رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: اصفهان به عنوان شهر جهاني صنايع دستي به صورت كلي و تبريز فقط در زمينه فرش ثبث جهاني شده‌اند.
به گزارش پایگاه خبری صنعت تبریز به نقل از ایرنا ، معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مراسم “بزرگداشت اصفهان شهر جهاني صنايع دستي “اظهار كرد: دو شهر در دنيا با عنوان كلي شهر جهاني شناخته مي‌شوند.

مسعود سلطاني‌فر افزود: در دنيا فقط ۱۱ شهر به عنوان شهر جهاني به صورت كلي و جزئي وجود دارد كه ۲ كانون بزرگ علم و هنر و ادب و خالقان اين هنر، تبريز و اصفهان هستند كه اصفهان به عنوان شهر جهاني صنايع دستي به صورت كلي و تبريز فقط در زمينه فرش ثبث جهاني شده‌اند.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: تنها دو شهر در دنيا با عنوان كلي شهر جهاني شناخته مي‌شوند كه “جي پور” در هندوستان و “اصفهان” در ايران دو شهر كلي در رشته هاي صنايع دستي هستند كه اين نشان دهنده غناي هنر و صنعت در اصفهان است.

وي با بيان اين كه اصفهان استحقاق اين لقب را دارد و اين مهم امروز محقق مي‌شود،تصريح كرد: اصفهان با سابقه غني به عنوان شهر بزرگ صنايع دستي علاوه بر ترويج صنايع دستي، هنرمندان آن پاي خود را از اصفهان و مرزها فراتر خواهند گذاشت و شرايطي فراهم مي‌شود كه هنرمندان شهرهاي ديگر براي استفاده از تجربيات به اين شهر بيايند.

وي افزود: از امروز ديگر تورهاي گردشگري براي آثار تاريخي و فرهنگي نيست بلكه گردشگران براي ديدن صنايع دستي به اصفهان سفر می کنند و از اين به بعد كشورهاي ديگر خواهان اين هستند كه اساتيد و فرهيختگان براي تدريس و اشاعه هنر به كشورهايشان بروند.

معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: ۲ سال گذشته در دولت تدبير و اميد اتفاقاتي در عرصه ميراث فرهنگي در كنار كارهاي مختلف شامل مرمت و بازسازي اماكن متعدد افتاده است كه از جمله آن ما موفق شديم ۳ اثر مهم را در يونسكو ثبت جهاني كنيم، شهر سوخته در سال ۲۰۱۴ در شهر زابل، شوش در استان خوزستان و ميمند در استان كرمان را ثبت جهاني كرده‌ايم و براي سال آينده يك ثبت زنجيره اي را پيشرو خواهيم داشت.