اداره كل استاندارد آذربایجان شرقی در سال‌های اخیر نظارت گسترده‌ای بر روند تولید محصولات مختلف داشته و تشدید این نظارت‌ها البته با گلایه‌های برخی تولید‌كنندگان نیز همراه بوده است. آنان معتقد هستند كه برخی كارشناسان این اداره كل نظارت سختگیرانه‌ای بر روند تولید محصولات و ارائه خدمات دارند. «سامان فرشی‌حق‌رو» مدیركل استاندارد آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با صنعت تبریز ،  بر ضرورت توسعه آموزش‌های برون‌سازمانی برای همراهی فعالان صنعتی و تولیدی در زمینه رعایت استاندارد تأكید می‌کند.

  • بخشی از فعالیت‌های این اداره كل برون‌سپاری شده است. كدام مجموعه‌ها با این اداره كل همكاری دارند و نحوه نظارت بر عملكرد آنها چگونه است؟

با توجه به تنوع فعالیت‌های این اداره كل و با هدف واگذاری فعالیت‌ها به بخش خصوصی و اجرای اهداف كوچك‌سازی دولت، بخشی از مأموریت‌های استاندارد به آزمایشگاه‌های بخش خصوصی واگذار شده، اما در عین حال نظارت جدی بر این آزمایشگاه‌های معتمد وجود دارد و این مراكز از نظر اجرای آزمایش‌های فنی و حرفه‌ای مورد تأیید هستند.

  • كدام برنامه‌های آموزشی برای كارشناسان داخل و خارج از اداره كل استاندارد برگزار می‌شود؟

برنامه‌های آموزشی از سوی مركز آموزشی علمی -كاربردی استاندارد تبریز یا با همكاری مراكز علمی – كاربردی دیگر در مناطق مختلف تبریز برگزار می‌شود كه می‌توان از برگزاری دوره‌های آموزشی مجازی كنترل كیفی و دوره‌های آموزشی آزمایشگاهی كنترل شیمیایی و مواد غذایی نام برد. هدف از این دوره‌ها ارتقای دانش فنی در میان تولید‌كنندگان و فعالان اقتصادی و صنعتی در استان است.
برخی دوره‌های آموزشی و مسابقات فرهنگی ویژه كاركنان اداره كل نیز با هدف ارتقای شاخص‌های معنوی و فرهنگی برگزار می‌شود كه نمونه اخیر آن برگزاری مسابقه كتابخوانی از كتاب اندیشه اسلامی بود.

  • از سختگیری كارشناسان اداره كل استاندارد استان انتقادهایی می‌شود. در این زمینه نظر شما چیست؟

این اداره كل توانست رتبه اول كشوری در جشنواره شهید رجایی سال ۹۴ را به دست بیاورد. این جایزه پس از بررسی عملكرد یك ساله به سازمان‌های مربوطه اهدا می‌شود. بر این اساس این اداره كل نه تنها سختگیری‌های غیر‌قانونی نداشته، بلكه منطبق بر ضوابط موجود عمل كرده و از شهروندان نیز انتظار دارد تا قوانین استاندارد را رعایت كنند.