مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان شرقی گفت: از مجموع ۲۸۳ پرونده مطرح شده در مورد فسخ قرارداد واحدهای صنعتی تنها ۹ درصد منجر به فسخ قرارداد شده است.

سید مرتضی نیرومند اسکویی ، در گفتگو با صنعت خبرلری با بیان اینکه در حال حاضر در اکثر شهرک های صنعتی مشکل چندانی درزمینه تحویل زمین گفت: تنها در شهرک شهید سلیمانی مشکلاتی وجود دارد که به علت وجود معارض های مختلف است و حتی یک  مورد معارض برای کل شهرک پیدا شده که باید مراحل قضایی طی شود و این مشکل هم در قطعات محدودی نمود پیدا کرده است . قطعه های این شهرک از متری ۶۹ هزار و ۵۰۰ تومان واگذار شده اما در حال حاضر قیمت هر متر زمین در این شهرک حدود ۳میلیون تومان است.

وی ادامه داد: عده ای به علت افزایش قیمت زمین و ارزش افزوده بالا به دنبال سود جویی و دلالی هستند که ما هم با توجه به وظیفه قانونی باید دراین زمینه ورود کنیم و قراردادهایی که منجر به احداث واحد صنعتی نشده را فسخ کنیم هرچند که فسخ نیز به سادگی صورت نمی گیرد و مراحل مختلف و متعددی دارد و فرد می تواند درمراحل مختلف نسبت به این موضوع اعتراض کرده و طبق حق قانونی خود به آن اعتراض کند.

وی تصریح کرد: دولت از واگذاری ارزان قیمت زمین در شهرک های صنعتی به دنبال حمایت از تولید است و فرد حق فریز کردن و بالا بردن قیمت زمین را ندارد و دراستان هم بنا به گفته رئیس کل دادگستری استان خرید و فروش زمین در شهرک های صنعتی ممنوع است ولی مشاهده شده که فردی ۱۰ سال قبل زمینی خریده ولی در این مدت هیچ اقدامی صورت نگرفته و بر این اساس قرار داد را به داوری ارجاع میدهیم تا روند فسخ قرارداد و واگذاری زمین به تولید کنندگان واقعی طی شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان شرقی گفت:  از سال ۹۷ به طور جدی در زمینه بررسی قرار دادها ورود کرده ایم و در سال ۹۷ از مجموع ۱۲۹ پرونده ۶۹ پرونده منجر به صدوررای شده و در سال ۹۸  از مجموع ۳۶۴ پرونده ۱۳۰ مورد منجر به فسخ شده و در سال ۹۹ نیزدر  مجموع ۲۸۳ پرونده مطرح شده در مورد فسخ قرارداد واحدهای صنعتی تنها ۹ درصد منجر به فسخ قرارداد شده و در مجموع ۱۲۰ هکتار در شهرک های صنعتی استان فسخ قرار داد شده است.

وی خاطر نشان کرد: به خاطر این اقدام و جدیت شهرک‌های صنعتی آذربایجان شرقی ساخت و ساز در این شهرک ها سرعت گرفته و خود واحدها هم از این اقدام قدردانی می کنند چرا که موجب آبادانی این شهرک ها شده و در حال حاضر در شهرک شهید سلیمانی و آخولا ساخت و سازواحدهای صنعتی  به شدت بالا رفته است.

وی با بیان اینکه رانت بزرگی درتفاوت قیمت اولیه و فعلی زمین در شهرک های صنعتی ایجاد شده گفت: برخی فشارزیادی به ما وارد کرده اند و در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی و جلسات دیگر حتی در سطح وزارتخانه این موضوع را پیگیری کرده اند تا نتوانیم قراردادها را فسخ کنیم اما بنا به وظیفه قانونی باید با جدیت این روند را دنبال کنیم تا زمینه سرمایه گذاری و تولید دراستان مهیا شود.

نیرومند با بیان اینکه آذربایجان شرقی رتبه ۱۱ در زمینه فسخ قراردادها در کشور را دارد تاکید کرد: فاصله معنا داری با دیگر استانها در این زمینه داریم و در حقیقت باید تعداد بیشتری قرار داد را فسخ می کردیم وبر این اساس مسئولان ارشد کشوری در وزارت صمت تاکید دارند که هر سه ماه یکبار روند بازنگری در قرار دادها صورت گیرد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان شرقی اظهار داشت: متاسفانه به جای اینکه مطالبه بخش صنعت استان و فعالان بازرگانی از ما این باشد که چرا قراردادها را پس از ۱۴ سال فسخ نکرده اید وبرای این مسئله بازخواست شویم بلکه از ما خواسته می شود که فرصت بیشتر هم در اختیار افرادی قرار دهیم که هیچ برنامه ای برای تولید ندارند.

وی با بیان اینکه دراستان حمایت خوبی از سوی مسئولان و نمایندگان مجلس وجود دارد ، عنوان کرد: رئیس کل دادگستری استان با جدیت دراین زمینه ورود کرده  واز مابررسی  و معرفی به داوری برای فسخ را خواستار شده و نمایندگان هم در این زمینه مجاب شده است.

نیرومند با انتقاد از ضعف زیر ساختهای برق و آب در استان گفت: ضعف این زیر ساختها در حوزه برق موجب شده تا نتوانیم به صنعتگران جوابگو باشیم ، متاسفانه آذربایجان شرقی جزو ضعیف ترین استانها در حوزه برق است و حتی در مقایسه  با استان همجواری مانند زنجان وضعیت بسیاربدتری داریم که با این وضعیت نمی شود کار چندانی کرد.