با اعمال تدابیر و رعایت الزامات ایمنی حوادث در شرکت نیروی برق آذربایجان شرقی در دو سال گذشته ” صفــر” بوده است.
به گزارش صنعت تبریز ، همایش ” ایمنی کارکنان فنی و پیمانکاران بخش خصوصی ” در شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان شرقی برگزار شد.
در این همایش یک روزه که با حضور مهندس مقیمی مدیر کل دفتر نظارت بر بهره برداری و مهندس بهنود مدیر دفتر ایمنی شرکت توانیر و دهها تن از مدیران و مسئولین شرکت توزیع برق آذربایجان شرقی از سراسر استان و مدیران عامل شرکت های پیمانکاری مرتبط با این شرکت برگزار شد، ابتدا کلیپی از فعالیتهای شرکت در بخشهای مختلف پخش گردید.
سپس مهندس یوسف سرافراز مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان شرقی طی سخنانی با بیان اینکه همه ما در مباحث ایمنی یک مسئولیت خطیر و اساسی داریم که هیچوقت تعطیل بردار نیست، تصریح کرد: مسایل ایمنی به عنوان اخلاق حرفه ای در تمامی سازمانها از جمله توزیع نیروی برق باید جدی و جزو الزامات با اهمیت، تلقی شود.
وی افزود: ما اگر بتوانیم مضاعف تر حوادثی را که معمولا بطور مشابه و بسیار محدود در ادوار مختلف اتفاق افتاده، شناسایی و جلوگیری کنیم، قطعا در موضوع پیشگیری از حوادث، موقعیت عالی دور از دسترس نخواهد بود.
مهندس سرافراز همچنین گفت : در حال حاضر بحث فرهنگ و مقررات ایمنی در شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان شرقی همانند “طرح جهادی کاهش تلفات” در مسیر واقعی خود طی و اجرا می گردد. وی این نگرش و موفقیت را مرهون اعتقاد راسخ همکاران خود و شرکت های بخش خصوصی فعال در پروژه های این شرکت اعلام نمود که چه در بخش فنی و چه در بخش غیر فنی با برنامه ریزی مدون، در یک ریل و مسیر واقعی قرار گرفته است.
مدیر عامل شرکت توزیع برق آذربایجان شرقی با بیان اینکه قبل از هر چیز ، هرکس مسئول ایمنی خود می باشد، به موضوع بسیار مهم آموزش در این زمینه اشاره کرد و گفت : ایمنی، موفق نخواهد شد مگر با خواست خود فرد. وی توجه مستمر به آموزش اثر بخش و برنامه ریزی شده پرسنل، کارآمدی و احساس مسئولیت کارشناسان و ضابطین ایمنی، حضور فعال بازرسین ویژه ایمنی در مناطق مختلف حوزه فعالیتی شرکت و ضرورت پرکردن نقاط ضعف را ازجمله تاکیدات خود در بخش ایمنی قلمداد نمود.
وی درعین حال، کلیه همکاران و کارگران با تجربه و کم تجربه را از غرور و خود شیفتگی در امر ایمنی بر حذر داشت و بر تجزیه و تحلیل حوادث بطور مستمر تاکید نمود.
مهندس سرافراز در بخش پایانی سخنان خود به بخشی از موفقیت های این شرکت طی یک سال گذشته در سطح ملی و منطقه ای نیز اشاره کرد و در موضوع طرح ملی جهادی کاهش تلفات انرژی برق اظهار داشت که این طرح، که از ۲۴ مهر ماه سال ۹۳ آغاز شد، میزان تلفات انرژی برق در سطح شرکت۴۸ / ۱۳درصد بوده که با تلاش بسیار گسترده و پرحجم همکاران بنده در پایان این طرح یک ساله به۸/۷ درصد کاهش یافت که یک موفقیت بسیار بزرگ در سطح کشور بوده و از سوی توانیر، شرکت ما به عنوان الگو در این زمینه مطرح گردید.
