استاندار آذربایجان شرقی گفت: کیفیت محصولات تولیدی در آذربایجان‌شرقی قابل رقابت با محصولات تولیدی کشورهای مهم و پیشرفته جهان است و آینده‌ای روشن برای روابط دو کشور پیش‌بینی می‌کنیم.
اسماعیل جبارزاده امشب در نشست مشترک تجاری اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان با بیان اینکه اشتراکات فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی زیادی میان دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان وجود دارد، اظهار داشت: نشست حاضر نشست برادران است و با حضور مسئولان عالی رتبه دو کشور در تبریز برگزار می‌شود.

استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: نشست تبریز در ادامه حضور هیئت استان آذربایجان‌شرقی در باکو برگزار می‌شود و البته دو کشور ایران و آذربایجان در سال‌های اخیر دیدارهای زیادی در عالی‌ترین سطوح داشته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: توافقات زیادی میان دو کشور صورت گرفته و در آذربایجان‌شرقی تلاش می‌کنیم تا این توافقات را به مرحله عملی برسانیم و اعلام آمادگی می‌کنیم که با تجار و فعالان اقتصادی کشور آذربایجان همکاری داشته و به بازارهای مشترک توجه کنیم.

جبارزاده یادآور شد: از شناختی که از تجار آذربایجان و فعالان اقتصادی این کشور دارم، می‌دانم که تجار این کشور در روسیه روابط خوبی دارند و ما نیز محصولات استراتژیک و مهم را در داخل کشور تولید می‌کنیم.

استاندار آذربایجان‌شرقی یادآور شد: ایران کشوری چهار فصل بوده و می‌توانیم تمام نیازهای تجار در زمینه محصولات گیاهی و طبیعی را فراهم و از طریق تبریز صادر کنیم.

وی عنوان کرد: کیفیت محصولات تولیدی در آذربایجان‌شرقی قابل رقابت با محصولات تولیدی کشورهای مهم و پیشرفته جهان است و آینده‌ای روشن برای روابط دو کشور پیش‌بینی می‌کنیم.

جبارزاده دانشگاه‌های دو کشور و آذربایجان‌شرقی را ممتاز دانست و تصریح کرد: در زمینه توریسم سلامت نیز می‌توانیم خدمات مشترکی داشته باشیم و با توجه به بیمارستان‌های پیشرفته در باکو و پزشکان متخصص و توانمند در ایران می‌توانیم به توریسم سلامت مشترک در دو کشور توسعه دهیم.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به حضور مسئولان عالی‌رتبه جمهوری آذربایجان در تبریز گفت: امروز بازدیدی در نقاط مختلف از جمله مقبره شهریار و موزه آذربایجان حضور داشته این مکان‌ها را به ایشان نشان دادیم.

جبارزاده با اشاره به وجود کارخانجات برتر شکلات و مواد غذایی در تبریز یادآور شد: محصولات مواد غذایی تبریز در حال حاضر به ۳۷ کشور جهان صادر می‌شود و جایگاه برتری در کشور و منطقه داریم.

وی با اشاره به مشکلات گمرکی و مالیات‌های دریافتی از تجار آذربایجان‌شرقی گفت: محصولات برتری در استان آذربایجان‌شرقی تولید می‌شود و در صورتی که مالیات منصفانه‌ای همانند کشورهای دیگر از تجار آذربایجان‌شرقی دریافت شود قدرت رقابت با کشورهای دیگر را نیز خواهیم داشت.

وی بر تسهیل رفت و آمد میان دو کشور تأکید کرد و گفت: از طرف ایران ویزا لغو شده و درخواست داریم که برای اهالی آذربایجان‌شرقی در مورد ویزا صرف نظر شود و در کنار این خواستار در نظر گرفتن تمهیداتی برای مبادله آسان کالاهای صادراتی از آذربایجان‌شرقی به جمهوری آذربایجان هستیم.

وی خاطرنشان کرد: ارتقای همکاری میان جمهوری آذربایجان و ایران اسلامی مورد تاکید و دستور شخص رئیس جمهور بوده و حضور دو وزیر از دو کشور نشانه تمایل و تأکید بر گسترش این روابط دو سطح است.