از ۹۵ واحد تولیدی فولاد، ۲۴ واحد به‌طور كامل در استان فعال هستند. مابقی یا به صورت نیمه‌فعال کار می‌کنند یا به طور کامل تعطیل شده‌اند. كل تولید فولاد استان با همین واحدهای فعال و نیمه فعال بیش از ۶/۵ میلیون تن برآورد شده است.
علاوه بر این، در حال حاضر برای ۵ هزار نفر در صنعت فولاد با سرمایه‌گذاری ۲۵ هزار میلیارد ریال شغل ایجاد شده است. اما با وجود  این ظرفیت‌های بالقوه، تكنولوژی حال حاضر صنعت فولاد كشور به‌خصوص صنعت فولاد آذربایجان شرقی با تكنولوژی روز دنیا فاصله بسیار دارد.
برای رقابت صنایع فولاد استان در بازارهای جهانی نیاز است كه با بهره‌مندی از دانش فنی، تكنولوژی‌های تولید فولاد به‌روزرسانی شود. در این زمینه با «كریم رحیمی»، یكی از فعالان صنعت فولاد استان گفت‌وگو کردیم.

  • اهمیت توسعه صنعت فولاد در استان تا چه اندازه است؟

صنعت فولاد به‌عنوان صنعت پایه و مولد، همواره نقش مؤثری در رشد و توسعه صنایع دیگر ایفا می‌كند.
صنعت فولاد به‌عنوان صنعتی استراتژیك و تأثیر‌گذار در کشورهای پیشرفته شناخته می‌شود، تا جایی که در جهان كنونی میزان توسعه كشورها با رشد و توسعه صنعت فولاد رابطه متوازنی دارد و بی‌شك مصرف سرانه فولاد یكی از شاخصه‌های توسعه و رونق كشورهاست. این موضوع نشان دهنده اهمیت توسعه و گسترش این صنعت در پیشرفت استان است.

  • برای رقابت صنایع فولاد در بازارهای جهانی چه راهكارهایی پیشنهاد می‌كنید؟

به‌روزرسانی تكنولوژی و دانش فنی صنعت فولاد می‌تواند در حفظ موقعیت رقابتی فولاد در بازارهای جهانی مؤثر واقع شود. صنعت فولاد كشور باید برای رقابت در بازارهای بین‌المللی، از فناوری‌های نو و پیشرفته بهره‌مند شود. از این رو اکنون عزم عمومی برای حل مشكلات صنعت فولاد استان جزم شده است. صنعت فولاد استان یكی از صنایع تأثیرگذاری است كه ارتباط مستقیمی با رشد اقتصادی دارد.

  • وضعیت صنایع فولاد استان را چگونه می‌بینید؟

با وجود تعطیلی بخش زیادی از واحدهای فولادی در آذربایجان شرقی، این استان فرصت‌ها و مزیت‌هایی برای توسعه صنایع فولاد و صادرات آن دارد. نزدیكی به كشورهای خارجی، وجود بازار مناسب در داخل و خارج استان و دسترسی به راه‌های مواصلاتی مانند راه‌آهن و جاده‌های ترانزیتی از این مزیت‌ها است. وجود صنایع پایین دستی و مادر در استان و تبریز، مزیت نسبی استان در توسعه صنایع فولاد و به‌خصوص فولاد آلیاژی به شمار می‌رود.

  • صنایع فولاد استان چه مشكلاتی دارد؟

فولاد‌سازان استان مشكلات زیادی چه در داخل و چه در خارج واحد دارند. مشكلات داخلی شامل سرمایه‌گذاری و درآمدزایی می شود و مشكلات خارجی به موضوع رقابت‌پذیری در عرصه بین‌المللی بازمی‌گردد.
اگر صنایع فولاد استان تكنولوژی و دانش فنی خود را به‌روز كند، فولاد استان قابل رقابت در سطح بین‌المللی خواهد بود. مدیران و صاحبان صنایع فولاد باید به اهمیت و ضرورت توسعه پایدار این صنعت توجه ویژه‌ای داشته باشند.
از دولت نیز انتظار داریم كه از لحاظ حمایت‌های فنی و اعتباری این صنعت رامورد توجه قرار دهد. كمبود نقدینگی یكی دیگر از مشكلات صنایع فولادی استان است. اكثر كارخانه‌های فولاد به نوعی با سیستم بانكی درگیر هستند و این مشكل هنوز هم پس از طی سال‌ها حل نشده است. ركود صنعت ساختمان و ركود صنایع ماشین سازی، صنعت فولاد را هم با ركود مواجه كرده است.