با گذشت بیش از ۴ ماه از وعده رئیس جمهور برای کمک اضطراری و اورژانسی به صنایع آذربایجان شرقی و تصویب تسهیلات ۳ هزار میلیاردی در سفر استانی رئیس جمهور بانکهای استان از اعطای تسهیلات مصوب به بهانه های مختلف خوداری می کنند.
به گزارش صنعت تبریز ، ۲۹ اردیبهشت ماه سالجاری حجت الاسلام دکتر حسن روحانی رئیس جمهور ، در سفر به آذربایجان شرقی و در مصوبات سفر فرمان کمک فوری به واحدهای صنعتی بحران زده آذربایجان شرقی را به میزان ۳۰۰۰میلیارد تومان صادر کرد ، فرمانی که در همان مرحله صدور و ابلاغ ماند و اکنون در حالی که وارد ماه پنجم این مصوبه دولت شده ایم که بنا به گفته مسئولان استانی و مدیران واحدهای صنعتی این تسهیلات پرداخت نشده اند و حدود ۱۲۰۰ واحد صنعتی در انتظار دریافت این تسهیلات هستند.
بنا به اعلام مسئولان کشوری بانکهای عامل استانی مشخص شده اند و میزان تعهدات هریک از این بانکها نیز اعلام شده اما اینبار بانکهای آذربایجان شرقی هستند که در کیسه را تنگ گرفته اند و حتی در این میان بانکهای تهران بهتر از بانکهای استانی عمل می کنند و آنگونه که مدیران واحدهای صنعتی بخش خصوصی می گویند دریافت وام از بانکهای پایتخت به مراتی راحت تر از بانکهای استانی است.
در این میان اظهار گلایه و حتی درخواست و خواهش مسئولان دولتی از شعب استانی هم چاره ساز نبوده و دعوتهای پیاپی از بانکها برای حضور در جلسات به سنگ و قلاب کردن مدیران واحدهای صنعتی منجر شده و حتی نامه های ارسالی مدیران دولتی به بانکها گاه با تمسخر و بی اعتنایی مواجه می شود.
آنچه که در این میان رخ می دهد بازی با آبروی رئیس جمهور کشور است که وعده های وی عملا به فراموشی و بی اعتنایی سپرده می شود و در مرحله دوم توقف چرخ تولید کارخانه های استانی و بیکاری بیشتر کارگران است.
البته بانکها حق دارند تا نگران بازگشت سرمایه های خود باشند اما در شرایط فعلی کشور و استان حمایت تسهیلاتی و پذیرش حداقلی از ریسک انتظار قابل قبولی از بانکها است.

سید مرتضی احمدپور