وی همچنین از کسب رتبه های برتر در ” طرح تکریم ارباب رجوع ” و ” ارائه آموزش های تخصصی کارکنان ” در سطح صنعت برق کشور و نیز احراز رتبه برتر در ارزیابی ” مدیریت سرمایه ” در بین شرکت ها و دستگاه های شمالغرب کشور توسط شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان شرقی خبر داد.
پس از سخنان مدیر عامل ، مهندس اکبر فرج نیا معاون بهره برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع برق آذربایجان شرقی نیز ضمن خوش آمدگویی به تک تک حاضرین در این همایش بزرگ، به تشریح ” دستورالعمل ثابت بهره برداری شبکه های توزیع فشار متوسط ” پرداخت .
وی با تاکید براینکه این دستورالعمل برای همه فعالین در بخش توزیع نیروی برق لازم الاجراست ، به بیان اهداف ، نحوه صدور مجوز کار ، چگونگی برآورد توانایی وتجهیزات اکیپ اجرایی پرداخته و برخی توصیه های لازم در بخش شبکه را برای حاضرین ارایه نمود .
مهندس فرج نیا همچنین برخی تجارب عملی بدست آمده از زلزله ارسباران را نیز به عنوان یک بحث آموزشی، تشریح نمود.
مهندس محمد نورانی مدیر دفتر ایمنی شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان شرقی نیز گزارشی از وضعیت ایمنی و آخرین اقدامات شرکت متبوع خود در این بخش را برای حاضرین تشریح کرد .
وی گفت با توجه به زیر ساخت های مدیریتی موجود در شرکت از جمله سیستم ایمنی و بهداشت حرفه ای ، کلیه خطرات ، ریسکها و جنبه های زیست محیطی در سطح شرکت با تلاش های دایمی و کمک مدیران نواحی تابعه، جمع بندی شده و برای رسیدن به ایمنی مطلوب و حذف حوادث ناشی از کار، مورد بهره برداری قرار گرفته است تا هیچگونه عدم انطباقی در شرکت وجود نداشته باشد .
وی با بیان اینکه خوشبختانه طی سالهای ۹۳ و ۹۴ هیچگونه حوادثی در شرکت رخ نداده است، اظهار داشت : استقرار نرم افزار جامع ایمنی و ایجاد سامانه های اطلاع رسانی الکترونیکی برای بهره مندی همکاران و پیمانکاران، از دیگر برنامه های بخش ایمنی شرکت می باشد .
مهندس نورانی با اشاره به ارائه مستمر آموزش های ایمنی در سطح شرکت ، گفت : ما تلاش کردیم در سالهای اخیر دانش فنی همکاران نسبت به رعایت مقررات ایمنی افزوده شود و در این راستا تنها در سال ۹۴ بالغ بر ۱۷ هزار و ۵۹۶ نفر ساعت آموزش ایمنی برای بیش از ۱۱۰۰ نفر به مرحله اجرا بگذاریم .
مهندس سید اعتضاد مقیمی مدیر کل دفتر نظارت بر بهره برداری توانیر نیز به عنوان یکی از سخنرانان این همایش ، به بیان اهمیت و ویژگی های ایمنی در بخش های مختلف توزیع برق از جمله شبکه و تجهیزات پرداخته و الزاماتی که در این حوزه باید مورد توجه قرار گیرد را به تفصیل بیان داشت .
وی با اشاره به اینکه رعایت الزامات ایمنی، رعایت جان و اموال مردم و بیت المال است ، گفت: در موضوع بهره برداری ، نوع کار باید به شیوای انجام گیرد که ضمن رعایت مقررات و الزامات ایمنی ، اثر بخشی موثری نیز داشته باشد .
وی شرکت توزیع برق آذربایجان شرقی را به عنوان یکی از شرکت های موفق و برجسته در بخش ایمنی صنعت برق کشور قلمداد نمود .
مهندس مقیمی در ادامه سخنان خود با بیان تکالیف و ضوابط ایمنی ، موضوع ایمنی در حریم ساختمان، ارکان تعریف شده در دیسپاچینگ ، توجه ویژه به آموزش ها، تفاوت بین اجازه کار و مجوز خاموشی و توضیحاتی تکمیلی پیرامون دستورالعمل و ضوابط ثابت بهره برداری برای حاضرین تشریح نمود .
