رئیس اتاق بازرگانی تبریز از برگزاری بیست و یکمین همایش ملی صادرات غیرنفتی روزهای ۱۴ و ۱۵ آذرماه در محل تالار پتروشیمی تبریز خبر داد.
به گزارش صنعت تبریز به نقل از فارس، صمد حسن‌زاده عصر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: همایش ملی صادرات غیرنفتی به مانند ۲۰ سال گذشته با حضور مقامات کشوری و وزرای صنعت، معدن و تجارت، اقتصاد و دارایی، ریاست بانک مرکزی و مسئولان عالی رتبه استانی در تبریز برگزار می‌شود تا در مورد مسائلی که در حوزه صادرات و موانع فضای کسب و کار وجود دارد بحث و تبادل نظر صورت گیرد.

وی افزود: این همایش روزهای شنبه و یکشنبه از ساعت ۹ صبح تا یک بعد از ظهر با محوریت توسعه اقتصادی ایران بعد از تحریم برگزار می‌شود.

حسن‌زاده در ادامه صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: حرکت دیپلماسی موفق ایران در مذاکرات هسته‌ای نشان داد هیچ گاه جمهوری اسلامی ایران به دنبال جنگ و خونریزی نبوده بلکه هدفش توسعه سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و حفظ حقوق حقه ملت‌ها و همسایگان خود است.

رئیس اتاق بازرگانی تبریز اضافه کرد: روی این اصل شاهد تمایل روزافزون هیئت‌های تجاری کشورهای مختلف برای حضور در ایران هستند که بیشتر از طریق اتاق تهران به ایران مراجعه می‌کنند و در تمام حوزه‌های نفت و پتروشیمی، راه و شهرسازی، احداث هتل و مجتمع‌های گردشگری و … تمایل به سرمایه‌گذاری دارند.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه تا امروز چندین هیئت از ترکیه، ایتالیا، چین، فرانسه، آلمان و انگلستان به تبریز هم مراجعه کرده‌اند، اذعان داشت: هیئت‌ها بیشتر حالت مطالعه وضعیت جمهوری اسلامی ایران را دارند و با توجه به امنیت اقتصادی و سیاسی که با وجود سایر کشورهای منطقه در ایران وجود دارد، می‌خواهند بدانند به چه شکل می‌توانند در اینجا سرمایه‌گذاری کنند.

وی یادآور شد: تا امروز چندین تفاهم‌نامه مابین واحدهای تولیدی، دانشگاه‌ها و سایر ارگان‌ها امضا شده و در حال پیگیری هستیم تا بتوانیم از رفت و آمد هیئت‌های خارجی بیشترین نتیجه را بگیریم.

حسن‌زاده تصریح کرد: اعتقاد داریم در استان آذربایجان‌شرقی ظرفیت‌های بزرگی وجود دارد و سازمان‌های ذیربط پیگیری‌های لازم را برای استفاده از این ظرفیت‌ها انجام می‌دهند تا بتوانیم در دوران پسا‌تحریم به بیشترین دسترسی‌های تجاری و سرمایه‌گذاری دست یابیم.

وی با اشاره به موانع و مشکلات احتمالی پس از تحریم ممکن مانند واردات بی‌رویه کالاهای خارجی و تصاحب بازار ایران توسط تولیدکنندگان خارجی متذکر شد: سیاست‌گذاری‌های اقتصادی کشور به گونه‌ای است که هیچ‌گونه اجازه سوء استفاده را نخواهیم داد و تمام مقررات کشور برای توسعه اقتصادی کشور خواهد بود.

رئیس اتاق بازرگانی تبریز ابراز داشت: مراودات تجاری ما با کشورهای خارجی بیشتر برای نوسازی صنایع، ارتقاء جایگاه صنایع و بهره‌مندی از تکنولوژی روز دنیا برای توسعه و نوسازی کارخانجات داخل خواهد بود.