مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی گفت: آذربایجان شرقی جزء ۱۲ استان هدف برای برگزاری آیین های نورزوی انتخاب شد.
به گزارش صنعت تبریز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛فرزین حق پرست با اشاره به اینکه در نشست هماهنگی شورای سیاست گذاری طرح ملی جشن نوروز ۱۲ استان کشور با توجه به شرایط اقلیمی و ویژگی های قومی و فرهنگی به عنوان استان هدف برای اجرای نمادین آیین ها و سنت های نوروزی معرفی شده اند افزود: ، آذربایجان شرقی جزو استان های هدف معرفی شده برای برگزاری آیین های نوروزی در قالب ‘ نوروز بازارها ‘ شد.

وی در رابطه با این انتخاب گفت: آذربایجان شرقی به عنوان مرکزیت منطقه شمال غرب کشور در این طرح انتخاب شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با تاکید بر اهمیت نوروز و آیین های مرتبط آن با توجه به ثبت آن در فهرست میراث معنوی جهان گفت: حفظ آیین های نوروز و شیوه برگزاری این مراسم ها مهمترین بخش از میراث ناملموس به شمار می روند و لازمه ماندگاری نوروز در فهرست جهانی میراث معنوی یونسکو زنده نگاه داشتن سنت های مرتبط با آن است.

وی یاد آورشد : متاسفانه آیین های نوروزی میان روزه مره گی ها رنگ باخته و حتی به فراموشی سپرده شده اند.

فرزین حق پرست اعلام کرد در طرح ملی نوروز بازارها ۱۲ استان هدف به نمایندگی از چندین منطقه و استان کشور آداب و رسوم و آیین های نوروزی منطقه خود را به شکل نمادین اجرا می کنند تا این سنت های ارزشمند و زیبا در نزد افکار عمومی جامعه احیا و معرفی شوند.

وی با بیان اینکه تمامی سازمانهای مردم نهاد و دولتی در برگزاری آیین ها و دستیابی به اهداف این طرح ملی سهیم هستند گفت: این حرکت ارزشمند در جهت حفظ، احیا و معرفی فرهنگ، آداب و آیین های نوروزی است و می تواند به عنوان جاذبه های فرهنگی در توسعه گردشگری استان تاثیر گذار باشند.

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی خاطر نشان کرد : زمان پیش بینی شده برای برگزاری این طرح ملی نیمه دوم اسفند ماه خواهد بود.