مهندس محمد علی بهنود مدیر دفتر ایمنی شرکت توانیر نیز به اهداف کلان صنعت برق در بخش ایمنی و مدیریت بحران اشاره و استراتژی صنعت برق برای افق ۱۴۰۴ در این بخش را تشریح نمود .
وی نیز با قدردانی از فعالیت های خوب شرکت توزیع برق آذربایجان شرقی خصوصاً به لحاظ فعالیتهای علمی و نو آوری گفت : این شرکت حقیقتاً از نظر تحقیق و تحقق دانش جدید، شرکتی برجسته در صنعت برق است .
مهندس بهنود در ادامه سخنان خود مواردی پیرامون موضوعات ذیل را مورد بحث و بررسی قرار داد :
ایمنی و مدیریت بحران ، صیانت از نیروی انسانی ، اطلاع رسانی به مردم و مشترکین در مقابل خطرات تاسیسات برق ، حفاظت از تاسیسات و تجهیزات ، ایجاد محیط امن کاری به لحاظ بهداشت ایمنی و شغلی ، ضرورت شناخت و پیشگیری از حوادث ، انتظارات معاونت هماهنگی توانیر از بخش ایمنی (مدیریتی – اجرایی) ، آموزش کارکنان ، خود ارزیابی ایمنی ، ضرورت شناخت خطرات ، بررسی حوادث و تجزیه و تحلیل آن ، لزوم تهیه کتب و نشریات جهت اطلاع رسانی و بیان تجربیات و . . . .
وی در پایان ضمن قدردانی از فعالیت های موثر شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان شرقی در زلزله ارسباران ، راهبردهای صنعت برق در حوادث و سوانح غیر مترقبه و نیز بخش اعتبارات در این رابطه را مورد تشریح قرار داد.
مهندس کریم روشن میلانی معاون برنامه ریزی و مهندسی شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان شرقی نیز به عنوان یکی از سخنرانان همایش ، به تبیین روش ها و نحوه ارزیابی عملکرد پیمانکاران توسط سامانه پروژه های نیرو رسانی پرداخت .
وی ضمن تشریح نکات موثر در این ارزیابی و اهمیت ادامه کار بر اساس نتایج این ارزیابی را به اطلاع مدیران عامل شرکت های پیمانکاری رساند و باید ها و نباید ها و نیز الزامات در این خصوص را به تفصیل تشریح نمود.
مهندس احمد ناصر نیساری مدیر دفتر توسعه و مدیریت شرکت توزیع برق آذربایجان شرقی سخنران پایانی همایش بود. وی ضمن بیان ویژگی های اخلاق حرفه ای و نظام مدیریت حرفه ای و بهداشت شغلی ( HSE ) گفت : ضوابط و مقررات مدون به تنهایی برای موفقیت سازمانی کافی نیست.
وی پاسخگویی، تامین برق به مردم و عدالت محوری در ارزیابی عملکرد پیمانکاران را ازجمله وظایف مهم شرکت توزیع برق آذربایجان شرقی در بخش اجرایی قلمداد نمود.
در پایان این همایش بزرگ ۱۵ نفر از فعالین و افراد نمونه ایمنی شرکت توزیع برق آذربایجان شرقی به شرح ذیل از دست مسئولین حاضر در مراسم لوح تقدیر و هدایایی دریافت نمودند:
آقایان اکبر فرج نیا، محمد نورانی ، افضل جعفری ، حبیب علیزاده، مدد کمیلی ، علی حاجی زاده ، محمد علی معتمدی ، رامین تقی پور ، احمد فتحی ، علی محرم پور ، صالح حمزه زاده ، عارف جامی، علی جعفری ، قادر واحدی و محمد اوغلی.
در این همایش همچنین از سوی کمیته عالی ایمنی شرکت توزیع برق آذربایجان شرقی لوح تقدیر و هدیه ای به مهندس سرافراز مدیر عامل شرکت به پاس تلاش های بی شائبه و رهنمودهای ارزشمند ایشان در این کمیته ، اعطاء گردید.