معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی: خشکسالی و تنش آبی را یکی از علل اصلی بروز آفت کرم خراط در باغات آذربایجان شرقی بیان کرد.
به گزارش صنعت تبریز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، ایوب ایرانی فام در همایش تخصصی مدیریت تلفیقی آفت کرم خراط گفت :تحقیقات نشان داده که به کارگیری روش های تلفیقی به طور مداوم بهترین راه مقابله با آفت کرم خراط است و استفاده از سیم مفتولی نیز از جمله روش های مقابله با این آفت است بدین صورت که کشاورز سیم مفتولی را از کانال شاخه هایی که به آفت مبتلا شده عبور می دهد و با به عقب و جلو کشیدن سیم موجب از بین رفتن آفت می شود.

ایرانی با اشاره به استفاده از کپسولهای فرمونی جنسی به عنوان یکی دیگر از روش های مقابله با آفت کرم خراط افزود: تله های هرمون جنسی به تعداد ۱۲ تا ۱۶ عدد در یک هکتار باغ نصب می شود و بوی حشره ماده را در فضا متصاعد می کندو حشره نر با رفتن به سمت بوی حشره ماده در تله های فرمونی گرفتار می شود که کپسولهای فرمونی باید به فاصله ۴۰ – ۵۰ روز یک بار تعویض و تمیز شود.

وی با بیان اینکه به مرور فعالیت این آفت در درخت موجب خشک شدن سرشاخه ها و کم حاصل شدن آن می شود گفت: در برخی مناطق برای مقابله با کرم خراط سرشاخه های درختان آلوده را می برند اما چون این کار به روش علمی انجام نمی شود نتیجه بخش نیست حتی موجب افزایش این افت نیز می شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان گفت: روش اختلال در جفت گیری و استفاده از خمیر سمی از دیگر روش های مقابله با این آفت است.

ایرانی فام، افزود: برای کنترل کامل با آفت کرم خراط باید روش های تلفیقی یاد شده به طور مستمر استفاده شود زیرا هر کدام از این روش ها یک مرحله از زندگی آفت را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی، با بیان اینکه شیوع این آفت در میان درختان گردوی آذربایجان شرقی گزارش تاکید کرد :شیوع کرم خراط موجبات از بین رفتن محصولات گردو و سیب و درختان غیر مثمر نارون را فراهم می کند بنابراین باید برای جلوگیری از گسترش آن تلاش شود.

ایرانی فام گفت: کرم خراط جزو آفت های مهم گردوست و بهترین راه مبارزه با آن، تغذیه مناسب درخت از طریق آبیاری و کود حیوانی است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان خاطر نشان کرد: هر پروانه ماده کرم خراط (شب پره) در هر بار ۵۰۰- ۸۰۰ تخم می گذارد که لاروهای سنین اولیه در زمان رشد درخت از سرشاخه های سبز به تنه درخت وارد و با این کار خسارت های زیادی به آوندهای چوبی درختان وارد می کند.