استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه چرا در موضوع پژوهش بر خلاف دنیا همچنان تاکید داریم که دولت باید متولی پژوهش بوده مدیریت کرده و بودجه اختصاص دهد، گفت: رشد علمی، پژوهش، نوآوری و تحقیق است که نباید متکی به دولت باشد.

به گزارش پایگاه خبری،تحلیلی صنعـتیـمیـز به نقل از تسنیم، مجید خدابخش صبح امروز در هجدهمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده آذربایجان شرقی که در تالار دانشگاه تبریز برگزار شد با بیان اینکه باید فکر کنیم که چرا در موضوع پژوهش بر خلاف دنیا همچنان تاکید داریم که دولت باید متولی پژوهش بوده، مدیریت کرده و بودجه اختصاص دهد اظهار کرد: اقتضای رشد علمی، پژوهش، نوآوری و تحقیق است که نباید متکی به دولت باشد.

وی با اشاره به اینکه غرب ابتدا به ما محصول فروخت، سپس به جای آن ماشین آلات و مواد اولیه فروخت و در مرحله بعدی ماشین آلات را کنار گذاشته و تکنولوژی روز را فروخت افزود: شاید فاصله ما در پژوهش با غرب، به دلیل داشتن تفکر دولتی است که همه ساختارهای علمی و پژوهشی ما را دولت محور کرده است.

استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه اگر محل درآمد دانشگاه از پژوهش باشد، نوع رفتار دانشگاه تغییر کرده و از ظرفیت علمی خود برای تولید علم بهره می‌برد گفت: صنعت می‌گوید دانشگاه پیش بیاید و دانشگاه می‌گوید صنعت پیش بیاید که دولت تلاش می‌کند ارتباط دهنده باشد ولی این تلاش تا زمانی که دو طرف نخواهند جواب نمی‌دهد.

وی با اشاره به اینکه شاهد تغییرات سریع در تکنولوژی هستیم و فرصت ارتباط دادن‌ها را نداریم تصریح کرد: باید از تجربیات دنیا و حتی کارخانجات بزرگ دنیا در فعالیت‌های پژوهشی استفاده کنیم. شرکت ایدم تبریز که زمانی دارای تولیدات درخشانی بود، امروز موتورهایش خریدار ندارد چراکه یورو۵ تولید نمی‌کند، تا بخواهی برسی به یورو۵ دنیا به سمت سوخت نانو و یورو۷ می‌رود و همین روند ادامه دارد و باید روز به روز خود را بروزرسانی کنیم تا محصولاتمان در دنیا خریدار داشته باشد.

خدابخش با اشاره به اینکه اینها را می‌دانیم ولی چون پول داریم می‌خریم و باید این تفکر را حل کنیم ابراز داشت: ایران و آذربایجان شرقی در دانشگاه ها ظرفیت‌های خوبی دارد، راه حل این موضوعات در دست دانشگاه‌هاست، با ۱ درصد بودجه دولتی هم موضوع پژوهش حل نمی‌شود، مسئله ما این است که باید بتوانیم نیازهای خود را از طریق پژوهش حل کنیم.

وی با بیان اینکه ۴۰ درصد دانشجویان دانشگاه‌های استان تحصیلات تکمیلی هستند که باید پایان نامه‌های این دانشجویان کاربردی باشد ادامه داد: یکی از شگردهای تولید در دنیا ایجاد نیاز در بشر است و سپس محصولات را عرضه می‌کنند که در حوزه پژوهش باید از این نیازها بهره مند شویم، اگر به نهایت تولید هم برسیم، نتوانیم آن را صادر کنیم متوقف می‌شویم.

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه با بیان نمونه‌هایی از نوآوری در تولید بدون تکیه بر دولت گفت: در بازدید هفته گذشته از دو شهرستان، جوانی در میانه دیدم که کارخانه تولید خوراک دام دارد اما بر روی ترکیب نوعی کار کرده است که تولید شیر دام دو برابر شده است و تولید مرغ هم به دلیل همین ترکیب دو برابر شده است. فردی در جلفا گوجه فرنگی تولید کرده و صادرات می‌کند، مصرف آب را به یک چهلم رسانده و تولید را ده برابر کرده است. در جلفا برند دنیلی ایتالیا را خریده و ۳۰۰ شاغل دارد که ۶ نفر طراح کفش و پژوهشگر هستند که هیچ کدام از اینها را دولت سفارش نداده و و هیچ هزینه پژوهشی هم پرداخت نکرده است. اگر نگاه پژوهش، دولتی باشد متوقف می‌شویم.

وی خاطرنشان کرد: در بهداشت و درمان این همه تجهیزات پژشکی وارد می‌کنیم، همین دستگاه MRI بیش از ۱۰ میلیارد تومان است، این همه دانشمند برق و الکترونیک داریم، چرا نباید خودمان تولید کنیم؟ هر سال بیش از گذشته علوم پزشکی وابسته به تجهیزات الکترونیکی، مکانیکی، برقی و… می شود که باید ربات‌ها را بسازیم و در بازار جهانی عرضه کنیم، هیچکدام از تولیدات موجود در زمینه پزشکی و… در دنیا را دولت‌ها انجام ندادند.

خدابخش با اشاره به اینکه دنیا مرتب در حال تغییر است و باید اساتید، هیئت علمی و دانشجویان آستین را بالا بزنند تصریح کرد: فلسفه پایان نامه این است که دانشجو باید پژوهش محور باشد و تمام سواد چندین ساله خود را در قالب پژوهش به یک محصول نظری یا کاربردی تبدیل کند، اگر منتظر دولت باشیم همه کارها متوقف می‌شوند.

وی با بیان اینکه برخی حتی در مسائل فرهنگی، شیوه رانندگی، زیست محیطی و… منتظر دولت هستند که این نوع نگرش و تفکر باید اصلاح شود ابراز داشت: ژاپن و آلمان دو کشور بازنده جنگ جهانی دوم امروز بزرگترین صادر کنندگان دنیا شده اند. این نشان می‌دهد که خود مردم و سرمایه گذاران و کارآفرینان و نخبگان و دانشگاه‌ها خودشان روش پیدا کرده اند و باید این روند در ایران نیز نهادینه شود.