در پی توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵، سرمایه‌گذارن خارجی به دنبال سرمایه‌گذاری در معادن طلای ایران هستند.
به گزارش صنعت تبریز، به نقل از بخش فارسی پایگاه اینترنتی شبکه پرس تی وی؛ شرکت‌هایی از چین، قزاقستان، فرانسه و انگلیس برای سرمایه گذاری در معادن طلای ایران در حال مذاکره هستند.
این در حالی است که به گفته علی اصغرزاده، مدیرکل اکتشاف سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) اعلام کرده است که اواسط مهر محدوده طلای «نیکوییه» در حومه تاکستان در استان قزوین را به مناقصه گذاشت و یک شرکت اروپایی برای مشارکت در این طرح ابراز تمایل کرده است.
وی افزود چند شرکت داخلی نیز برای سرمایه‌گذاری در محدوده نیکوییه با مساحتی حدود ۱۰ کیلومتر مربع آمادگی خود را اعلام کرده‌اند.
بیشتر ذخایر طلا در آفریقا، آمریکای لاتین و آسیای میانه قرار دارند اما این منابع در حال پایان است. بنابراین، معادن طلای ایران و سرمایه‌گذاری در آن برای شرکت‌های خارجی جذابیت دارد.
به گفته اصغرزاده اقدامات اولیه در محدوده نیکوییه انجام شده و اکنون اکتشاف نیمه تفصیلی در حال انجام است.
چین، هند، آمریکا و روسیه از مصرف‌کنندگان عمده طلا هستند و در سال ۲۰۱۴ رقم تقاضای جهانی این فلز دو هزار و ۱۵۳ تن ثبت شد.
بر اساس گزارش‌ها، ایران پنجمن کشور مصرف‌کننده و پنجاه و چهارمین کشور تولیدکننده طلا در جهان است.
در حال حاضر ایران سالانه بین ۲ تا ۲ و نیم تن طلا در سال تولید می‌کند.
بر اساس آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت، هم‌اکنون ۱۵ معدن طلا در ایران وجود دارد که از این تعداد ۱۲ معدن فعال و سه معدن غیرفعال هستند.
بهروز برنا معاون سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی ایران بر این باور است که در ایران حداقل دو معدن طلا در کلاس جهانی وجود دارد.
این پایگاه اینترنتی افزود: تا به حال، وجود ذخایر طلا در استان‌های آذربایجان‌شرقی، آذربایجان غربی، اصفهان، کردستان، کرمان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد، مرکزی، قم و همدان به اثبات رسیده است.
ایران روی کمربند کانی‌سازی طلا قرار داد و در حال حاضر ۷۴ کانسار طلا در ایران شناخته شده است.
زرشوران و آق دره در آذربایجان غربی، داشکسن در کرستان، موته در استان اصفهان، کوه زر در استان خراسان رضوی و خارونا در استان آذربایجان شرقی مهمترین کانسارهای فلز طلا در ایران هستند.