شهرک دفاع مقدس با عنوان پارک موزه شمیم پایداری درشرق  تبریز با ورود بخش خصوصی و سرمایه گذاران نه تنها یک شهرک فرهنگی بلکه مجموعه ای منحصر به فرد از هنر و فرهنگ ، تفریح و خرید آسان خواهد بود

به گزارش صنعتیمیز ، تصورات از شهرک دفاع مقدس در تبریز باید فراتر از مجموعه ادوات نظامی و تصاویری ازهشت سال دفاع مقدس باشد چرا که این مجموعه بزرگ خواهد توانست در سالهای آتی نقشی ارزنده در غنی سازی اوقات فراغت شهروندان تبریزی و نیز رفع نیازهای مختلف اقتصادی و اجتماعی و البته فرهنگی و تفریحی داشته باشد.
این مجموعه در منطقه شرق تبریز واقع شده و با تکمیل شهرک خاوران و باتوجه به جمعیت قابل توجه ساکن در شرق تبریز و توسعه روز افزون شهر در این بخش محلی مناسب برای گذراندن اوقات شهروندان خواهد بود.
احداث این شهرک از ۲۰ سال گذشته آغاز شده وبنا به گفته سردار عزت الله جعفری ،مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آذربایجان‌شرقی به کندی پیش می رود و بودجه های لازم برای توسعه آن در نظر گرفته نمیشود و این در حالی است که  مجموعه شرق تبریز به شدت نیازمند تکمیل این پروژه است.

وی با اشاره به کمبود اعتبارات مالی در زمینه تکمیل پارک موزه دفاع مقدس میگوید:   این پروژه از ۲۰ سال قبل آغاز شده ولی اعتبارات کافی نیست و هر چند سال گذشته ۷۰۰ میلیون تومان بودجه اختصاص یافته بود  اما تنها نامه‌اش را دیدیم و از اعتبار خبری نیست.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آذربایجان‌شرقی یادآور میشود: با توجه به عدم تخصیص بودجه کافی و در صورت تداوم این روند، افتتاح باغ موزه دفاع مقدس ۲۰ سال دیگر به طول می‌انجامد و هنوز روی بودجه وعده داده شده دولت برای باغ موزه را ندیدیم.

جعفری خواستار توجه بیشتر نمایندگان مجلس ، مسئولان شهر و استان و نیز اعضای شورای شهر برای تکمیل هرچه سریعتر این پارک موزه است.

این مجموعه دارای بخشهای مختلفی است  و بنا به گفته مسئولان شهرداری منطقه ۲ تبریز  در حال حاضر موزه آن در مراحل نهایی بوده و عملیات اجرائی ساختمان موزه دفاع مقدس در پنج‌هزار و ۶۰۰ مترمربع زیربنا در ارتفاعات پارک شمیم پایداری با صرف اعتباری نزدیک به ۷۰ میلیارد ریال با رشد فیزیکی ۸۰ درصدی در حال اجرابوده و در ۵ طبقه در حال احداث است، همچنین  احداث کتابخانه و موزه دفاع مقدس به شکل هشت وجهی برگرفته از معماری اسلامی، بعنوان یکی از بی‎‏نظیرترین پروژه‎های کشور محسوب می‎شود.

یک باب پارکینگ با ظرفیت ۱۵۰دستگاه خودرو، سالن اجتماعات ۴۸۰ نفره، رواق‎های حکاکی شده با آیات قرآنی به همراه مفاهیم دفاع مقدس جهت استفاده در نمای ساختمان موزه، دو آبنما، احداث سردرب ورودی از طرف خیابان استاد معین، مسیر ویژه معلولین و جانبازان برای دسترسی آسان به ساختمان موزه از سایر امکاناتی است که برای تجهیز موزه دفاع مقدس ایجاد می‌‎شود.
اما بنا به گفته مسئولان این مرکز استارت برای سرعت گرفتن پروژه آغاز شده و شهرک دفاع مقدس با عنوان پارک موزه شمیم پایداری در تبریز با ورود بخش خصوصی و سرمایه گذاران با سرعت به پیش می رود.
در نظر گرفتن مجموعه های هایپر مارکت ، مراکز تفریحی و فرهنگی با الگو گرفتن از دفاع مقدس ، پارک و آب نماهای مختلف و دریاچه مصنوعی در کنار شهرک های آموزشی برای کودکان بخشی از قابلیت های پیش بینی شده برای این مجموعه است.

مدیران این مرکز اعلام کرده اند که فعالیت های خود را از این پس گسترده تر کرده و در راستای عملیاتی کردن پروژه با توان مردمی و بخش خصوصی اقدام خواهند کرد، تصمیمی که بی شک موجب ابهام زدایی از مردم شده و زمینه را برای تسریع در این پروژه بزرگ فراهم می کند.

مردم منطقه شرق  تبریز و به خصوص منطقه  شهید یاغچیان و شهرک پرواز و گلشهر تبریز نیز معتقدند هرچند اجرای عملیاتهای ساختمانی در این شهرک به واسطه مرتفع بودن آن همراه با گرد و غبار است اما با تسریع در اتمام آن خواهند توانست منطقه ای زیبا و سالم را از نظر فرهنگی و تفریحی داشته باشند.

به باور بسیاری از خانواده های متدین این منطقه نبود فضاهای فرهنگی کافی موجب می شود تا اوقات فراغت فرزندان و خانواده های شرق تبریز به خوبی پر نشده و با فرا رسیدن فصل تابستان ضروت تکمیل این پروژه بیشتر احساس می شود.

سخن آخر….

تکمیل پارک موزه دفاع مقدس در تبریز که با عنوان شمیم پایداری در بین مردم مشهور شده بدون منابع غیر دولتی و سرمایه گذاری امکان پذیر نخواهد بود و با توجه به همت و رویکرد مسئولان بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آذربایجان‌شرقی میتوان به حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی امید بیشتری داشت و از این فرصت برای ارتقای وضعیت فرهنگی و اجتماعی در شرق تبریز که بخش قابل توجهی از جمعیت متوسط  این شهر را به خود اختصاص داده بهره برد.

بی تردید همراهی مسئولان شهری و دادن امتیازهای لازم برای ورود سرمایه گذاران در کنار طراحی مناسب فضاهای تفریحی و گردشگری از الزاماتی است که می تواند پارک موزه دفاع مقدس را به عنوان یک مرکز جامع فرهنگی ، تفریحی و گردشگری برای دهه های آینده نیز مطرح کند.

سید مرتضی احمدپور