با نزدیك شدن به روزهای پایانی سال، عرضه میوه‌های نوروزی در مغازه‌ها و میادین استان آغاز شده و شهروندان برای خرید میوه‌های نوروزی راهی بازار می‌شوند. سیب، پرتقال و خیار جزو میوه‌های اصلی سبد خرید مردم استان محسوب می‌شود. درواقع باید گفت در دید و بازدیدهای نوروزی، این ۳ میوه پای ثابت همه ظرف‌های میوه‌ای است كه به مهمان تعارف می‌شود. در این میان سیب‌های قرمز و درشت و پرتقال‌هایی كه كیفیت خوبی داشته باشند مورد اقبال بیشتری هستند. این در حالی است که در ماه‌های اخیر عرضه پرتقال‌های یخ زده موجب دلسرد شدن مردم از خرید این میوه شده است. «یعقوب عظیمی» رئیس اتحادیه بارفروشان تبریز از جزئیات توزیع و كیفیت میوه‌های شب‌عید  گفت‌وگو می‌کند.

  • آیا مردم در شب‌عید، باكمبود میوه مواجه می‌شوند؟

میوه جزو اقلام پرمصرف در عید نوروز محسوب می‌شود. به همین دلیل جلساتی در زمینه كنترل بازار و حمایت از حقوق مصرف‌كننده میان اتاق ایران و سازمان جهاد كشاورزی برگزار شده و تدابیر مناسبی در این زمینه اندیشیده شده است. قسمتی از تأمین میوه شب‌عید برعهده سازمان جهاد كشاورزی استان است. به همین دلیل ذخیره‌سازی میوه برای ایام عیدنوروز از ماه‌های قبل آغاز شده و اكنون تمام میوه‌های مورد نیاز مردم به وفور در میدان‌های میوه‌فروشی تبریز موجود است. از طرفی، باتوجه به آخرین جلسه‌ هیأت عالی نظارت كه با حضور وزیران كشور برگزارشده بود، اعلام شد که اگر زمانی كمبود میوه احساس شود، قطعاً میوه‌های مورد نیاز در كمترین مدت زمان وارد خواهد شد. درحال حاضر برای حمایت از كشاورزان و باغ‌داران داخلی، نیازی به واردات میوه وجود ندارد و میوه مورد نیاز مردم حداكثر تا پایان سیزدهم فروردین ماه تا زمانی كه تقاضا در بازار باشد، توزیع می‌شود.

  • با توجه به اینکه پرتقال‌های موجود در بازار یخ زده و فاقد كیفیت بودند، وضعیت پرتقال‌های عید نوروز چگونه است؟

امسال به دلیل سرما‌زدگی در مناطق شمالی كشور، به بیشتر میوه‌های موجود درمناطق باغی وكشاورزی آسیب جدی وارد شد. به همین دلیل مردم رغبتی برای خرید میوه‌هایی از جمله پرتقال ندارند. به عبارتی می‌توان گفت مصرف پرتقال در مقایسه با سال گذشته كاهش یافته باتوجه به تمهیدات اندیشیده شده، درعید امسال پرتقال‌های باكیفیت و درجه یك از مناطق جنوبی كشور و برخی مناطق شمالی به استان وارد می‌شود. طبق بررسی‌های صورت گرفته، درحال حاضر بیش از۵۰‌ درصد پرتقال باغ‌های شمال كشور است.

  • آیا قیمت میوه در شب‌عید تغییر می‌كند؟

قیمت میوه را میزان تقاضا وعرضه تعیین می‌كند. بنابراین نمی‌توان قیمت را به‌صورت دقیق اعلام كرد. به‌طور معمول از۲۰ اسفند میوه‌های پرمصرف در ایام عید از جمله كیوی، سیب، پرتقال و میوه‌هایی از این قبیل وارد خواهد شد. درحال حاضر در میدان میوه وتره‌بار سیب به قیمت هر کیلو ۴ الی۵ هزار تومان، پرتقال بیش از ۳هزار تومان و كیوی ۳هزارتومان عرضه می‌شود. باتوجه به جلساتی كه در این زمینه برگزارشده است، قیمت میوه در شب‌عید چندان افزایش نمی‌یابد.

  • كیفیت میوه‌هایی كه در غرفه‌های سازمان میادین عرضه  می‌شود چگونه است؟

بیش از ۹۰درصد میوه‌های موجود در غرفه‌های سازمان میادین از میدان‌های میوه وتره‌بار تبریز تأمین می‌شود. باتوجه به كیفیت قابل توجه میوه‌های موجود در میدان میوه و‌تره‌بار و می‌توان گفت تمام میوه‌های موجود در غرفه‌های سازمان میادین از كیفیت قابل توجهی برخوردار هستند.

  • شهروندان برای تهیه میوه‌های مرغوب و با قیمت مناسب به كجا مراجعه كنند؟

درحال حاضر در تبریز۳ میدان میوه وتربار وجود دارد. علاوه براین، سازمان میادین در ایام نوروز بیش از ۳۰ غرفه میوه در مناطق مختلف شهر احداث می‌كند. مغازه‌های میوه‌فروشی نیز در نقاط مختلف شهر از ۱۵ اسفند در حال عرضه میوه‌های نوروزی هستند.

نویسنده: فرناز رنجبر / تبریز – خبرنگار