شرکتهای دانش بنیان علی رغم حمایت کلان از سوی دولت تدبیر و امید و استاندار آذربایجان شرقی از سوی دانشگاهیان و سازمانها و ادارت دولتی آذربایجان شرقی غریب واقع شده اند به نحوی که بنا آمار موجود تنها ۳ دانشگاه حاضر شده اند تا در نمایشگاه فناوری های نو شرکت کنند و ۴ سازمان و ۹ فرمانداری هم طرح هایی ارائه کرده اند.
به گزارش صنعت تبریز ، نجف قراچورلو ظهر امروز در جلسه ستاد برگزاری سومین نمایشگاه و جشنواره فناوری‌های نو و پیشرفته ربع رشیدی خواستار حمایت بیشتر از محصولات دانش‌بنیان شد.

وی افزود: توجه ویژه‌ای از سوی مدیریت ارشد استان در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان صورت می‌گیرد و این روند باید در سازمان‌ها و ادارات دولتی نیز ادامه یابد.

رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان باید توسعه بیشتری پیدا کنند، گفت: با وجود حمایت مدیریت ارشد اجرایی استان و بخشنامه‌های حمایتی از مرکز دستگاه‌ها استقبال چندانی نمی‌کنند.

وی ادامه داد: بر اساس بخشنامه‌های مرکزی نباید خریدهای مشابه محصولات تولیدی داخلی از خارج صورت گیرد که در آذربایجان‌شرقی استقبال به این مسئله وجود ندارد.

قراچورلو یادآور شد: در حالی که توانسته‌ایم محصولات خوبی را در جهاد دانشگاهی استان تولید کنیم، اما تمام هزار قرارداد این فناوری‌های نوین در خارج از استان صورت گرفته و در حالی که سختگیری به نسبت محصولات جدید در کشور بالا بوده، این سختگیری و عدم استقبال در آذربایجان‌شرقی بالاتر است.

وی در ادامه سخنان با انتقاد از جریمه‌های بیمه‌ای عنوان کرد: باید حمایت بیشتری صورت گیرد و رفتار بیمه‌ای مناسب‌تری اعمال شود تا شرکت‌های دانش‌بنیان از حمایت بیشتری برخوردار شوند.

میر محسنی معاون پارک علم و فناوری آذربایجان‌شرقی نیز در این جلسه با بیان اینکه ۲۳ برابر از نظر جذب بودجه رشد کرده‌ایم و این اتفاق در ۸ ماه گذشته رخ داده است، گفت: در حال حاضر ۱۶۸ شرکت در زمینه فناوری‌های نو فعال هستند.

معاون پارک علم و فناوری آذربایجان‌شرقی یادآور شد: در جلسه‌ای که شرکت‌های دانش بنیان و فناورانه حضور داشتند مشکلات استانی در زمینه ارتقای فروش محصولات فناورانه بررسی شد.

میرمحسنی تاکید کرد: شرکت‌های دانش بنیان در آذربایجان‌شرقی با وجود حمایت کلان مسئولان، از حمایت‌های سازمانی محروم هستند و وقت بسیاری از مدیران شرکت‌های دانش بنیان در سازمان‌های استان تلف می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: شرکت‌های نوپا فناورانه استان با جریمه‌های سنگین بیمه‌ای مواجه هستند و در زمینه مالیاتی و عوارض دیگر با مشکلاتی روبه‌رو هستند.

میرمحسنی خواستار فرهنگ‌سازی در بازار شد و گفت: در حال حاضر برخی حمایت‌ها برای تبلیغات شهری شرکت‌های دانش بنیان صورت می‌گیرد اما موفقیت‌های چندانی نداریم و از سوی دیگر سازمان‌های دولتی حمایت چندانی از شرکت‌های دانش بنیان صورت نمی‌گیرد و در آذربایجان‌شرقی با وجود بضاعت علمی مناسب شرکت‌های دانش بنیان چندان توسعه نیافته‌اند.