جوانان با صنعت مد ایرانی قهرهستند؟

رئیس کارگروه مد و لباس گفت: در دستور کار سال ۹۵ ما این است که توانمندسازی صنعت مد را بالا ببریم. این توانمندسازی لزوماً منابع مالی نیست. از آموزش به فروشندگان گرفته و فاکتورهای متعددی که صنعت مد را دربرمی‌گیرد.

قبادی در گفتگویی بر ضرورت تقویت صنعت مد در کشور برای برند سازی داخلی موفق تاکید کرد.

 سوال : همه کشورهای صاحب سبک در پوشاک، مثل ایتالیا، آمریکا و اسپانیا به دلیل بحران جهانی و افزایش هزینه‌های تولید، تولید‌کنندگان بزرگ پوشاک همچون «مارکس‌اند اسپنسن»، «دی‌اند‌ای» و «آدولفو دومینگوئز» در فصل‌های مختلف فروش چند دور متوالی حراج قیمتی دارند و برای ماندن در بازار جهانی تولیدات خود را با قیمتی بسیار پائین‌تر از گذشته به فروش می‌رسانند. اما اینجا قیمت پوشاک به‌جای کاهش؛ همواره در مسیر افزایش است و حراج‌های برندها هم در واقع تخفیف در سود آنهاست. کارگروه مدولباس چه اندازه مسیرهای فروش حرفه‌ای را به تولیدکنندگان و طراحان پوشاک ایرانی یادآور شده است؟

جواب : یک استانداردی را بعضی برندهای بزرگ دنیا برای خودشان دارند. بیش از هرچیز رفتار حرفه‌ای را باید تسری دهیم. این اسمش حراج یا تخفیف نیست. تحقیقاتی که در حوزه‌ی بازار صورت گرفته، چون حرفه‌ای رفتار کردند، تصورتان بر این است که بخش عمده‌ای از محصولات را تخفیف می‌دهند، صرف‌نظر از اینکه کم یا زیاد است. تحقیقی را یکی از گروه‌های دانشگاهی ما روی یکی از برندها انجام دادند و مشخص شد که پانزده درصد از حجم عرضه‌اش را در قالب مراحل مختلف تخفیف قرار داده. این یعنی رفتار حرفه‌ای. یعنی از اول می‌داند که شروع مجموعه‌ی جدید محصولاتش چه زمانی است. بخشی از آن پانزده درصد هم در نمایش عمومی است که ما فکر می‌کنیم خیلی زیاد است. بخشی از آن پانزده درصد باقی مانده در مراحل بعدی است که به قسمت عمده فروشی می‌رود.

کاری که ما دنبال می‌کنیم آموزش برندسازی است. در دستور کار سال ۹۵ ما این است که توانمندسازی صنعت مد را بالا ببریم. این توانمندسازی لزوماً منابع مالی نیست. از آموزش به فروشندگان گرفته و فاکتورهای متعددی که صنعت مد را دربرمی‌گیرد. یکی از این فاکتورها تخفیف و حراج است که باید به آن توجه شود. الان وضعیت خیلی بهتر از گذشته شده. اتحادیه‌های مرتبط ما به این حراج‌ها نظارت جدی دارد. قطعاً قبل از آن ارزیابی و نظارت می‌شود و طبیعتاً نیاز به آموزش‌های حرفه‌ای دارد. به قول شما با نسخه پیچیدن و دستورالعمل نوشتن این کارها انجام نمی‌شود. شاید بیشتر اوقات براساس یک روش سنتی آن حراج و تخفیف‌ها صورت می‌گیرد. در صورتی که این در دنیا یک روش حرفه‌ای است و حتی ممکن است آن فروشنده بعد از تخفیف هم به منافع خودش نرسد.

سوال : چه شاخص‌هایی را برای رسیدن به این هدف تعیین کرده‌اید؟

 

ما یک سلسله شاخص را برای شناسایی و معرفی مراکز عرضه‌ی لباس ایرانی تعیین کردیم که کارشناسان ارزیابی می‌کنند و در فهرست ارزیابی قرار می‌گیرند. این مراکز در پایگاه اطلاع‌رسانی ایران مد، قابل دسترسی است. در طول سال‌ این‌ها کار می‌کنند. در حال حاضر هزارو پنجاه مرکز در تهران و شهرستان‌ها وجود دارد. نظارت روی مد، کیفیت و هم قیمت وجود دارد. شاخص‌های ما با الگوهای ایرانی و اسلامی منطبق است. عمدتاً این مجموعه که شناسایی شده، مجموعه‌ی همراهی هستد. خودشان ساز و کارهای اولیه‌ی پاسخگویی را دارند. انگیزه‌هایشان همه جانبه است و منافع مردم را در نظر می‌گیرند. به نوعی این گروه، گروه تأثیرگذاری در جامعه‌ی ما هستند.