به گزارش صنعت تبریز ، در حالی که اظهارات مختلفی در مورد علت تغییر مدیریت منطقه آزاد ارس علی رغم عدم میل باطنی مدیر عامل این منطقه شنیده می شود اکبر ترکان دبیر شورای عالی مناطق آزاد که از وی به عنوان اصلی ترین عامل این تغییر یاد می شود در اظهار نظری به بیان ماموریت منطقه آزاد ارس پرداخته است.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد که در همایش تامین مالی و جذب سرمایه گذاری خارجی در ایران پسا تحریم سخن می گفت، با بیان اینکه هم اینک ۷ منطقه آزاد فعال در کشور وجود دارد ، وظایف و اهداف تخصصی پیش روی هر یک از این مناطق را تشریح کرد.

ترکان گفت‌: سعی کرده ایم هر یک از این مناطق با توجه به ظرفیت های منطقه ای و بالقوه ، وظایف و اهداف تخصصی خود را دنبال کند. منطقه ‌آزاد ماکو نقش توسعه فعالیت ایران و ترکیه را بر عهده خواهد گرفت.

ترکان ادامه داد: روسای جمهوری دو کشور تجارت کنونی ۱۵ میلیاردی را به ۳۰ میلیارد دلار هدف گذاری کرده اند که این منطقه می تواند نقطه کانونی توسعه تجارت ایران و ترکیه باشد.

وی افزود‌: در منطقه آزاد ارس به دنبال کار با کشورهای حوزه قفقاز و توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی با آنها هستیم.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد گفت: این منطقه همچنین ۳۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی بسیار عالی دارد که می تواند قطب کشاورزی باشد. به همین خاطر به دنبال آن هستیم تا منطقه ویژه کشاورزی پیشرفته را در آن به ثمر برسانیم.

وی با بیان اینکه در منطقه آزاد انزلی تاکید ما تجارت و توسعه آن با کشورهای حوزه خزر و به خصوص روسیه است، اضافه کرد: این منطقه در آینده شاهد تحولات خوبی در حوزه این گونه روابط خواهد بود.

وی افزود: منطقه آزاد چابهار نیز دروازه اقیانوسی برای شرق کشور خواهد بود و از آن به عنوان محور ترانزیت برای ترانزیت کالا و خدمات به کشورهای شرق آسیا استفاده می شود. چابهار همچنین قطب سوم پتروشیمی کشور است.

وی با بیان اینکه درمنطقه آزاد قشم به دنبال صنایع انرژی و صنایع وابسته به آن هستیم افزود:‌ منطقه آ‌زاد کیش نیز با محوریت گردشگری به فعالیت های خود ادامه می دهد.

ترکان گفت‌: منطقه ازاد اروند نیز پشتیبان صنایع نفت و گاز ایران و همچنین پشتیبانی کننده از صنایع نفت و گاز عراق خواهد بود.