نشست کار گروه توسعه صادرات استان و شورای ساماندهی مبادلات مرزی بدون حضور اکثر صادر کنندگان نمونه آذربایجان شرقی و تنها با حضور یک صادر کننده نمونه برگزار شد.
نشست کار گروه توسعه صادرات استان و شورای ساماندهی مبادلات مرزی، در حالی با حضور سرپرست معاونت امور اقتصادی و بین‌الملل استاندار آذربایجان‌شرقی برگزار شد که ۵ نفر از ۶ صادر کننده نمونه کشوری در این نشست حضور نداشتند.
غلامعلی راستی قائم مقام سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی در این جلسه با بیان اینکه شورای مبادلات مرزی با ریاست استاندار و حضور دستگاه‌های ذیربط با هدف تامین نیازهای مرزنشینان و جلوگیری از قاچاق کالا و تثبیت جمیعت در مرزها بوده است، اظهار داشت: در استان آذربایجان‌شرقی ۱۴ تعاونی مرزنشین در شهرستان‌های جلفا، خداآفرین، کلیبر و ورزقان وجود دارد که در مجموع ۲۱۵ هزار و ۹۸۹ جمعیت مرزنشین دارد.

وی خصوص سهمیه مرزنشینان برای مبادلات کالا، افزود: سهمیه دلاری مرزنشینان در گذشته به صورت سه ماهه اعلام می‌شد اما در حال حاضر این سهمیه در قالب کارت هوشمند از طریق دفاتر پیشخوان ارائه و توزیع و در اختیار مرزنشینان قرار داده شده است.

راستی در ادامه در خصوص میزان سهمیه جمیعت مرزنشین برای مبادلات کالایی، تصریح کرد: سهمیه دلاری مناطق مرزی برای جمعیت محروم ۱۶۰ دلار و جمعیت عادی ۸۰ دلار در سال بوده و مرزنشینان از طریق عضویت در ۱۴ تعاونی‌های موجود می‌توانند اقدام به مبادله کالا کنند و در قبال صادرات مجاز هستند تا واردات نیز انجام دهند.

قائم مقام سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی، خاطرنشان کرد: بر اساس قوانین موجود در حال حاضر مرزنشینان ۷۱ مورد کالا می‌توانند وارد کنند و با توجه به آمار در سال گذشته ۱۱میلیون دلار صادرات و ۶ میلیون دلار واردات توسط مرزنشینان انجام شده است.

وی بیان کرد: به دلیل وجود معافیت‌های مالیاتی تنها تا سقف ۳۰ میلیون دلار می‌توانند واردات انجام دهند اما در خصوص صادرات محدودیت خاصی وجود ندارد، البته علت کاهش واردات دوگانگی قیمت ارز بوده که مرزنشینان نمی‌توانند از ارز مبادله‌ای استفاده کنند.

راستی ادامه داد: با وجود اینکه ۶۵ هزار و ۲۷۹ فقره کارت هوشمند بین مرزنشینان توزیع شده است اما بزرگ‌ترین مشکل مرزنشینان کمبود سرمایه است و انتظار می‌رود در این خصوص تدابیری اندیشیده شود.
همچنین این نشست با زمانی بیشتر از حد معمول به طول کشید.