رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت سلماس گفت: سرمایه‌گذاران ۲۰ شرکت چینی آمادگی خود را برای سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی سلماس اعلام کردند.
به گزارش صنعت تبریز به نقل از تسنیم، جعفر نوبخت با اشاره به اینکه هشت تن از سرمایه‌گذاران ۲۰ شرکت چینی آمادگی خود را به سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی سلماس اعلام کردند. اظهار داشت: ایجاد این منطقه ویژه اقتصادی، ۱۵ سال پیش با رای نمایندگان در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.

وی بیان کرد: در این باره هشت سال پیش این مسئله نهایی شده و از امسال عملیات مربوط به ایجاد این منطقه در ۱۸۷ تا ۲۰۰ هکتار زمین در فاز نخست آغاز می شود و در این رابطه آماده سازی زیرساختها، دیوارکشی و ساخت ساختمان این سازمان نیز آغاز شده است.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت سلماس با اشاره به موقعیت مطلوب این منطقه اقتصادی گفت: منطقه ویژه اقتصادی سلماس از یک سو در مسیر راه آهن و از یک سو در کنار جاده ابرایشم قرار دارد و علاوه بر آن مابیان استان آذربایجان شرقی، جلفا، خوی و سرو و نیز در ۲۵ کیلومتری فرودگاه خوی و در ۶۰ کیلومتری فرودگاه ارومیه قرار دارد و همین شرایط مطلوب، سبب جلب توجه سرمایه‌گذاران چینی برای حضور در این منطقه شده است.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر با توجه به اینکه ایجاد گمرک در شهرستان سلماس با توجه به وجود منطقه ویژه اجباری است، کلنگ‌زنی ساختمان آن نیز آغاز شده است.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت سلماس با اشاره به افزایش زمین این منطقه ویژه در فاز دوم و سوم افزود: این منطقه در آینده به ۴۰۰ تا ۵۰۰ هکتار توسعه می یابد.

وی با بیان اینکه شرکت‌های سرمایه‌گذاری چینی در زمینه‌های مختلف در این منطقه حضور می یابند اظهار داشت: در منطقه ویژه اقتصادی سلماس صنایع نساجی، فناوری اطلاعات، ماشین آلات معدنی و کشاورزی، تولید خودروهای سبک و سنگین، تولید قطعات یدکی هواپیما، تهیه کود شیمیایی از دریاچه ارومیه، تولید مواد و مصالح ساختمانی و کود پتاس راه اندازی می‌شود.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت سلماس اظهار داشت: سرمایه‌گذاران چینی در نخستین سفر خود به منطقه تا ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری کرده و اخیرا نیز اعلام آمادگی برای سرمایه‌گذاری ۱۵۰ میلیون دلاری را اعلام کردند و علاوه بر آن سرمایه‌گذاران داخلی و حتی شرکت‌های ایرانی حاضر در کشورهای خارجی همانند آلمان و انگلیس و از سوی دیگر رایزنان ایران در لهستان آمادگی خود برای سرمایه گذاری در منطقه اعلام کردند.