وجود مشکلات اقتصادی در سالها و ماه های اخیر موجب مشکلاتی برای واحدهای صنعتی استان شده است . آذربایجان شرقی به عنوان یکی از صنعتی ترین استانهای کشور که بیش از ۱۰ هزار واحد صنعتی کوچک و بزرگ را در خود جای داده به واسطه مشکلات پیدا و پنهان اقتصادی در سالهای اخیر متحمل مشکلات زیادی شده است مشکلاتی که بسیاری از فعالان صنعتی معتقدند ریشه بسیاری از این مشکلات در پیچ و خم های اداری و بانکی است . این مشکلات موجب شده تا برخی فعالان صنعتی از استان خارج شوند یا اعلام ورشکستگی کنند.
زمین گیری واحد صنعتی با مشکلات اداری و بانکی
یکی از کارخانه داران تبریزی که در شهرک سلیمی تبریز بیش از ۵۰ کارگر را در مجموعه خود مدیریت می کرد با اشاره به مشکلاتی که در واحد صنعتی وی پیش آمده می گوید: مشکلاتی که در ابتدا بسیار کوچک به نظر می آمدند در مدت کوتاهی به مشکلاتی بزرگ مبدل شدند که واحد صنعتی ما را از زمین گیر کرده ودر نهایت این واحد به صورت ورشکسته درآمده است.
محمد. غ . به خبرنگارهمشهری می گوید: شاید به نظر برسد عمده مشکلات واحدهای صنعتی از نبود بازار کافی و نوسانات قیمت ارز باشد اما حقیقت این است که بسیاری از مشکلات منجر به ورشکستگی واحدهای صنعتی ریشه در عدم همکاری ادارات و بانکها و اصرار بر دریافت وجوه و عوارض دارند ، در حالی که در تمام کشورهای در حال رشد ادارات همکاری بیشتری با واحدهای اقتصادی و صنعتی دارند.
وی اظهار می کند: وضعیت ادارات آذربایجان شرقی به نسبت سایر استانها به ویژه مرکز کشو بدتر است و پیچ و خم های اداری متعددی وجود دارد که منجر به بروز مشکلات بیشتر میشود.
سختگیری های فراری دهنده سرمایه گذاران
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان می گوید: یکی از مشکلاتی که در ظاهر یک امتیاز محسوب میشود اما منجر به بروز مشکلاتی برای سرمایه گذاران می شود تاکید ادارات وبانکها بر اجرای سرسختانه مقررات است و به همین خاطر آذربایجا نشرقی یکی از سالمترین استانها در زمینه تخلفات ادارای است.
داود بهبودی تصریح می کند: راه های پر پیچ و خمی که برای اخذ وام های بانکی در استان وجود دارد موجب شده تا بسیاری از شرکتهای بزرگ استان ، حسابهای بانکی خود را در خارج از استان به ویژه تهران افتتاح کنند و به راحتی وام مورد نیاز خود را از بانکهای مرکز کشور دریافت کنند.
وی تاکید می کند: سختگیری های فراری دهنده سرمایه گذاران موجب شده تا سرمایه گذاران این استان در استانهای دیگر هم سرمایه گذاری کنند و مسئولان اقتصادی استان هم نمی توانند این افراد را مجبور به سرمایه گذاری در این استان و عدم خروج سرمایه کنند تنها راهی که می توانیم به آن تکیه کنیم حمایت بیشتر از سرمایه گذاران توسط مسئولان ارشد و طرح مشکلات و بررسی در کارگروه های مربوط به سرمایه گذاری و مذاکره با نماینده بانکها برای همکاری بیشتر است.
لزوم همکاری دستگاه های دولتی و بانکی برای خروج از مشکلات صنعتی در استان
رئیس اداره تصفیه امور ورشکستگی دادگستری تبریز می گوید: این اداره با تعداد کارشناسان و کارمندانی که حتی به تعداد انگشتان دو دست هم نمیرسد تلاش می کند مشکل ورشکستگی واحد تولیدی و صنعتی بزرگ و کوچک استان را حل و فصل کند در حالی که وظیفه ذاتی این اداره چیز دیگری است و ورود به حل مشکلات اقتصادی این واحدها با تاکید رئیس کل دادگستری استان صورت گرفته است.
عزیز امن الهی ادامه می دهد: طبق قانون زمانی که حکم ورشکستگی یک واحد صنعتی قابل اجرا شد و رو نوشت آن به اداره ی تصفیه رسید اداره صورتی از اموال ورشکسته را برداشته و اقدامات لازم از قبیل مهر و موم برای حفظ آنها به عمل می آورد و از آن موقع اقدامات قانونی شروع ودر نهایت اموال فروخته و میان طلبکاران تقسیم می شود. اما در سالهای اخیر دادگستری استان آذربایجان شرقی با همکاری دستگاه های اقتصادی وهماهنگی با ادارات از جمله استانداری ،اقتصاد و دارایی ، اتاق بازرگانی صنایع و معادن و بانکها در راستای حمایت از سرمایه گذاری تلاش کرده تا از نابودی واحدهای صنعتی جلوگیری کرده و به احیای این واحدها اقدام کند.

وی عنوان می کند: با تاکید رئیس کل دادگستری استان اداره تصفیه امور ورشکستگی تبریز بسیار فعال شده است و تا کنون پرونده های ور شکستگی دهها شرکت تولیدی و بازرگانی در این اداره مورد رسیدگی قرار گرفته است که گروه ماشین آلات صنعتی تراکتور سازی ایران ، تبریز کف ، سراب بافت ، شرین بخور تبریز ، اطلس تاژ ، ذوب آهن سهند غرب ، رخش خودرو که در زمینه های تولید ماشین آلات کشاورزی و صنعتی ، کاشی و سرامیک ، انواع پارچه ، انواع تنقلات ، پرده های توری ، ذوب مواد و تولید میلگرد و پروفیل و کامیون و کامیونت در آذربایجان شرقی فعال بوده اند رسیدگی شده و از مجموع ۳۰ واحد ورشکسته ۱۰ واحد احیا و ۱۸۰۰ کار گربه سر کار خود برگشته اند.که تنها در گروه ماشن آلات تراکتور سازی ایران نزدیک به ۳۰۰ نفر به سر کار خود برگشته اند و در شرکتهای دیگر از جمله تبریز کف کارخانه به صورت سه شیفته فعال بوده و به ۵ کشور هم صادرات دارد این در حالی است که برخی از این واحدها نزدیک به ۷ سال بود که تعطیل بودند.
وی می گوید: از مدیران ملی و استانی می خواهیم که در اجرای فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از تولید داخلی و اقتصاد مقاومتی با بررسی های کارشناسی و مشاوره های لازم و اعطای تسهیلات ارزان قیمت ترتیبی اتخاذ نمایند تا بتوانیم چرخ های تولید صنایع مشکل دار را با تجهیز و نو سازی و تزریق اعتبارات آنها را سرپا نگه داریم و از تعطیلی صنایع و بیکار شدن کارگران و تبعات ناشی از این مشکلات و بحران پیش آمده تحریم ها با سربلندی عبور کنیم .
وی تاکید می کند: البته اگر مدیران استانی همکاری لازم را نداشته باشند اقدامات قانونی و قضایی لازم را انجام می دهیم چنانچه در ماه های اخیر وبه دنبال عدم همکاری یکی از بانکها به صورت قانونی از این بانک دادخواهی شده است.