مدیر کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی در نشست خبری درحالی از بدهی میلیاردی به پیمانکاران خبر داد که به گفته وی سالانه ۲۷۰ میلیارد تومان برای نگهداری راه های همسنگ استان نیاز است اما اعتبار در نظر گرفته شده ۱۰۰ میلیارد تومان است که همه آن نیز تخصیص نمیابد.

توحید اخلاقی ، امروز در نشست خبری با اشاره به اقدامات اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی در یکسال اخیر گفت: ماموریتهای این اداره کل وسیع بوده و کارهای عمرانی گسترده ای در حیطه کاری خود دارد.
وی بیان کرد: طول بزرگراه های استان ۴۳۹ کیلومتر است و ۱۰۴۸ کیلومتر نیز راه های عادی بوده وراه های فرعی ۱۴۵۰ کیلومتر است و مجموع راه های ۳۰۱۶۶ کیلومتر می باشد.
اخلاقی افزود: طول راه های روستایی استان بیش از ۵ هزار کیلومتر است و کل راه های استان ۱۰۴۲۰ کیلومتر میباشد.
وی یادآورشد: طول راه های همسنگ استان ۲۷ هزار کیلومتر میباشد و با توجه به قیمت گذاری بر هر کیلومتر جاده ۲۷ هزار میلیارد تومان سرمایه راه های استان است وراه داری در زمینه مرمت راه های وظیفه دارد.
وی ادامه داد: در احداث بزرگراه ها ۲۰ میلیارد تومان هزینه کرده ایم و درراه های توسعه ای نیز ۱۳ میلیارد هزینه نموده ایم و در ارتباط با رو کش راه ها نیز هزینه هایی به صورت مستمر و بر اساس برنامه ریزیها اختصاص میابد.
وی از نمک پاشی ۳۸ تن نمک در جاده های استان خبر داد و گفت: برای نگهداری راه های استان ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است و این در حالی است که برای نگهداری هر کیلومتر راه همسنگ ۱۰۰ میلیون تومان هزینه نیاز داریم و بر همین اساس سالانه ۲۷۰ میلیارد تومان نیاز داریم و با توجه به کمبود اعتبارات سعی داریم تا اولویت بندی انجام شود.
وی بیان کرد: باید توجه ویژه های به راه های استان صورت گیرد ولی تخصیص اعتبارات به صورت کامل صورت نمی گیرد و این در حالی است که برای تامین امنیت جان مسافران و خودروها باید تخصیص اعتبارات کامل باشد.
اخلاقی در ادامه با اشاره به واحدهای مسکن مهر مشکل دار در استان گفت: در سال جاری تلاش داریم تا این واحدهای مشکل دار به اتمام برسد و در حال حاضر ۷ مرکز آموزشی به صورت مدرسه در حال ساخت در شهرهای جدید استان به غیر از شهر جدید سهند است.
وی اضافه کرد: ۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان هزینه برآورد شده این مدرسه ها بر اساس موافقت نامه ها است و ۵ واحد فرهنگی و مذهبی نیز در حال احداث می باشد و یک مرکز تجاری نیز در حال ساخت می باشد و در صورتی که علاقمندی وجود داشته باشد می توانیم زمین مناسب در اختیار سرمایه گذار قرار دهیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به اشاره به مطالعه شهرهای جدید در استان اشاره کرد و افزود: علاوه بر شهر شهریار که مصوبه دارد شهر دیگری نیز در حال بررسی و مطالعات است که در شهر شهریار حدود ۹۰ هزار نفر اسکان میابند که در فازهای بعدی تا ۲۵۰ هزار نفر نیز پیش بینی شده اند.