رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه سهم صادرات غیرنفتی منطقه آزاد تجاری، صنعتی ارس از گمرکات کشور در سال‌جاری ۹٫۶ درصد بوده است، گفت: به‌ طورکلی به دلیل رفع محدودیت‌ها، صادرات از منطقه آزاد تجاری، صنعتی ارس ۱۸۴٫۹ درصد افزایش‌ یافته است.

به گزارش پایگاه خبری،تحلیلی صنعـتیـمیـز به نقل از فارس، حسین نجاتی ظهر امروز در نشست کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی و تجارت خارجی ستاد اقتصاد مقاومتی،در خصوص آمار صادرات غیرنفتی استان اظهار داشت: در بحث صادرات غیرنفتی در هشت‌ ماهه نخست سال ۹۵ به ارزش یک میلیارد و ۲۳۲ میلیون دلار و به میزان یک هزار و ۳۵۵ تن از گمرکات کشور صادرات انجام‌شده است.

وی افزود:در هشت‌ ماهه نخست سال ۹۶ به ارزش یک میلیارد و ۳۴۲ میلیون دلار  و به میزان یک‌هزار و ۶۰۰ تن صادرات غیرنفتی استان از گمرکات کشور انجام‌ شده که در مقایسه با سال گذشته به لحاظ ارزشی ۹ درصد و به لحاظ وزنی ۱۸ درصد افزایش‌یافته است.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی اضافه کرد: صادرات غیرنفتی استان از گمرکات استان در هشت‌ماهه سال ۹۵ نیز به ارزش ۶۵۱ میلیون دلار و به میزان ۷۸۵ هزار تن انجام بوده و در هشت‌ماهه نخست سال‌جاری نیز به ارزش ۷۹۴ میلیون دلار و به میزان یک‌هزار و ۲۱ تن صادرات انجام‌شده که در مقایسه با سال گذشته ۲۲ درصد به لحاظ ارزشی و۳۰ درصد به لحاظ وزنی افزایش داشته است.

وی ادامه داد: به‌طورکلی در هشت‌ماهه سال جاری مجموع ارزش صادرات استان آذربایجان‌شرقی از طریق کل گمرکات کشور یک میلیارد و ۳۴۳ میلیون دلار بوده که به ۱۰۱ کشور صادرشده و سهم کالاهای صنعتی از کل صادرات استان ۴۵ درصد است.

نجاتی بیان کرد: در بحث واردات خوشبختانه رشد، منفی هفت درصد بوده و در سال جاری ۷۰۴ میلیارد دلار واردات انجام‌شده در حالی‌ که در سال گذشته ۷۵۴ میلیارد دلار واردات از گمرکات استان انجام‌شده است.

وی اضافه کرد:عمده بازارهای هدف صادرات استان با ۲۳۰ میلیون دلار کشور عراق و کشور ترکیه با ۲۱۰ میلیون دلار و افغانستان با ۴۰ میلیون دلار و به ترتیب کشورهای ارمنستان،گرجستان، آذربایجان، روسیه، پاکستان، ایتالیا، بلغارستان بودند.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه سهم صادرات غیرنفتی منطقه آزاد تجاری، صنعتی ارس از گمرکات کشور در سال‌جاری ۹٫۶ درصد بوده است،گفت: به‌ طور کلی به دلیل رفع محدودیت سازمان حفظ نباتات در امر صادرات محصولات کشاورزی از جمله خشکبار و افزایش صادرات محصولات پتروشیمی از منطقه آزاد به دلیل رفع محدودیت‌های صادراتی محصولات و افزایش بازارهای صادراتی، صادرات از منطقه آزاد تجاری، صنعتی ارس ۱۸۴٫۹ درصد افزایش‌یافته است.