در حالی که با صدور حکمی از سوی دبیر شورای‌ عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، جمشید تقی‌زاده به عنوان هفتمین مدیرعامل جدید سازمان منطقه آزاد ارس منصوب شد برخی رسانه ها سعی کردند تا این تغییر در مدیریت را به عنوان یک حرکت سیاسی و تغییر مدیریت یک اصولگرا معرفی کنند.
به گزارش صنعت تبریز ، اکبر ترکان، جمشید تقی‌زاده را به عنوان رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی ارس منصوب کرده و قرار است مراسم تودیع و معارفه روز یکشنبه برگزار شود.

جمشید تقی‌زاده در تیرماه ۹۳ به مدت سه سال به عنوان عضو غیرموظف هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس معرفی شده بود.
مهرماه ۹۲ بود که محسن عرب‌باغی به عنوان مدیرعامل منطقه آزاد ارس منصوب شد و بنا بر این این انتخاب پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و یکی از اولین تغییرات مدیریتی استان از زمان روی کار آمدن دولت روحانی بود و عرب باغی فرد منتخب دولت احمدی نژاد نبوده است.
محسن خادم‌عرب‌باغی اوایل سالجاری تحت عمل قرار گرفت و یک دوره استراحت مطلق دو ماهه پزشکی را به دلیل عمل جراحی قلب گذرانده بود.
در غیاب وی فرخ مسجدی قائم مقام منطقه آزاد ارس مدیریت این منطقه را بر عهده داشت.

با نگاهی به تاریخچه تحولات مدیریتی ارس به مسئله جالبی می رسیم و آن بی مهری سکان مدیریتی به ارس به مدیران خود است :
میلانی، نماینده سابق تبریز نخستین مدیر منطقه آزاد ارس است که چند ماه پس از انتصاب به دلیل اعتراض به مصوبه محدوده منطقه آزاد ارس استعفا داد.

علی جلیلی که قائم مقام میلانی نیز بود، دوم اردیبهشت ۱۳۸۵ به عنوان مدیرعامل منطقه آزاد ارس انتخاب و بیش از ۱٫۵ سال در این سمت مدیریت کرد تا اینکه بیست و سوم مهرماه ۱۳۸۶ عباس رنجبر، فرماندار شهرستان مرند به عنوان مدیرعاملی منطقه آزاد ارس انتصاب شد.

عباس رنجبر بهمن ۱۳۸۹ صندلی مدیریتی منطقه آزاد ارس را به علیرضا مقیمی، مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد و نیاوران تحویل داد، اما مقیمی بیش از چند ماه نتوانست در این پست مدیریت کند که خرداد ۱۳۹۰ توسط مجتمع قضایی کارمندان دولت به دلیل مسائل مالی دستگیر شد و منطقه آزاد ارس چند ماه بدون متولی اداره شد و در این مدت صادق نجفی همزمان با داشتن پست مدیریتی بازرگانی آذربایجان‌شرقی سرپرستی اداره منطقه آزاد ارس را نیز به بر عهده داشت تا اینکه مهر ۱۳۹۱ به عنوان مدیرعاملی منطقه آزاد ارس انتصاب شد.

از مهرماه ۹۲ نیز محسن عرب‌باغی به عنوان مدیرعامل منطقه آزاد ارس منصوب شد که این دوره مدیریتی پس از دوران مدیریتی رنجبر طولانی ترین دوران مدیریتی ارس به شمار می رود.
آنچه در این میان مهم است ضرورت پرداختن به توان بالقوه منطقه آزاد ارس برای توسعه و پیشرفت استان و کشور و ایفای نقش برای خروج از بحران است به نحوی که بتوانیم نقش مهم آن را در حل معضلات اساسی تجاری ببینیم
تقی زاده در حالی سکان مدیریتی این منطقه را بر عهده می گیرد که در شرایط پسا تحریم ارس باید سردمدار تحول اقتصادی در منطقه باشد و سرمایه گذارانی راکه در پشت مرزها صف بسته اند را میزبانی کند.
جمشید تقی‌زاده مدیرعامل جدید سازمان منطقه آزاد ارس به عنوان هفتمین مدیر منطقه ارس، پیش از این ریاست هیئت مدیره صندوق بازنشستگی کشوری، مدیریت تربیت‌بدنی استان‌های تهران و آذربایجان‌شرقی، عضویت در هیئت مدیره باشگاه ماشین‌سازی تبریز و شهردار و فرماندار میانه را بر عهده داشته است.