استان نداریم و مطمئنا وقتی این میعان به تولید کنسانتره برسند با مشکل ذوب مواجه خواهیم شد.